Renoverar stugan och ska kakla badrummet.
Tänker använda Byggmax system.

Frågan är
ska jag lägga folien på golvet eller väggarna först?

I dokumenten nämner dom först väggar. Om jag tar dessa först kommer golvets uppvik hamna på väggen sen. Med risk att vatten kan tränga sig igenom.

Tänker jag fel?

https://www.byggmax.se/catalogsearch/result/?q=Foliesystem

GVK kör med väggen folie utvikt på golv ca 5 cm, sedan golvets folie Kant i Kant med vägg dvs ej uppvikt

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Följ montageanvisningen så ska du se att det går bra! Hittar du på egna idéer kan risken bli att F-bolaget minskar ev. ersättning vid skada

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Jag har aldrig varit med om något system som ska vikas upp på väggarna.

Man sätter väggarna först och viker ut på golvet.
Sen överlappar man och lägger golvets folie så den slutar 1cm från väggarna.
Klart

Om det nu dessutom står i deras dokument att väggarna ska sättas först så har jag svårt och förstå varför du ifrågasätter det. ;)

Följ anvisningarna om du ska kunna hävda din rätt om du får problem någon gång.
Fotodokumentera ALLA moment !

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har aldrig varit med om något system som ska vikas upp på väggarna.

Man sätter väggarna först och viker ut på golvet.
Sen överlappar man och lägger golvets folie så den slutar 1cm från väggarna.
Klart

Om det nu dessutom står i deras dokument att väggarna ska sättas först så har jag svårt och förstå varför du ifrågasätter det. ;)

Följ anvisningarna om du ska kunna hävda din rätt om du får problem någon gång.
Fotodokumentera ALLA moment !
Dom beskriver hur man behandlar väggar först.

Nämner dock inget om att väggar SKA göras först. Därför undrade jag.

Paul-Staffanstorp
A Atom skrev:
Dom beskriver hur man behandlar väggar först.

Nämner dock inget om att väggar SKA göras först. Därför undrade jag.
Ah... ok...

Men som sagt... sätt väggarna först som jag beskrev så blir det säkert bra. (jag jobbar med sådant)

• Älska
Atom
  • Laddar…
Staffans2000
Hoppsan! Här har det hänt grejor!

Likväl tar det emot för en händig amatör att lägga lagren omlott i fel riktning, vad det än står i bruksanvisningen. För det är inte första gången de varit felskrivna.

Staffan Bremer

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hoppsan! Här har det hänt grejor!

Likväl tar det emot för en händig amatör att lägga lagren omlott i fel riktning, vad det än står i bruksanvisningen. För det är inte första gången de varit felskrivna.

Staffan Bremer
Jag förstår ditt tänk FULLT UT... det är inte där problemet ligger. ;)

Jag villl bara få folk och förstå att det är sjukt viktigt att följa anvisningarna för att försäkringar etc. ska gälla.

Tolkade ditt raderade inlägg med förhoppningen att det var ett skämt men tyckte samtidigt inte det är något att skämta om när det i detta fallet är väldigt viktigt att följa anvisningarna.

Köper man en TV eller något annat så inte fan läser man bruksanvisningar. ;)

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Jag förstår ditt tänk FULLT UT... det är inte där problemet ligger. ;)

Jag villl bara få folk och förstå att det är sjukt viktigt att följa anvisningarna för att försäkringar etc. ska gälla.

Tolkade ditt raderade inlägg med förhoppningen att det var ett skämt men tyckte samtidigt inte det är något att skämta om när det i detta fallet är väldigt viktigt att följa anvisningarna.

Köper man en TV eller något annat så inte fan läser man bruksanvisningar. ;)
Jag fattar detta med att göra EXAKT som anvisningar säger för försäkring.

Det känns dock mycket onaturligt att sätta så att skarven är öppen uppåt. Måhända att limmet tätar, men så gör man ingen annan stans i husbygge. Man överlappar alltid uppåt så att vatten rinner förbi en skarv inte in i den. Ska man ändå inte göra risken för läck så liten som möjlig?

• Älska
Atom
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
N Nikorasu skrev:
Jag fattar detta med att göra EXAKT som anvisningar säger för försäkring.

Det känns dock mycket onaturligt att sätta så att skarven är öppen uppåt. Måhända att limmet tätar, men så gör man ingen annan stans i husbygge. Man överlappar alltid uppåt så att vatten rinner förbi en skarv inte in i den. Ska man ändå inte göra risken för läck så liten som möjlig?
Som sagt, jag förstår tänket med detta också men felet uppstår när det diskuteras uppvik av golvets folie för den ska inte vikas upp enligt några anvisningar jag sett iaf. ;)

Väggens folie ska vikas ut på golvet och sen ska golvets folie överlappa den in till vägg och inte vikas upp så jag kan inte se någon skillnad i vilket som överlappar vilket då. ;)
Vatten rinner ju likväl på golv mot vägg, som på vägg mot golv. ;)
Däremot är det väldigt bakvänt att lägga golvets folie först för att sen vika ut väggens ovanpå golvets folie.

Alternativen i många fall är att man kan sluta med väggfolien 10mm ovanför golvet och golvfolien 10mm från vägg för att sen överlappa detta med en 10-12cm remsa men detta är ju betydligt mer tungarbetat så jag vet ingen yrkesmänniska som gör detta.
Dessutom får man ju då skarv "åt båda hållen".

Jag lägger ner denna diskussionen nu för jag försöker bara förklara hur det ska göras enligt tillverkarna och varför det är viktigt att följa deras anvisningar, hur korkade de än må vara. ;)

Har ni andra idéer om hur det ska utföras så är det nog bättre att kontakta tillverkarna. ;)

• Älska
Atom
  • Laddar…
Hej, nu är inte tätskiktet till för vatten utan ånga som rör dig på ett mer okontrollerat sätt. Ytskiktet ex. Kakel är till för vatten som rinner nedåt

• Wow
Atom
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
H håbbe1961 skrev:
Hej, nu är inte tätskiktet till för vatten utan ånga som rör dig på ett mer okontrollerat sätt. Ytskiktet ex. Kakel är till för vatten som rinner nedåt
Njae.... den kan jag inte köpa... haha

Varken kakel, klinker eller fog är vattentätt...

Vatten "rinner" bakom plattorna och från att man slutar använda ett duschutrymme tar det upp mot 6mån innan det torkat ur i fixet bakom plattorna.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Fast när jag pratade med Ardex tekniker om hur man fick sätta folien så var det valfritt, man hade helt enkelt visat den vanligaste metoden i anvisningarna om jag sen drog upp golvet på väggen eller ner väggen på golvet eller använde remsa kvittade det blir tätt ändå.

Men ska tilläggas att det är 5-10år sen, så mycket kan ha hänt sedan dess så jag tar inte gift på att det är så nu...

Kom på att man har bytt skarvlim nu så det är mycket möjligt att det är ändrat nu

• Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Njae.... den kan jag inte köpa... haha

Varken kakel, klinker eller fog är vattentätt...

Vatten "rinner" bakom plattorna och från att man slutar använda ett duschutrymme tar det upp mot 6mån innan det torkat ur i fixet bakom plattorna.
Jo men det rinner inte utan det är bundet fukt annars har man väl missat nått i byggregler troligtvis. Byggmax foliesystem blev ej godkänt av en omfattande våtrumstest av länsförsäkringar 2019. Metoden var att följa tillverkarens instruktion , slutsatsen blev att det är upp till byggherren att följa svenska byggregler.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.