Vad skulle ni säga om just denna del?

Tänker då bla på att hålet för svallerröret sitter ca 3cm upp frånn botten, vilket innebär om det skulle bli läckage så fylls hela boxen upp med 3-4cm vatten. Borde den inte se ut som på sista bilden?

Vad kan det vara för avlagring som är på rören? Eller kan det vara från något material de använt?

Blåa rör genomföringar med vit avlagring eller rester från byggmaterial runt hålet för svallerröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation med svallerrör 3cm ovanför botten och möjlig avlagring på rören.
Skapa konto
Avlagringar på kopparledningar och fästen med svallerrör 3cm från bottnen på en väggmonterad installation.
Skapa konto
Närbild på rör med avlagringar och ett svallerrör 3 cm från botten i en box.
Skapa konto
En hand som visar montering av svart svallerrör i vit box, och en grå genomföring monterad nära bottenskiktet.
Skapa konto

Vad är det för kladd man ser i botten?

N nybyggarn3 skrev:
Vad är det för kladd man ser i botten?
Nån silikon tror jag. Förutom att det ser förjävligt ut så är jag mest fundersam över att hålet för svallerröret sitter så högt upp, dvs hela boxen kommer fyllas med vatten nästan upp till kanten om det blir läckage.

A Ace83 skrev:
Nån silikon tror jag. Förutom att det ser förjävligt ut så är jag mest fundersam över att hålet för svallerröret sitter så högt upp, dvs hela boxen kommer fyllas med vatten nästan upp till kanten om det blir läckage.
Nu är jag ingen expert på området men jag tror inte att det ska vara något kladd i vattenskåpet. Ska vara tätt ändå med hjälp av medföljande tätningar. Gegget kommer inte att sluta tätt om x antal år.

Rätta mig gärna om jag har fel...

N nybyggarn3 skrev:
Nu är jag ingen expert på området men jag tror inte att det ska vara något kladd i vattenskåpet. Ska vara tätt ändå med hjälp av medföljande tätningar. Gegget kommer inte att sluta tätt om x antal år.

Rätta mig gärna om jag har fel...
Ja det ska nog inte vara nått gegg där, får se vad en besiktningsman säger.

A Ace83 skrev:
Ja det ska nog inte vara nått gegg där, får se vad en besiktningsman säger.
Det låter klokt

A Ace83 skrev:
Vad skulle ni säga om just denna del?

Tänker då bla på att hålet för svallerröret sitter ca 3cm upp frånn botten, vilket innebär om det skulle bli läckage så fylls hela boxen upp med 3-4cm vatten. Borde den inte se ut som på sista bilden?

Vad kan det vara för avlagring som är på rören? Eller kan det vara från något material de använt?

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Du får berätta lite mer om bakgrunden. Ser ut att vara ett badrum. Någonstans kommer det ut ett skvallerrör. Det ska sitta minst 6 cm från tätskikt. Det är kanske anledningen till att man fått sätta röret där det sitter.
Kladdet ser ut att vara silikon. Varit en hel del problem med medföljande ritningar till den här typen av skåp om inte rören sitter exakt i våg vilket är i princip omöjligt. Kanske har man då som extra säkerhetsåtgärd tätat med silikon?
Ser absolut kladdigt ut på bilderna. Men det kanske fyller sin funktion?

Fakturan går ut om ca 7 dagar, kan man kräva att hålla inne en summa tills besiktning är gjord pga man är orolig att det är fel utfört?

Eller kan man endast göra detta om det är bekräftat av besiktningsman att det är fel utfört?

Tror det blir lite tight med tid att hinna få hit en besiktningsman innan fakturan löper ut.

Redigerat:
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du får berätta lite mer om bakgrunden. Ser ut att vara ett badrum. Någonstans kommer det ut ett skvallerrör. Det ska sitta minst 6 cm från tätskikt. Det är kanske anledningen till att man fått sätta röret där det sitter.
Kladdet ser ut att vara silikon. Varit en hel del problem med medföljande ritningar till den här typen av skåp om inte rören sitter exakt i våg vilket är i princip omöjligt. Kanske har man då som extra säkerhetsåtgärd tätat med silikon?
Ser absolut kladdigt ut på bilderna. Men det kanske fyller sin funktion?
Själva fördelarskåpet sitter på toalett, skvallerröret går ut till badrummet (se ritning, rosa = fördelarskåp, blått = där vattnet vid läckage skulle rinna ut i badrummet) bastun är bortriven, så det är ett stort badrum. Bilden längst ner är i badrummet där eventuellt läckage skulle rinna ut.
Ritning av badrumsplan med markerat fördelarskåp i rosa och skvallerrör i blått.
Hörn av ett badrum med kaklade väggar och mörkt kaklat golv med uppsamlingsplats för läckagevatten.
Skapa konto

Hittade monteringsanvisning för fördelningskåpet. Ska visa den till entrepenören och fråga hur de tänkte när de hittade på någon egen lösning.

Illustration av en fördelningskåps monteringsanvisning med detaljerade delar och måttangivelser.
Skapa konto

A Ace83 skrev:
Hittade monteringsanvisning för fördelningskåpet. Ska visa den till entrepenören och fråga hur de tänkte när de hittade på någon egen lösning.

[bild]
Det är helt rätt att låta entreprenören svara. Jag misstänker att dom av någon anledning inte kunde sätta skåpet högre. Med tanke på att kravet säger att skvallerrör måste komma ut minst 6 cm från tätskikt blev dom kanske tvingade att höja upp skvallerröret i själva skåpet.
Kan inte se att det är något fel med detta så länge funktionen fungerar. Det är det som är det viktiga. Sen håller jag med om att det ser kladdigt utbränt röret rent estetiskt. Men vad gör det egentligen om funktionen finns där? Kanske går att snygga till lite.

Det är helt rätt att låta entreprenören svara. Jag misstänker att dom av någon anledning inte kunde sätta skåpet högre. Med tanke på att kravet säger att skvallerrör måste komma ut minst 6 cm från tätskikt blev dom kanske tvingade att höja upp skvallerröret i själva skåpet.
Kan inte se att det är något fel med detta så länge funktionen fungerar. Det är det som är det viktiga. Sen håller jag med om att det ser kladdigt utbränt röret rent estetiskt. Men vad gör det egentligen om funktionen finns där? Kanske går att snygga till lite.
Ingen aning, får se vad de säger om de dyker upp idag. Sen om det är rätt eller fel gjort får en besiktningsman avgöra.

Beläggningen på rören, vad kan det vara för något? Material från tätskiktet eller liknande? Badrummet blev klart för ca 3 veckor sedan, så inte så kul om det ser ut att vara 30 år gammalt.

A Ace83 skrev:
Ingen aning, får se vad de säger om de dyker upp idag. Sen om det är rätt eller fel gjort får en besiktningsman avgöra.

Beläggningen på rören, vad kan det vara för något? Material från tätskiktet eller liknande? Badrummet blev klart för ca 3 veckor sedan, så inte så kul om det ser ut att vara 30 år gammalt.
Jag anar att du menar kopparrören som har ärjat? Kan inte svara på varför det ärjat så mycket om det nu bara är 3 v gamla kopparrrör.

Här kan du läsa lite om ärgade kopparrrör.
https://www.husqvarna-electrolux.se...l-och-frys/vad-ar-arg-och-hur-kan-det-uppsta/

Jag anar att du menar kopparrören som har ärjat? Kan inte svara på varför det ärjat så mycket om det nu bara är 3 v gamla kopparrrör.

Här kan du läsa lite om ärgade kopparrrör.
[länk]
Tacka för info! Är detta verkligen normalt förekommande efter ca 3 veckor?

R
A Ace83 skrev:
Tacka för info! Är detta verkligen normalt förekommande efter ca 3 veckor?
Är de inte bättre att du får en dialog
med entreprenören.

Allt: "är de normalt" "varför gjorde dem då" "kan jag skita i att betala".... kom igen törs du inte prata med dem. Varför kommer alla frågor upp precis när de är helt klart.

Sådär har de säkert sätt ut i skåpet innan plattor sattes.....

Är de bara för att du ska tvinga fram ett prisavdrag, o i själva verket inte bryr dig om kladdet.

Skåpet är säkert helt tätt. Funktionen har du.
Skit i kladdet, stäng luckan o ta helg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.