Hej är detta godkänt fall på avlopp från golvbrunn där det ska vara dusch.
Jag vill undvika att skruva upp golvbrunnen alltför mycket.
Golvbrunn och böjda avloppsrör med vattenpass och måttstock som visar lutningen i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenpass visar lutning på avloppsrör för korrekt avrinning vid golvbrunninstallation.
Skapa konto

Det är en brunn från faluplast, det står att den är godkänt för horisontelt montage men det menas väll inte helt plant?
Avståndet från golvbrunn centrum till större avloppsröret det mynnar ut i är 180cm.
När jag lägger vatten passet mellan böjarna och störa avloppsröret så är det denna lutning.
Nivåinstrument på röd vattenpass visar lutning på avloppsrör i byggprojekt.
Skapa konto

Jag provade hälla med en 4L dunk vatten i brunnen med vattenlåset på plats och det ville inte till att svämma över, rann med rätt bra fart, det var lite porlande/"pissande" ljud på slutet när det sista rann bort.

Det går ju inte att säga något om det utan att veta hur ditt vattenpass är "graderat" - alltså hur mycket ett streck motsvarar i lutning.

1cm/m brukar man ju använda som tumregel för avloppsrör. Enklaste sättet att kolla det med ett vattenpass är att tillverka en lagom tjock träbit. För ett 60cm vattenpass ska den alltså vara 6mm tjock. För ett 120cm pass blir den 12mm. Lägg träbiten mellan vattenpasset och röret i nedre ändan och kolla att libellen markerar vågrät. Behöver du lyfta i klossändan så har du mer än tillräckligt fall. Om det är mycket skarvar och annat i vägen så kan du göra två klossar med en skillnad som motsvarar 1cm/m (exempel 22 och 16mm till ett 60cm pass). Enklast är att tejpa fast dom i vardera ändan på vattenpasset. Sedan är det bara att flytta runt passet på rören och se att det lutar tillräckligt överallt.

Själva brunnen bör du dock vara noggrann med att få helt horisontell. Inte så mycket för att vattnet inte rinner ur den även om den lutar lite som för att det blir ett elände att flytspackla, tätskikta och sätta ytskikt om brunnen lutar.

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det går ju inte att säga något om det utan att veta hur ditt vattenpass är "graderat" - alltså hur mycket ett streck motsvarar i lutning.

1cm/m brukar man ju använda som tumregel för avloppsrör. Enklaste sättet att kolla det med ett vattenpass är att tillverka en lagom tjock träbit. För ett 60cm vattenpass ska den alltså vara 6mm tjock. För ett 120cm pass blir den 12mm. Lägg träbiten mellan vattenpasset och röret i nedre ändan och kolla att libellen markerar vågrät. Behöver du lyfta i klossändan så har du mer än tillräckligt fall. Om det är mycket skarvar och annat i vägen så kan du göra två klossar med en skillnad som motsvarar 1cm/m (exempel 22 och 16mm till ett 60cm pass). Enklast är att tejpa fast dom i vardera ändan på vattenpasset. Sedan är det bara att flytta runt passet på rören och se att det lutar tillräckligt överallt.

Själva brunnen bör du dock vara noggrann med att få helt horisontell. Inte så mycket för att vattnet inte rinner ur den även om den lutar lite som för att det blir ett elände att flytspackla, tätskikta och sätta ytskikt om brunnen lutar.
Smart ska ta och prova det där med träbitar under vattenpasset när jag kommer hem imorgon (y)

Att brunnen ska vara rak tänkte jag var en självklarhet. Det står i monteringsanvisningen att "Med Faluplasts typgodkända IDA klarar man horisontellt montage". Brukar man montera brunnar icke horisontalt? eller syftar meningen på nå annat? :)

Jag satte en träbit som var 11mm under 120cm passet och fick lyfta mer än 1mm för att få det helt i våg, mao verkar fallet vara tillräckligt även fast det ser så plant ut i ögonmått.
Tack för tipset @PNO

En dusch är inte kritiskt. Det räcker med att det är fall. Det är ju bara vatten

Toa är däremot viktigare. Det är ju mer än bara vatten.

• Gilla
evana
  • Laddar…
A andersda skrev:
En dusch är inte kritiskt. Det räcker med att det är fall. Det är ju bara vatten

Toa är däremot viktigare. Det är ju mer än bara vatten.
Jo jag tänkte det också, som sagt jag hällde en 4 liters dunk med vatten i brunnen med vattenlåset på plats och det är ju lite mer belastning än en dusch och det var inte att det svämmade över utan rann iväg snabbt.
Jag har även ett avlopp från toalett som också går en bit efter betonggolvet men det är det lite mer fall så där är jag inte orolig.

Fallet har inget med hur snabbt det rinner undan.

Staffans2000
A andersda skrev:
Fallet har inget med hur snabbt det rinner undan.
Aha!
Så bakfall eller inget fall påverkar inte avrinningen?

Staffans

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Prova!

Staffans2000
A andersda skrev:
Prova!
Kan du möjligen utveckla ditt redan uttömmande svar, ytterligare?

Staffans

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det andersda menar är att det inte spelar någon roll om det är 0 eller 50 mm fall / m (typ) på 75 mm rör efter en dusch. Det är ändå motståndet genom vattenlås som begränsar. Jag håller med. Det funkar med lite bakfall korta sträckor också. Men bör undvikas.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:

Staffans
Jag tycker mig ha sagt det jag vill.

Jag tror att lite praktiska prov är enklaste vägen framåt för din förståelse.

• Gilla
M.Kristensen
  • Laddar…
Det lär nog fungera, så kritiskt är det inte som sagt.

Paul-Staffanstorp
T TheGame skrev:
Jag har även ett avlopp från toalett som också går en bit efter betonggolvet men det är det lite mer fall så där är jag inte orolig.
Man ska vara försiktig med att göra för mycket fall också för då rinner vattnet iväg men skit och papper riskerar stanna kvar på vägen... ;)

Har själv råkat ut för det gällande min toalett på ovanvåningen där jag la avlopp för 20år sedan.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.