Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nu skrev jag inte att han hade en timmes restid TILL kund... utan en timmes körning vilket betyder fram och tillbaka till firman vilket det väl handlade om i denna diskussionen. ;)

Det handlade även som jag tolkade det, om att rörläggaren var på plats i 2tim men fakturerade för 3tim då där gick en timme att transportera sig ToR till kunden.

Är man det minsta verklighetsförankrad så förstår man själv vad det ungefär kommer att ta i tid när man bokar in att man behöver nyttja dess tjänster och är man ekonomiskt känslig så kanske man som kund också kan fråga själv. ;)

Jag anser det knappast oärligt att inte hantverkaren kan förutse att kunden har "noll koll" och att han måste tänka på i telefonen att upplysa kunden om att timpengen debiteras från firman och till han är tillbaka där igen då jag tycker det är fullständigt logiskt att som kund begripa detta själv.
Hyr man någons tjänster och tid så får man betala för den tid personen i fråga lägger ner på en... punkt.

I annat fall blir det som jag skrev tidigare att de kanske bara kan debitera 4tim på en hel dag om de har otur för det blir 4st entimmesjobb hos fyra olika kunder där det försvinner 4tim till körningar under dagen.

Jag är ärligheten själv så blanda inte in mig i detta... ;)

Jag kör fasta priser till 99% så jag slipper dryga kunders tjafs. ;)

Men det vet jag att vissa knappt slipper ändå för då blir det istället tjafs för att det gick fort och kunden börjar dela upp priset med åtgångna timmar som de suttit och klockat och upptäcker att de betalt si och så mycket per timme... :dizzy::crysmile:
Då tycker de gärna att de ska få avdrag på det fasta priset men när de får motfrågan ifall de velat betala mer om det tagit längre tid blir svaret ALLTID.... nej, varför ska jag betala mer, du gav ju oss ett fast pris... :crysmile::lying:
Det stod 4 timmar på TS faktura och 2 av dessa var på plats.

Paul-Staffanstorp
P Pin skrev:
Jasså ??? :thinking::thinking::thinking:

S Stiildakk skrev:
Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.

Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)

Du har kommit in sent i tråden och det är mycket att läsa ikapp.(y)

Som du citerar fick TS först uppgiften att det skulle vara 3 timmar. När fakturan kom så var den på 4 timmar. Fakturan kom några dagar senare både till TS och i som fakta i tråden.

Edit: skulle vara svar till Paul.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
P Pin skrev:
Du har kommit in sent i tråden och det är mycket att läsa ikapp.(y)

Som du citerar fick TS först uppgiften att det skulle vara 3 timmar. När fakturan kom så var den på 4 timmar. Fakturan kom några dagar senare både till TS och i som fakta i tråden.

Edit: skulle vara svar till Paul.
Fairlane Fairlane skrev:
Se inlägg: [länk]

Där ser man att det blev 4 timmar.
Samt att 450 kr + moms för bilen tillkom.

Ok (y)

Ja, som jag skrev någonstans orkar man inte när det blir sååååååå lång tråd...

Men med facit då så kan man ju undra varför inte TS ska betala den 4e timmen som verkar tyda på att rörlöggaren fick lämna kunden för att köra och handla saker som visade sig behövas.... eller :thinking:

Alltid svårt att diskutera sådana här saker för fulla fakta ingår aldrig.

Likvärdigt med när folk som fått en offert om att renovera ett badrum, får svar av en mängd förståsigpåare som inte har fulla fakta, att det är dyyyyyyrt... men vad ingår då :thinking:;)

P Pin skrev:
2 timmar på plats. 1 Tim hämta delar hos grossisten efter att hen sett vad som behövs. 1 Tim restid

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
2 timmar på plats. 1 Tim hämta delar hos grossisten efter att hen sett vad som behövs. 1 Tim restid
Han kom 9.30 och var klar 11.30 enligt TS.
Möjligen tog han grossisten på väg till TS (utan att då hunnit se vad som behövdes) annars lär det väl ligga inom de två timmarna?

Fairlane Fairlane skrev:
Han kom 9.30 och var klar 11.30 enligt TS.
Möjligen tog han grossisten på väg till TS (utan att då hunnit se vad som behövdes) annars lär det väl ligga inom de två timmarna?
Eller så stängde TS av tidtagaruret när hantverkaren åkte och handlade

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fairlane
Du tror inte det där är klockslag?

Fairlane Fairlane skrev:
Du tror inte det där är klockslag?
Han kanske inte hade tidtagarur på klockan så när hantverkaren åkte iväg blev han tvungen att stoppa klockan för att kunna se arbetstiden exakt sen.
Så fort hantverkaren närmade sig tröskeln igen efter inköpet åkte batteriet in igen.
Så tror jag det gick till

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fairlane
Ja. det låter som en rimlig förklaring

Sittställning
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nu skrev jag inte att han hade en timmes restid TILL kund... utan en timmes körning vilket betyder fram och tillbaka till firman vilket det väl handlade om i denna diskussionen. ;)

Det handlade även som jag tolkade det, om att rörläggaren var på plats i 2tim men fakturerade för 3tim då där gick en timme att transportera sig ToR till kunden.

Är man det minsta verklighetsförankrad så förstår man själv vad det ungefär kommer att ta i tid när man bokar in att man behöver nyttja dess tjänster och är man ekonomiskt känslig så kanske man som kund också kan fråga själv. ;)

Jag anser det knappast oärligt att inte hantverkaren kan förutse att kunden har "noll koll" och att han måste tänka på i telefonen att upplysa kunden om att timpengen debiteras från firman och till han är tillbaka där igen då jag tycker det är fullständigt logiskt att som kund begripa detta själv.
Hyr man någons tjänster och tid så får man betala för den tid personen i fråga lägger ner på en... punkt.

I annat fall blir det som jag skrev tidigare att de kanske bara kan debitera 4tim på en hel dag om de har otur för det blir 4st entimmesjobb hos fyra olika kunder där det försvinner 4tim till körningar under dagen.

Jag är ärligheten själv så blanda inte in mig i detta... ;)

Jag kör fasta priser till 99% så jag slipper dryga kunders tjafs. ;)

Men det vet jag att vissa knappt slipper ändå för då blir det istället tjafs för att det gick fort och kunden börjar dela upp priset med åtgångna timmar som de suttit och klockat och upptäcker att de betalt si och så mycket per timme... :dizzy::crysmile:
Då tycker de gärna att de ska få avdrag på det fasta priset men när de får motfrågan ifall de velat betala mer om det tagit längre tid blir svaret ALLTID.... nej, varför ska jag betala mer, du gav ju oss ett fast pris... :crysmile::lying:

Haha ja nä, kul att diskutera lite bara.

Va jobbar du med ? Jag kanske skulle behöva lite hjälp :)

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.