Vänder mig till expertisen.
Har en tid märkt att det rinner dåligt i badkarsavloppet. Tänkte att det var dags att rensa lite skit och skred till verket.
När jag lyfte på gallret över brunnen och lyste så fick jag se följande: Det var hål här och där under ringen som är närmast klinkergolvet. Kan inte terminologin, se bilder.
Frågan är då: är brunnen utdömd?
Huset är byggt 2007 och den tekniska livslängden borde väl vara 20 år?
Har inga andra indikationer på synlig vattenskada (badrummet är på andra våningen).
Är detta något man bör ta med sitt försäkringsbolag? Tänker att det ligger i allas intresse att åtgärda innan fuktskador uppstår!
Dolt fel? Huset är en bostadsrätt och då är det i regel inte brukligt med besiktning på samma sätt som vid friköpta hus.
Tacksam för input!
Har en tid märkt att det rinner dåligt i badkarsavloppet. Tänkte att det var dags att rensa lite skit och skred till verket.
När jag lyfte på gallret över brunnen och lyste så fick jag se följande: Det var hål här och där under ringen som är närmast klinkergolvet. Kan inte terminologin, se bilder.
Frågan är då: är brunnen utdömd?
Huset är byggt 2007 och den tekniska livslängden borde väl vara 20 år?
Har inga andra indikationer på synlig vattenskada (badrummet är på andra våningen).
Är detta något man bör ta med sitt försäkringsbolag? Tänker att det ligger i allas intresse att åtgärda innan fuktskador uppstår!
Dolt fel? Huset är en bostadsrätt och då är det i regel inte brukligt med besiktning på samma sätt som vid friköpta hus.
Tacksam för input!
Om du menar hålet där saxen är så är det bara fix som saknas. Fixet ligger ovan tätskiktet och är "limmet" som håller ligger under klinker och ramen för golvbrunnen.
Att det är hål där spelar ingen roll!
Ta ur insatsen i brunnen och städa bort hår/gegga så blir det bättre.
Att det är hål där spelar ingen roll!
Ta ur insatsen i brunnen och städa bort hår/gegga så blir det bättre.
Med andra ord inget att oroa sig för då?!anders07 skrev:
Har förövrigt fått loss vattenlåset och rensat ut en halv frisersalong och lite annan gegga så nu rinner det fint! Tog även golvbrunnarna i tvättstugan och det andra badrummet av bara farten.
Tack för ditt svar!
Klicka här för att svara




