Hej har rivit bort i badrummet en tidigare vägg från 70-talet som var som en "vatten-enhet" med integrerade vattenrör och avloppsrör.
Kvar återstår nu inkommande vattenrör och själva avloppet där allt mynnade ut.
(Ignorera att det ser ut som en yttervägg. Det är en gammal yttervägg där det visade sig plasten var kvar.)

Det jag funderar hur jag ska göra.
Vad jag vet får/ska inte rör komma upp från golv.
Ska man bygga ut en smalare vägg där vattenledning går fram dolt till toa (golvstående) och kommod så man slipper utanpåliggande den delen? Får man dra vattenrör i vägg på det sättet?
Sen måste det även vatten till duschhörnan som ska placeras på andra sidan rummet tvärt emot där rören kommer upp nu. Får man dra sånt dolt eller bör man gå utanpå upp efter väggen och nära taket hela vägen runt till duschhörnan?

Sen avloppsrör ska till toan vara golvstående så där är det nog inga frågetecken men kommod verkar alla exempel man ser har dold rördragning, får man dra upp avloppsrör inne i väggen så avloppen från handfatet bara går in i väggen istället för ner i golvet?

Allt var vägghängt tidigare men som sagt gammal standard och hela enheten med rör var inbäddat i typ fogskum så allt var stumt.

Bifogar en bild, gamla golvet kvar

Delvis renoverat badrum med exponerat avlopp och vattenrör mot isolerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Vet inte riktigt hur du menar men du får inte ha dolda skarvar på vattenrör. Du kanske kan dra in rören i ett fördelningsskåp med inspektionslucka och skvallerrör för att sen dra nya rör därifrån till ställena där de behövs.

T TheGame skrev:
Sen avloppsrör ska till toan vara golvstående så där är det nog inga frågetecken men kommod verkar alla exempel man ser har dold rördragning, får man dra upp avloppsrör inne i väggen så avloppen från handfatet bara går in i väggen istället för ner i golvet?
Avloppsrör får gå genom golvet och det gäller både toalett och handfat, men det är också möjligt att dra handfatets avloppsrör via väggen.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Svårt att helt förstå hur du menar. Men i korthet.
Inga vattenrör upp genom golvet. Ok med dolda rör men inga dolda kopplingar. Ok med avlopp in i väggen.

Läs Säker Vatten så får du nog svaren.
Googla på Säker Vatten och leta upp branschreglerna.

@BirgitS
@janwide
Ja kanske var lite otydlig.
Vad jag tänkte var att jag måste bygga en vägg framför rören men hur löses sen att vattnet ska gå vidare till toalett och handfat.
Tidigare gick allt dolt som sagt.
Tänkte att nån röris fixar detta men tänkte hur förbereder jag bäst och hur bör det se ut när det är klart för allt ska vara godkänt.

Jag kanske svammlar, tänkte bara ha lite klart för mig innan jag besöker rörfirman så jag har lite koll vad dom snackar :)

Har ingen superkoll . Går det att flytta in rören i väggen till vänster? Kanske bygga ut väggen där och sätta ett fördelarskåp. . För att dra ledningar till alla enheter så kan du väl dra dom i en installationsvägg .

K Kertu21 skrev:
Har ingen superkoll . Går det att flytta in rören i väggen till vänster? Kanske bygga ut väggen där och sätta ett fördelarskåp. . För att dra ledningar till alla enheter så kan du väl dra dom i en installationsvägg .
Nja det känns som rören är i nuvarande skede alldeles för stumma att kunna ledas om
Fördelarskåp, skulle man kunna ha det där rören går upp nu ist, som en del i den utbyggda väggen?

janwide
Om du ändå ska till en röris så har han säkert erfarenhet och bra idéer om hur det löses bäst.

T TheGame skrev:
Nja det känns som rören är i nuvarande skede alldeles för stumma att kunna ledas om
Fördelarskåp, skulle man kunna ha det där rören går upp nu ist, som en del i den utbyggda väggen?
Ser inget problem till att inte kunna placera fördelarskåp där. Men det bästa är nog att snacka med en som har koll.

Ja jag ska ta bilder och mått och fara till rörfirman på måndag så kan dom säkert säga vad som blir bäst att göra.
Tack för era svar endå, det kanske var lite luddig frågeställning :)

Redigerat:
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.