Denna plåt är ju smidig och så vid installationer av PEX rör.. Men när det sen ska skruvas fast tex täckbricka el blandare med vvs-skruv och man har denna bakom plyfan.. Borrar ni då först eller hur gör man?

Enligt Säker Vatten ska det ju endast borras genom kakel och tätskikt, sedan ska skruven ta resten?!
Lycka till med det!

Installationsplåt för PEX-rör monterad på träregel med isolering i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av korrekt borrning och skruvning i våtrumsvägg med PEX-rör och instruktioner för att undvika läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Faktiskt inte tänkt på det. Men om skruven träffar plåten kommer den gå igenom utan problem då den nypt i plyfan. Har aldrig haft några problem när jag monterat blandarfästen. Och jag antar att de prickat plåten.

Är det din bild?
Misstänker att vissa kinkiga plattsättare kommer poängtera att du ska försänka plåten i reglarna.

• Gilla
jaeger77
  • Laddar…
Tänk också på att det är nya mått för CC avstånd mellan rören som gäller från 1/1 -21.

• Gilla
jaeger77
  • Laddar…
J J-O skrev:
Faktiskt inte tänkt på det. Men om skruven träffar plåten kommer den gå igenom utan problem då den nypt i plyfan. Har aldrig haft några problem när jag monterat blandarfästen. Och jag antar att de prickat plåten.

Är det din bild?
Misstänker att vissa kinkiga plattsättare kommer poängtera att du ska försänka plåten i reglarna.
..eller så kanske skruven till blandarfästet hamnar i något av de övriga hålen.. Om inte, skulle jag aldrig chansa att dra i en skruv utan att borra med ett 2-3mm innan. Om skruven tappar fäste i plyfan så är det ju godnatt.

Skruvskallarna är åtminstone försänkta i plåten

R Robert-san01 skrev:
Tänk också på att det är nya mått för CC avstånd mellan rören som gäller från 1/1 -21.
Tack, jag vet det nu. Får bli till nästa badrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.