13 654 läst · 22 svar
14k läst
22 svar
misslyckad fogning - badrumsrenovering
Sida 1 av 2
Anlitade en firma för att renovera vårt badrum. Golvet och en rand på väggen skulle vara kaklat i svart kakel med mörkgrå fog. De har dock misslyckats totalt med fogningen, vilket jag inte fattar hur de fått till. Fogarna är väldigt flammiga - på några ställen är den mörkgrå men på de allra flesta ställen skiftar den i ljusgrått /nästan vitt. Även kakelplattorna är grådassiga-flammiga istället för svarta. Vad kan man göra? Kan man kräva att de fogar om? Kan man hålla inne betalning om de vägrar foga om? badrummet kostar 45000 efetr ROT...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
De kanske inte blandat fogbruket tillräckligt så att pigmentet varit ojämt fördelat. Om plattorna är flammiga har de säkert inte putsat tillräckligt snabbt eller tillräckligt hårt/mycket. Det låter som om det finns cementbaserat fogbruk på plattorna. Det finns säkert någon spillplatta över, jämför med denna.
Jag kan tycka att det är rimligt att be dem göra om, alternativt reducera priset.
Jag kan tycka att det är rimligt att be dem göra om, alternativt reducera priset.
en vecka sedan fogning. putsade gjorde de inte alls...han bara skrattade när jag frågade om man inte använde trassel och så - sa att det var matta plattor och inte blanka...
okej, men då borde det ändå firman som får testa och bekosta klinkerrent för jag sitter ju i rullstol och det kan inte vara meningen att jag ska göra det :/. Fast skulle det lösa problemet med fogarna? :/
Självklart skall dom fixa det - badrummet är ju inte klart annars. Normalt sett brukar man fukta fogarna innan man använder klinkerrent för att inte "fräta" på fogarna, men om missfärgningen ligger ytligt - t ex om man använt för mycket vatten när man tvättat fogarna är det ju inte otänkbart att det kan bli bättre.
Jag skulle hålla inne med (del av) betalningen tills jag var nöjd.
Jag skulle hålla inne med (del av) betalningen tills jag var nöjd.
Mörka kulörer på fog är ett otyg, väldigt svårt att få jämna i kulören utan skiftningar. Undrar ibland över varför tillverkarna säljer dessa produkter då dom inte alltid kan ge ett fullgott resultat även om man är noga.
PCI marknadsför tillexempel den nya fogen "Geofog" som en kulörstabil fog när det gäller antracit och svart fog, men icke dessa blev flammiga och nu har dessa kulörer dragits tillbaka och man säljer bara dom ljusa kulörerna.
PCI marknadsför tillexempel den nya fogen "Geofog" som en kulörstabil fog när det gäller antracit och svart fog, men icke dessa blev flammiga och nu har dessa kulörer dragits tillbaka och man säljer bara dom ljusa kulörerna.
PLattorna borde inte vara några problem att få rena med ett surt rengöringsmedel som finns att köpa hos kakelbutiken.
Men det klart att det är hanverkarna som ska fixa till det i första hand.
Om färgskiftningarna beror på för mkt vatten så borde det gå att skrubba bort med Scotch Brite.
Men det klart att det är hanverkarna som ska fixa till det i första hand.
Om färgskiftningarna beror på för mkt vatten så borde det gå att skrubba bort med Scotch Brite.
Badrumsfirman var här idag, Försökte göra rent med syra, men det gick inte. Han säger att de måste ha tvättat bort pigmenten när de svampade. Han blandade till nån ny fog och la den bara uppepå den gamla. Nu är det ÄNNU FLAMMIGARE. svart på vissa ställen och ljusgrått på andra. Han har ju även misslyckats med fogningen på väggarna som är ljusgrå på vissa ställen och vit på andra så det är tydligen inte bara mörka kulörer han inte kan foga. Nu sa han att han kunde ta en penna och foga med, dte låter väl väldigt oproffesionellt - det lät ju bli hur ytligt som helst och snabbt slitas ner på ett badrumsgolv? Usch, jag är fan gråtfärdigt över vårt fula badrum 
Svart fog blir flammig med tiden i vilket fall, speciellt om man har kalkrikt vatten. Såna pennor som hantverkaren pratade om är till för att fixa såna fläckarjaghetersophia skrev:Badrumsfirman var här idag, Försökte göra rent med syra, men det gick inte. Han säger att de måste ha tvättat bort pigmenten när de svampade. Han blandade till nån ny fog och la den bara uppepå den gamla. Nu är det ÄNNU FLAMMIGARE. svart på vissa ställen och ljusgrått på andra. Han har ju även misslyckats med fogningen på väggarna som är ljusgrå på vissa ställen och vit på andra så det är tydligen inte bara mörka kulörer han inte kan foga. Nu sa han att han kunde ta en penna och foga med, dte låter väl väldigt oproffesionellt - det lät ju bli hur ytligt som helst och snabbt slitas ner på ett badrumsgolv? Usch, jag är fan gråtfärdigt över vårt fula badrum![]()
Känns som alla plattsättare någon gång haft problem med missfärgade fogar när det gäller de mörkare kulörerna, speciellt när det ska fogas på hårda plattor som granitkeramik.
Jag använder idag sedan några år tillbaka Schönox lite nyare fog 'UF' och har inte ens haft en tendens till att få missfärgade fogar med den. Ett litet tips alltså!
Jag använder idag sedan några år tillbaka Schönox lite nyare fog 'UF' och har inte ens haft en tendens till att få missfärgade fogar med den. Ett litet tips alltså!