Vi renoverar nu vårt badrum som är 2.10m i höjd. Våtrumsmattorna är 2m i ”höjd”. De räknar med att man släpper 5cm från golvet, där golvmattan går upp och möter. Då återstår 5cm från taket.

Det jag undrar är om man får släppa dessa 5cm enligt reglerna och t.ex. måla först med våtrumsfärg för att därefter sätta en taklist i frigolit som jag sen fogar och målar med våtrumsfärg?

Finns det andra sätt att undvika bård (både av kostnadsskäl då 80% av bården blir svinn och av kosmetiska skäl)?

Väldigt tacksam får råd och tips.

Tack för svar @Demmpa
Jag skrev i mitt ursprungliga inlägg att vi skulle släppa 5cm och inte direkt mot golvet.
Jag är rädd att det ser konstigt ut om golvmattan går upp 10cm på väggen..

Det jag undrar är om man får släppa 5cm däruppe (totalhöjden är 210cm) och kanske spackla upp kanten mot taket (har släppt tanken om taklist pga rummets beskaffenhet),
så att jag istället målar ner taket 5cm och målar där med våtrumsfärg.
Är det godkänt att göra så?

Jättetacksam för ytterligare svar

Redigerat:
@Demmpa

Tack för dina svar. Jag har läst igenom bägge dokumenten och tittat på filmen, men kan tyvärr inte hitta något
som förklarar om det är godkänt att spackla och måla ner taket.

Länken i mitt förra inlägg beskriver hur högt tätskiktet bör/ska gå där tex dusch finns.

Läs det som står på den sidan, även det som står om kakel.

Japp nu förstår nu jag vad du menar. Stort tack för din hjälp @Demmpa

B Beymell78 skrev:
Vi renoverar nu vårt badrum som är 2.10m i höjd. Våtrumsmattorna är 2m i ”höjd”. De räknar med att man släpper 5cm från golvet, där golvmattan går upp och möter. Då återstår 5cm från taket.

Det jag undrar är om man får släppa dessa 5cm enligt reglerna och t.ex. måla först med våtrumsfärg för att därefter sätta en taklist i frigolit som jag sen fogar och målar med våtrumsfärg?

Finns det andra sätt att undvika bård (både av kostnadsskäl då 80% av bården blir svinn och av kosmetiska skäl)?

Om du inte vill ha bård. Du kan gå in på GVK på deras hemsida och kolla reglerna. https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/skarvplacering-och-utforande-plastmatta/

B Beymell78 skrev:

Hej. Följer du målerbranchens regler för våtrum så får du det godkänt. Om det blir billigare vet jag inte då materialet kostar en del.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAQegQILRAC&usg=AOvVaw3IPVdkibVWvtqmX5pYzmDW

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.