46 174 läst ·
16 svar
46k läst
16 svar
Finns duschmunstycken/slang att köpa för att ge ett högre tryck?
Hej!
Kan i princip ingenting om vvs men jag har precis köpt bostadsrätt där badrummet är renoverat 2019. Jag upplever att trycket i duschen är väldigt lågt och har därför pratat med bekanta som bor i nyrenoverade/nybyggda lägenheter och dem har samma "problem". Misstänker att detta är någon form av miljögrej för att spara på vatten.
I min förra lägenhet hittade jag en plastbit i anslutningen till duschmunstycket som jag plockade bort och fick ett bra tryck. Hittade även en liknande plastbit i min nuvarande dusch som jag provade att plocka bort och fick något bättre tryck.
Då till min fråga. Finns det slang/munstycken att köpa som bygger upp högre tryck än det mjäkiga jag har idag?
Kan i princip ingenting om vvs men jag har precis köpt bostadsrätt där badrummet är renoverat 2019. Jag upplever att trycket i duschen är väldigt lågt och har därför pratat med bekanta som bor i nyrenoverade/nybyggda lägenheter och dem har samma "problem". Misstänker att detta är någon form av miljögrej för att spara på vatten.
I min förra lägenhet hittade jag en plastbit i anslutningen till duschmunstycket som jag plockade bort och fick ett bra tryck. Hittade även en liknande plastbit i min nuvarande dusch som jag provade att plocka bort och fick något bättre tryck.
Då till min fråga. Finns det slang/munstycken att köpa som bygger upp högre tryck än det mjäkiga jag har idag?
Köp ett duschhandtag med förre hål eller en sådan som pulserar eller blandar i en massa luft. Vattenflödet är något annat. Men vill du att det skall vara tryck på strålarna så får du skaffa något med färre hål i. Troligen är det även en begränsning på flödet i blandaren. Du får oavsett betala för din högre vattenförbrukning via månadsavgiften.
Ett sådant här ger i alla fall känslan av ett högt vattentryck https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/vattensparande-dusch.html
Ett sådant här ger i alla fall känslan av ett högt vattentryck https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/vattensparande-dusch.html
Vad har du för duschblandare?Andenn91 skrev:
Hej!
Kolla båda ändar av slangen så där inte sitter strypbrickor/packning för att få snålspolande dusch.
Annars byt slangen till en mjuk trädgårdsslang.
Annars byt slangen till en mjuk trädgårdsslang.
På ovansidan av blandaren sitter det två muttrar. De får man lossa och dra upp rören lite. OBS! Glöm inte att stänga vattnet för annars blir det jobbigt .Andenn91 skrev:
Det kan ju vara värt att kolla med fastighetsskötaren först. Det kan ju vara garanti kvar på installationen om det är nyproduktion