Hej!

Kan i princip ingenting om vvs men jag har precis köpt bostadsrätt där badrummet är renoverat 2019. Jag upplever att trycket i duschen är väldigt lågt och har därför pratat med bekanta som bor i nyrenoverade/nybyggda lägenheter och dem har samma "problem". Misstänker att detta är någon form av miljögrej för att spara på vatten.

I min förra lägenhet hittade jag en plastbit i anslutningen till duschmunstycket som jag plockade bort och fick ett bra tryck. Hittade även en liknande plastbit i min nuvarande dusch som jag provade att plocka bort och fick något bättre tryck.

Då till min fråga. Finns det slang/munstycken att köpa som bygger upp högre tryck än det mjäkiga jag har idag?

Fyll en hink och ta tiden, sen gör du samma utan slangen kopplas till blandaren då märker du om den bromsar mycket!

Ska prova det imorgon! Men om vi säger att det är slang/munstycke som bromsar. Vad ska man isåfall leta efter för att få bättre fart på grejerna?

Köp ett duschhandtag med förre hål eller en sådan som pulserar eller blandar i en massa luft. Vattenflödet är något annat. Men vill du att det skall vara tryck på strålarna så får du skaffa något med färre hål i. Troligen är det även en begränsning på flödet i blandaren. Du får oavsett betala för din högre vattenförbrukning via månadsavgiften.
Ett sådant här ger i alla fall känslan av ett högt vattentryck https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/vattensparande-dusch.html

Andenn91 Andenn91 skrev:
Hej!

Kan i princip ingenting om vvs men jag har precis köpt bostadsrätt där badrummet är renoverat 2019. Jag upplever att trycket i duschen är väldigt lågt och har därför pratat med bekanta som bor i nyrenoverade/nybyggda lägenheter och dem har samma "problem". Misstänker att detta är någon form av miljögrej för att spara på vatten.

I min förra lägenhet hittade jag en plastbit i anslutningen till duschmunstycket som jag plockade bort och fick ett bra tryck. Hittade även en liknande plastbit i min nuvarande dusch som jag provade att plocka bort och fick något bättre tryck.

Då till min fråga. Finns det slang/munstycken att köpa som bygger upp högre tryck än det mjäkiga jag har idag?
Vad har du för duschblandare?

G gusvo085 skrev:
Fyll en hink och ta tiden, sen gör du samma utan slangen kopplas till blandaren då märker du om den bromsar mycket!
Testade detta och utan slang så fylldes hinken ca 10 sek snabbare

L lordi skrev:
Vad har du för duschblandare?
Kromad FM Mattsson termostatblandare för dusch monterad på kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FM Mattsson

Kolla båda ändar av slangen så där inte sitter strypbrickor/packning för att få snålspolande dusch.
Annars byt slangen till en mjuk trädgårdsslang.

Andenn91 Andenn91 skrev:
[bild]

FM Mattsson
Det är en sparfunktion på dessa. Har du öppnat vredet fullt genom att lossa den svarta spärren?

L lordi skrev:
Det är en sparfunktion på dessa. Har du öppnat vredet fullt genom att lossa den svarta spärren?
Ja det har jag, har tagit mig förbi den svarta spärren och maxat vredet

L Leif i Skåne skrev:
Kolla båda ändar av slangen så där inte sitter strypbrickor/packning för att få snålspolande dusch.
Annars byt slangen till en mjuk trädgårdsslang.
Nja sambon blir nog inte så glad om där sitter en trädgårdsslang

Andenn91 Andenn91 skrev:
Ja det har jag, har tagit mig förbi den svarta spärren och maxat vredet
Ok. Är det bara i duschen som det är dåligt tryck så kan det sitta skräp i silarna där rören är anslutna. Det kan vara värt att kolla

L lordi skrev:
Ok. Är det bara i duschen som det är dåligt tryck så kan det sitta skräp i silarna där rören är anslutna. Det kan vara värt att kolla
Var exakt menar du då?

Skruvar du loss blandare så sitter det silar i anslutningarna på blandare

Andenn91 Andenn91 skrev:
Var exakt menar du då?
På ovansidan av blandaren sitter det två muttrar. De får man lossa och dra upp rören lite. OBS! Glöm inte att stänga vattnet för annars blir det jobbigt .
Det kan ju vara värt att kolla med fastighetsskötaren först. Det kan ju vara garanti kvar på installationen om det är nyproduktion

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.