7 541 läst ·
53 svar
8k läst
53 svar
Ni med vägghängd toa
Är det verkligen så mycket mera lättstädat? Egentligen alltså? Visst irriterar man sig många gånger när man ålar på golvet och ska komma åt och torka runt och bakom en toastol. Men även en vägghängd toastol måste trots allt också städas.
Jag har en son som inte är riktigt rumsren ännu, så jag säger ja. Om man inte torkar rent själva stolen (och golvet) flera gånger i veckan så är läget kanske ett annat. Men det brukar ju inte se fräscht ut när man tar bort en golvfast stol..
Tycke och smak. För mig var det enklare att ta duschen och spola av allt, skrapa bort vattnet sedan. Inte tillräckligt tidsbesparande för att jag i nuläget vill byta. Men skulle jag göra om badrummet skulle jag välja vägghängd. Ser du inget problem i att torka för hand så är det ju inte det för dig.O Olf Oggler skrev:
Hmmm, spola. Jag kommer ju inte ens ha tätskikt i den tilltänkta toan.
Det här med vägghängda toaletter med dold tank. Det verkar ju vara bra när man har ett badrum med helt tätskickt med på köpet så att säga. Men hur vanligt är det att folk installerar sådana toaletter när det bara är en toalett? Dvs inte ett helt badrum. Reglerna säger för visso att man ska ha tätt golv. Men det är ju ganska mycket merjobb att lägga tätskikt på hela väggen bakom fixturen.
Det här med vägghängda toaletter med dold tank. Det verkar ju vara bra när man har ett badrum med helt tätskickt med på köpet så att säga. Men hur vanligt är det att folk installerar sådana toaletter när det bara är en toalett? Dvs inte ett helt badrum. Reglerna säger för visso att man ska ha tätt golv. Men det är ju ganska mycket merjobb att lägga tätskikt på hela väggen bakom fixturen.
Det är väl klart att du ska ha tätskikt på golvet i en wc. Dels för försäkringens skull om något skulle hända. Men framförallt för att du ska kunna grovrengöra ordentligt. Har du betonggolv så lär du få en härlig lukt runt wc stolen efter ett tag. Har du träbjälklag blir det inte bättre. Att i samband med att man lägger tätskikt gå lite högre upp bakom en vägghängd wc är knappast något stort merarbete i det stora hela.O Olf Oggler skrev:Hmmm, spola. Jag kommer ju inte ens ha tätskikt i den tilltänkta toan.
Även i en lite wc så tycker jag att det ger ett exklusivare intryck samt att det ser större ut. För att inte tala om städningen.
Min skala:
1) Vägghängd wc med fixtur med inbyggd tank.
2) Vägghängd wc med tank på utsidan
3) wc stol med tank på väggen. (Gammal look)
4) Wc golvmodell
Men dyrare blir det och lite mer arbete. Så som vanligt måste var och en fundera och prioritera.
Jag bedriver ju delvis lite trendspaning här. I mitt fall så är det frågan om en liten extratoa i en källare. Det är oisolerad platta på mark. Så det är tveksamt om jag bemödar mig med tätskikt. Varför det skulle lukta konstigkt runt toastolen utan tätskickt förstår jag inte? Det samlas väl lika mkt snusk under klinkers oavsett tätskikt eller ej?
Däremot. Om jag nu skulle komma på tanken att sätta in en fixturtoa, vilket skulle banta måtten en del eftersom jag har möjlighet att bygga in fixturen i väggen helt. Då skulle jag nog inte våga skippa tätskiktet.
Däremot. Om jag nu skulle komma på tanken att sätta in en fixturtoa, vilket skulle banta måtten en del eftersom jag har möjlighet att bygga in fixturen i väggen helt. Då skulle jag nog inte våga skippa tätskiktet.
Utan tätskikt så åker ju evt. Stänk ner till konstuktionsbetongen. Finns liksom mer material som kan suga upp härligheterna. Med tätskikt stannar det i fixet. Blir bra mycket lättare att luktsanera med lite Ajax. Men är man riktigt petig så är plastmatta bäst ur den hygieniska aspekten. Eller färg.O Olf Oggler skrev:Jag bedriver ju delvis lite trendspaning här. I mitt fall så är det frågan om en liten extratoa i en källare. Det är oisolerad platta på mark. Så det är tveksamt om jag bemödar mig med tätskikt. Varför det skulle lukta konstigkt runt toastolen utan tätskickt förstår jag inte? Det samlas väl lika mkt snusk under klinkers oavsett tätskikt eller ej?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden