3 312 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Tätskiktsregler för fristående toalettutrymme med handfat
Hejsan! jag har råkat ut för en smärre vattenskada i mitt hus. Det är fråga om ett toalett utrymme som fått stopp i handfat (av olika anledningar) och som svämmat över. Några lite vatten trängde ned i trossbotten och rann ut i källaren direkt under utrymmet i fråga.
Huset inköptes hösten 2018. Enligt tidigare ägare gjordes en ytskikts renovering ~10-15 år tidigare i utrymmet (av snickare han ej längre har någon kontakt med, han mindes heller inte på rak arm exakt när). Nu är jag i diskussion med försäkringsbolaget, och jag har en fråga om när det ändrade till ett krav på tätskikt i denna typ av utrymme (det är alltså en toalett utan golvbrunn, duch och annat, utan en enkel toa stol med handfat. Jag har googlet runt på regler och så men känner inte att jag fått något rakt svar på frågan. Någon här som faktiskt vet?
Huset inköptes hösten 2018. Enligt tidigare ägare gjordes en ytskikts renovering ~10-15 år tidigare i utrymmet (av snickare han ej längre har någon kontakt med, han mindes heller inte på rak arm exakt när). Nu är jag i diskussion med försäkringsbolaget, och jag har en fråga om när det ändrade till ett krav på tätskikt i denna typ av utrymme (det är alltså en toalett utan golvbrunn, duch och annat, utan en enkel toa stol med handfat. Jag har googlet runt på regler och så men känner inte att jag fått något rakt svar på frågan. Någon här som faktiskt vet?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Kolla BKR där kan du läsa även äldre regler. Bkr gäller om det ligger klinkers. Är det plastmatta så gäller GVK.
Bästa svaret
Jo, sedan den 4 juni 2007 enligt BKR så gäller krav på tätskikt i golv i tvättstuga, rum med vattenberedare samt i toalettutrymme med handfat. Bra att ha med sig i eventuella diskussioner med försäkrings bolag. vid skador i sådana utrymmen.Violina skrev:
Korrekt svar;
ENligt BKR (som gäller för golv med klinkers) infördes krav på våtrums standard på golv från 4 juni 2007.
https://wwwbkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2015/10/branschregler2007.pdf , sidan 6, i kapitlet inledning står det upptaget som ett av de nya kraven i standarden.
ENligt BKR (som gäller för golv med klinkers) infördes krav på våtrums standard på golv från 4 juni 2007.
https://wwwbkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2015/10/branschregler2007.pdf , sidan 6, i kapitlet inledning står det upptaget som ett av de nya kraven i standarden.
Klicka här för att svara