Byggahus.se

Ny renoverat badrum – Bajs i golvbrunnen under badkaret!

1. J
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Vänder mig till byggahus forum för att få råd och vägledning rörande det problem som uppstått vid ombyggnad och totalrenovering av mitt badrum som genomförde i början av december förra året. Om det är hantverksmässigt och korrekt utfört enligt alla gängse certifikat och regelverk.

När jag städade och rengjorde i badrumet efter att hantverkarna hade varit hemma hos mig och åtgärdat det sista kompletterande rättelserna som inte blev av innan Jul och Nyårsledigheten. Gjorde jag en mycket obehaglig upptäckt när jag skulle rengöra golvbrunnen under badkaret, när jag lyfte på vattenlåset till brunnen ligger det avföring från toaletten i en äcklig sörja. Jag spolade bort det värsta som låg i golvbrunnen och provade efteråt att spola i toaletten för att se vad som händer. Till min förvåning ser jag hur brun smutsigt avloppsvattnet trycks upp till badkarsbrunnen, istället för att rinna ”framåt” i avloppsrörets riktning.

Jag tänkte att det här inte kan vara rätt, att det skall finnas avföring i golvbrunnen under badkaret. Att det är överhuvudtaget möjligt att toavattnet kan tryckas bakåt i avloppsystemet till badkaret golvbrunn som dessutom ligger före toaletten.

Jag kontaktade företaget omgående för att informera dem om att något inte stod rätt till med avloppet. När deras VVS/rörmokare kom hem till mig och började undersöka vad som var problemet, muttrade han lite och började felsöka orsaken till att avloppvattnet tycktes bakåt till golvbrunnen under badkaret. Efter en stund återkom VVS killen och meddelade att det inte var något fel med avloppsystemet, utan orsaken var att det hade använts för kraftigt papper inte ”toa” papper, som hade tvingat avföringsvattnet bakåt till golvbrunnen under badkaret. Han misstänkte att det kunde ha varit hans kolleger som hade slängt grovt papper när de hade varit och åtgärdat det sista i badrummet.

Jag har nu efteråt provat alla sorters mjuka och sträva toa papper, till och med inget alls papper med samma resultat där avföringen tryck in i golvbrunnen under badkaret. Tur i oturen finns vattenlåset i brunnen som hindrar att avföring- och smutsvattnet kan tyckas upp på badrumsgolvet.

Jag är inte övertygad att det svar som jag fått från företagets VVS killen är korrekt. Vill gärna få höra era synpunkter på mitt problem och vad jag kan/skall göra?

2. T
    Medlem · Nivå 11
    Det kanske är dåligt flöde längre fram i stammen vilket gör att spolvatten trycks tillbaka in till golvbrunnen. Jag tycker du ska prova att spola dina ledningar med högtryck. Att inte använda avloppet på en tid ökar risken får stopp då nåt skit kan ligga och stelna.

3. F
    Medlem · Nivå 19
    Låter tveklöst som att det är för lite fall på röret. Är det ett badrum på träbjälklag kan det gå att åtgärda, men annars går det inte utan att riva upp golvet och därmed bryta tätskikt.

4. T
    Medlem · Nivå 11
    Hur mycket fall det än är lär ju vattnet klättra uppåt om det är stopp längre ned.

5. B
    Medlem · Nivå 16
    Man skulle vilja se en ritning på hur avloppsrören är kopplade, ansluter t.ex. golvbrunnens avloppsrör till stammen med en T-koppling istf en Y- koppling?

6. M
    Medlem · Nivå 12
    Det låter ju onekligen som att det är stopp längre fram, men vem som bär ansvaret är ju väldigt svårt att säga.
    Det kan ju vara att dem har råkat spola ner något skräp vid arbetet som satt sig och då är det ju deras ansvar. Är det något annat längre bort som stoppar upp så är det ju ert ansvar.

Däremot så har ju problemet uppstått under renoveringen så allt tyder ju på att det har med deras arbete att göra.

Ligger detta avloppet sist på stammen? Om ni i så fall inte upplever problem i någon annan brunn/avlopp så bör du vända dig till firman. Finns problemet även i annan brunn/avlopp så blir det svårare att bedöma vems felet är. Felet visar sig ju då genom att avrinningen i t ex diskhon inte fungerar korrekt heller.

En ritning eller skiss på avloppet hade inte skadat för att kunna hjälpa mer.

• Laddar…
  7. Fjojtmehmet
    Medlem · Nivå 7
    Det är ju bara att spola på full macka i handfatet eller i t.ex köket
    Är det stopp längre ner så kommer det rinna undan långsamt
    Om det rinner på som det ska så är det bakfall på ledningen i badrummet

8. J
    Medlem Nivå 2
    Tack alla för ert engageman med mitt problem.

Badrummet är beläget på övervåningen på huset och det är inget stopp i rören, det hade vvs killen kollat innan han monterade tillbaka toan och det är inget som jag upplever när jag tex. duschar.

Golvbrunnen till duschen ligger efter toan innan avloppsröret kröker av nedåt innanför trappväggen mot markplan och ut under huset. Jag har några bilder som jag tog under renoveringen, som jag kan lägga upp senare, dock är det inte den bästa kvaliten på bilderna. Jag ska också försöka rita en ritning över avloppsystemet för att ni skall få en bättre bild. :rolleyes:

9. O
    Medlem Nivå 2
    Gör ett enkelt spolprov, dvs lyft på vattenläset till duschen och spola i toaletten. Så ser du ifall toa vattnet åker mot duschen. Sitter fel böj vid duschen i rörsystemet så kan det åka in skit dit vid spolning .

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Det kan vara fel typ av koppling mellan den horisontella ledningen och den vertikala. Där skall vara en 45 graders koppling, så att vattnet först böjer av nedåt i 45 graders vinkel och ansluter till vertikala stammen i 45 grader. Om det är en 90 graders anslutning så att vattnet rusar fram mot stammen, så kommer vatten att studsa tillbaka mot väggen i det vertikala röret, då blir det dåligt föde, ch en del vatten kommer då att "välja" vägen mot duschanslutningen.

Fast ett halvstopp i avloppet, eller bakfull på ledningen kan också göra att vattnet strömmar dåligt i ledningen, och väljer fel väg. Bakfull kan ex göra att lyftningen framåt är blockerad. Spolvattnet rusar fram som en kolv i ledningen, trycker luft framför sig. Normalt är det öppet mot hela avloppssystemet framåt, det blir ingen tryckökning i luften. Är det stående vatten. Pga stopp eller bakfull så är den luftvägen stängd, det blir övertryck framför det framrusande vattnet, som bromsas.

På samma sätt blir det undertryck bakom vattenkolven det skall tas om hand av avluftningen. När vattnet passerar ned i den vertikala stammen så släpper avluftningen i toppen in luft somjämnar ut undertryckte. Finns ingen fungerande avluftning så bromsas flödet. Och/eller så sugs luft in via vattenlås som töms av undertrycket.

Redigerat 1 mar 2017 09:13
    • Laddar…
  11. B
    Medlem · Nivå 16
    Precis, bakfulla rörmokare ska man inte anlita... :p

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Skrev på en Ipad, den har lite egen åsikt om vad man skriver...:)

• Laddar…
  13. useless
    Lök. · Nivå 25
    Ja, den visar ju vilka ord du använder oftast...

14. J
    Medlem Nivå 2
    Hej

Har nu äntligen fått fram några bilder över rördragningen som jag tog i samband med renoveringen och en ritning över hur det ser ut och hänger ihop i badrumet. Jag hoppas det skall ge er en bättre bild och klargöra några av era frågor och utifrån dem skall kunna ge mig lite mer hjälp vad som kan vara orsaken till mitt problem och vad jag skall göra.:)

Avloppet i badrummet(röd markerat):
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Badrum avlopp.JPG

Golvbrunn dusch:
    IMG_0001.JPG

Avlopp toa:
    IMG_0007.JPG

Golvbrunn badkar:
    IMG_0008.JPG

Redigerat 3 mar 2017 19:04
  15. K
    Medlem · Nivå 11
    Jag tycker att det ser bra ut. Att det kommer lite bajsvatten från toaletten under vattenlåset i duschen är väl inte så konstigt? Möjligtvis skulle man vilja ha bättre fall precis efter golvbrunnen för att undvika problem.. men annars brukar det väl bli så, vad jag vet iaf?

• Laddar…