1 984 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
tråden om WC-stolar
Jag håller på och bygger en extra toalett i källaren på kåken. Förutsättningarna är 70-talskällare med oisolerad platta på mark. På golvet på toan flyter jag den grovgjutna plattan och lägger klinkers. Avloppet går rakt bakåt från WC-stolen och kopplas på en vertikal stam i angränsande förrådsutrymme.
Naturligtvis har jag lite tajt med plats. Det här kan inte vara ett unikt problem. För att WC-stolen ska bygga minimalt så är det frestande att fundera på en vägghängd toa och integrera spoltanken i bakomliggande vägg. På så sätt spar man ju plats. Jag har inte byggt väggen ännu alltså.
Men hur är det med tätskiktsfrågan? Här är det ju bara betong och källarmurar. Sedan då toans träväggar. Men det känns ju som att i alla fall ett litet läckage inte stället till med så stora besvär. Visst måste hela spoltankmekaniskem och allt normalt sitta innanför tätskiktet så att säga? Är det dumt att chansa att bygga in det i väggen? Väggen kan ju vara öppen på andra sidan. Så service och att upptäcka ev läckage blir ju enkelt.
Har ni några andra förslag på WC-stolar med bakåtavlopp som bygger lite?
Naturligtvis har jag lite tajt med plats. Det här kan inte vara ett unikt problem. För att WC-stolen ska bygga minimalt så är det frestande att fundera på en vägghängd toa och integrera spoltanken i bakomliggande vägg. På så sätt spar man ju plats. Jag har inte byggt väggen ännu alltså.
Men hur är det med tätskiktsfrågan? Här är det ju bara betong och källarmurar. Sedan då toans träväggar. Men det känns ju som att i alla fall ett litet läckage inte stället till med så stora besvär. Visst måste hela spoltankmekaniskem och allt normalt sitta innanför tätskiktet så att säga? Är det dumt att chansa att bygga in det i väggen? Väggen kan ju vara öppen på andra sidan. Så service och att upptäcka ev läckage blir ju enkelt.
Har ni några andra förslag på WC-stolar med bakåtavlopp som bygger lite?
Det där med safetuybag hittar jag inget om när jag googlar på det. Vad är det?
Intressant. Hur är den där safetybag tänkt att funka? Vad händer om man får läckage? Var rinner vattnet tillslut ut?
Det verkar lite trassligt och dyrt det där. En vanlig vägghängd toa (med tanken som en vanlig wc) kanske är en bra kompromiss. Vad krävs det för väggskiva för att montera en sådan tro?
Eftersom jag ändå inte kommer ha något tätskickt i den här lilla källartoan. Och om jag ändå vill använda en godtycklig väggtoa med spoltanken i väggen. Borde man inte kunna göra någon variant ungefär som för diskmaskin och kyl/frys. Dvs något slags tråg som samlar upp vatten vid ett ev läckage så det i alla fall rinner fram där det syns och märks. Gärna i kombination med vattenlarm.
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
150 kr inkl moms
Läs mer
Sätt en brunn på golvet om du är orolig. Tätskikt i en betiongkällare behövs ju inte oavsett. Hur ska de bli vattenskada om det bara är betong. Möjligen att jag skulle undvika att sätta reglar och gips ända ned till golvet.
Met är sant. Men....
1 ) Jag får alltid lite dåligt samvete när jag gör avsteg från "rekommendationerna". Olyckskorparna kretsar i skyn och händer något så kan man inte räkna med något från försäkringsbolaget. Även om det är en källare så kan ju ett långvarigt litet läckage ställa till med en hel del. Det är ju en del innerväggar i trä och en del utreglade väggar från källarvägg osv.
2) En sådan där toa med extern spoltank ser ju ut som en julgran full med potentiella felkällor. När jag ser dem på bild får jag känslan av att det bara är en tidsfråga innan det börjar läcka någon stans.
1 ) Jag får alltid lite dåligt samvete när jag gör avsteg från "rekommendationerna". Olyckskorparna kretsar i skyn och händer något så kan man inte räkna med något från försäkringsbolaget. Även om det är en källare så kan ju ett långvarigt litet läckage ställa till med en hel del. Det är ju en del innerväggar i trä och en del utreglade väggar från källarvägg osv.
2) En sådan där toa med extern spoltank ser ju ut som en julgran full med potentiella felkällor. När jag ser dem på bild får jag känslan av att det bara är en tidsfråga innan det börjar läcka någon stans.
Tänker du på en sån cistern som sitter i taket som var vanligt på 20-talet? De förekommer ju utomlands, brukar vara ett jäkla tryck i spolningen. Jag ser inte att det skulle vara större läckrisk på en sån, framförallt ser man ju läckaget. Vi hade en helt vanlig svensk toa i källaren där anslutningen i plast fick en spricka. Den hade nog lika gärna kunnat gå rakt av och fullt tryck ut. Det hände inget mer än en pöl på betonggolvet. Toaletterna verkar vara av en riktig skitkvalitet nuförtiden. Kritiska delar i plast.
I en källare med golvbrunn utan inbyggda rör skulle jag dock inte oroa mig för läckage. Om du är där med jämna mellanrum ser du läckage och är det stort rinner det ner i brunnen. Om det skiter sig helt så bör det vara möjligt att fixa. Däremot kanske man inte ska "lyfta" standarden för mkt, för är det en gammal källare råder gamla regler sålänge man inte totalrenoverar. Även om då försäkringsbolaget avskriver ytskikten så är det ju troligen inte det dyra i en vattenskada i en enkel toa i källaren?
I en källare med golvbrunn utan inbyggda rör skulle jag dock inte oroa mig för läckage. Om du är där med jämna mellanrum ser du läckage och är det stort rinner det ner i brunnen. Om det skiter sig helt så bör det vara möjligt att fixa. Däremot kanske man inte ska "lyfta" standarden för mkt, för är det en gammal källare råder gamla regler sålänge man inte totalrenoverar. Även om då försäkringsbolaget avskriver ytskikten så är det ju troligen inte det dyra i en vattenskada i en enkel toa i källaren?
I mitt fall kommer ju väggen vara öppen på baksidan. Så jag kommer ju åt allt från baksidan.
Svar till inlägg en bit upp: Det finns ingen golvbrunn i det här utrymmet. Det har inte heller varit någon toalett där tidigare. Jag snor ett hörn av ett större förrådsutrymme och gör en toalett där.
Svar till inlägg en bit upp: Det finns ingen golvbrunn i det här utrymmet. Det har inte heller varit någon toalett där tidigare. Jag snor ett hörn av ett större förrådsutrymme och gör en toalett där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden