Hej

Jag tänkte montera en Triomont XT fixtur (vägghängd toalett) i ett blivande badrum och undrar om någon med erfarenhet vet hur noga det är med avloppets avstånd till vägg. Enligt specen krävs det att toalett-avloppet sitter minst 6 centimeter från bakomvarande vägg, mitt avlopp kommer dock bara sitta 4-5 centimeter från väggen.

Frågan är då såklart om det går att montera denna fixtur under dessa förutsättningar.

https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Citat/G-berg_Mounting/Triomont_XT.pdf

• Teknisk ritning av Triomont XT fixtur för vägghängd toalett med markerat avstånd min 60 mm från vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
60mm är till för att man ska kunna applicera tätskiktet ordentligt och korrekt i enlighet med säkervatten.

• Gilla
gryden
  • Laddar…

Bästa svaret

Det går utmärkt att montera fixturen även när det är mindre än 60 mm mellan avlopp och vägg. Måttet handlar om att regelverket för att sätta tätskikt kräver ett avstånd på 60mm för att vara godkänt. Måttet är egentligen inte så kinkigt eftersom det bara är till för att man lätt ska komma åt med händerna när man monterar tätskiktet. Om man har lite smalare händer och är villig att fippla lite så går det att montera tätskikt på ett bra vis även när det är mycket trängre. Men! Man ska vara medveten om att man bryter mot regelverket och har man lite otur så kan försäkringsbolaget sätta ner ersättningen pga det om man får en skada.

• Gilla
gryden
  • Laddar…
Utmärkt. Tack för era svar, då kan jag släppa den lilla oroskänslan. Tätskiktet kommer inte bli några problem, även om det inte följer rekommendationen. Min tanke var om själva fixturen gjorde det omöjligt att montera närmre än 6cm, tex pga skruvlängd eller liknande. Men nu kan jag vara lugn. Stort tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.