Hej,

Jag bor i en mindre bostadsrätt från sekelskiftet som med största sannolikhet har skurits av från en större för många år sen. Är i det stora hela väldigt nöjd förutom en detalj, mitt badrum är "upphöjt" från resten av lägenheten med ca 20cm.

Badrummet är relativt litet (ca 3-4m2) och antar att man byggt på befintlig golvkonstruktion när man byggde till det.

Nu går jag i generella renoveringstankar och funderar om man kunde sänka badrummet så det ligger på ungefär samma nivå som övriga lägenheten.

Så tänkte bara höra med er:

Brukar det gå att bygga ner i befintlig golvkonstruktion i äldre lägenheter eller har man ibland inget val? Och förutsatt att man måste bygga på befintlig golvkonstruktion, vilken är den minsta upphöjningen möjlig för ett mindre badrum?

Du kan kanske komma på samma nivå eller 1-2 cm över. Fråga styrelsen om dom vet hur konstruktionen är gjord eller någon granne som nyligen renoverat,

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan kanske komma på samma nivå eller 1-2 cm över. Fråga styrelsen om dom vet hur konstruktionen är gjord eller någon granne som nyligen renoverat,
Just nu är det mest lösa tankar så vill utreda olika alternativ. Tänker mig en totalrenovering av lägenheten så finns mycket annat som också ska tas itu med.

Det bästa är såklart om man kan bygga under befintlig konstruktion, men om vi leker med tanken att man måste bygga ovanpå, har du någon uppfattning om hur lågt ner man kan få badrummet då?

Omöjligt att veta om man inte vet originalkonstruktionen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.