jag undrar om någon vet om det går att montera vatettes vattenfördelare liggandes? Alltså rsk nummer, 1876979.

Vatten har inte ont i ryggen, går åt det hållet som det är öppet sätt den hur du vill.

Krilleman
Det går hur bra som helst, men tänk på matningen så den hamnar korrekt mot ventilen!

Krilleman Krilleman skrev:
Det går hur bra som helst, men tänk på matningen så den hamnar korrekt mot ventilen!
Hur menar du ? Korrekt mot ventilen?

Det Krilleman menar är att anslutningen till den kommer rätt med ventilen på rätt ställe så det går att stänga av

Okej men det är väl bara att montera fördelaren åt andra hållet om man hamnar fel? Ska bara ha en inkommande en vidarekoppling och en upp till tappstälelt

• Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Förresten är det okej att montera vatettes fördelare när man kör uponor slang i vägg? Jag vet att man inte får blanda olika märken förens utanför väggen.

Krilleman Krilleman skrev:
Varför sätter du då inte alla rör lodrätt ut ur väggen och matningen längst ner? :thinking:

Tvättstället kopplas ju betydligt lättare då!

[länk]
För att spåra i plankvägg är inte så roligt att få till med pexen. Så jag spårade ett bredare spår där både inkommande och utgående går bredvid varandra. Om man gör som du föreslår går ju ena slangen i tvär böj eller lång spårning i vinkel vilket inte kändes som ett alternativ

K Kromo skrev:
Förresten är det okej att montera vatettes fördelare när man kör uponor slang i vägg? Jag vet att man inte får blanda olika märken förens utanför väggen.
Någon som kan svara?

Krilleman
Absolut är det godkänt, kör! (y)

K Kromo skrev:
Ser att det är en gammal tråd men har även samma fundering som du och blir inte riktigt klok på vars man drar gränsen för att det ska bli ett godkänt montage, är inne på att köra Vatettes fördelare m.m då de har ett bra och prisvärt utbud, men kan man använda Vatettes bockstöd med exv. LK's RiR?

Och kör man Vatettes fördelare är det väl deras klämringskopplingar som måste användas..?

Vatettes bockstöd och fördelare är kompatibla med alla RiR i rätt dimension. På fördelarna (och alla andra kopplingar) måste man använda samma fabrikat på klämring/mutter som själva kopplingen. Det gäller inte bara Vatette.

Ok då ska jag kika vidare på det spåret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.