Jag har börjat tröttna på att tvätta bort kalk från duschväggarna. Glasen är nya och jag har haft som avsikt att tvätta dem försiktigt så att kalken inte får bättre fäste. Jag gör rent med ättika, diskmedel och mjuk trasa - det fungerar bra men det tar bara 2-3 veckor så uppstår behovet igen. Jag bor i Sundsvall och bör ha mjukt vatten (grad 4) så jag förstår inte varför det blir så mycket kalk på glaset. Är det något man kan göra för att minska mängden - något ytmedel eller filter? Eller ska man behöva skrapa bort vattnet efter varje dusch? :)

Kalkavlagringar på frostat glas på en duschvägg nära ett metallrör och klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…

Bästa svaret

Gör i ordning en spruta med blandningen ättika, ngra droppar yes och vatten och duscha väggen lätt efter varje dusch. Jag brukar inte gnida dagligen men detta hindrar att kalken får fäste (jag har mycket hårt vatten).

Satsuki
Man kan också använda citronsyra isf ättika

K
Vi kör med gummiraka efter varje dusch. Max 30 sekunders jobb inkl. ta fram och plocka bort rakan.
Har inte behövt göra rent glaset i övrigt under dom 2 månader som duschen varit i bruk och det är fortfarande skinande rent.

I övrigt får vi också lätt avlagringar, vågar inte tänka på hur glaset sett ut om vi inte underhåller efter varje dusch.

• Gilla
Aks35 och 2 till
  • Laddar…
Jag använder medel i handeln för duschkabiner. Det använder jag ca en gång i veckan efter dusch. Jag drar då över glaset med en tygraka. Jag har hårt vatten. Du har skrovligt glas så det behöver nog hållas efter lite oftare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.