6 621 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Tätskikt mot dörrkarm, hur byta dörrkarm?
Hej, i renoverat badrum är tätskikt utdraget på dörrkarms-kanten, därefter salningslist ovanpå tätskikt och sedan foder.
Pga hur karmen är satt skulle den eventuellt behöva bytas, men hur gör man med tätskiktet? Om jag lossar det med rakblad/kniv, är det ok att sedan vika den runt väggkanten istället eller anses tätskiktet förstört?
Pga hur karmen är satt skulle den eventuellt behöva bytas, men hur gör man med tätskiktet? Om jag lossar det med rakblad/kniv, är det ok att sedan vika den runt väggkanten istället eller anses tätskiktet förstört?
Badrum har nästan alltid en förhöjd tröskel och då ska tätskikt gå upp till underkant tröskel, med förhöjd tröskel så finns det möjlighet att gå upp en bit bakom foder. Det går att skarva skiktet med att smörja gammalt och nytt vid vecket golv/vägg med en bit av avsedd matta.
Det är jag med på, detta gäller dock dörrkarm mot vägg, alltså väggarnas tätskikt går ut på karmen.J jonaserik skrev:
Skär tätskiktet så nära karmen som möjligt och tejpa sedan mot den nya karmen. Nåt annat sätt kan jag inte se att det finns? Dörren utsätts väl inte för nåt vattensprut i normalfallet så det är nog ingen risk för skador.
Klicka här för att svara