Hej, fick efter bilder se två missar som påpekades av annan plattsättare.

Det är flytspackel på spånskiva utan armeringsjärn, samt inget skyddspapper på golvet utan endast på väggarna . På golvet är det våtskikt va de heter , en massa som lagts på under två omgångar .
Hur illa är detta ? Nu funderar jag om jag det klarar sig eller lika bra och riva golvet ?

kommer bli tvungen att ordna det om jag säljer oavsett för mitt goda samvete.

Är det flytspacklat på spån måste man använda folie, inte bara flytande tätskikt.

Stefan N Stefan N skrev:
Är det flytspacklat på spån måste man använda folie, inte bara flytande tätskikt.
Så är det bara och riva golvet nu då ?

• Renoveringsarbete i badrum med ofärdigt golv, väggar med kakel och verktyg utspridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett oavslutat badrumsgolv med avjämningsskikt och delvis kaklade väggar redo för renovering.
    Skapa konto
  • Badrum med vit kaklad duschvägg, glasdörr, takfönster och kaklat golv med blå inslag.
    Skapa konto
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Är det byggt nu, reglerna har ju sett lite olika ut under åren.

Stefan N Stefan N skrev:
Är det byggt nu, reglerna har ju sett lite olika ut under åren.
Det är byggt 2020, visade bilder för en plattsättare som fixar lite i vår tvättstuga.

Trodde då att flytspackel med våtskikt var tillräckligt. Spånskivorna var tjocka 4-5 cm kanske så tänkte det såg bra ut. Samtidigt renoverade vi i princip hela huset så hade inte tid eller ork att gå igenom varenda detalj.

Nu går företaget inte få tag i, så står i att förmodligen riva golv eller går det flytspacka/armering/våtskikt på existerande kakel ? Borde rimligtvis ge bättre skydd ??

Är du säker på att det inte ligger under allt flytspackel? På en vild sticker det ju fram, eller är det bara en bit den väggens del?

Man lägger ju aldrig duken under flytet och sen gummi på flytet.

Räcker det inte med primer på spånskivan innan man flytspacklar?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du säker på att det inte ligger under allt flytspackel? På en vild sticker det ju fram, eller är det bara en bit den väggens del?

Nej det är ingen duk under, det är spånskiva sen primer sen flytspackel sen fuktspärren ni ser på ena bilden

Ja, då är det inte ok. Sen att skarva in ett nytt tätskikt på enbart golvet lär inte bli det lättaste.

Vad ska det vara för duk under?

useless useless skrev:
Vad ska det vara för duk under?
Antar samma som på väggen ?

T
Varför är det en massa killgissningar i tråden?

Ja, det ska vara duk på golvet också när det är träbjälklag, samma som på väggen. I detta fall är det bara rollat gummi och man ser inte om där är någon ångspärr vilket är en primer-liknande vätska som man rollar på innan gummimassan.

Egentligen ska det rivas för att vara godkänt men så här gjorde man för 10-15 år sedan innan dukens tid och då var det godkänt och höll tätt så att det skulle läcka hos dig tror jag inte så behåll badrummet som det är skulle jag säga.

H
T tank77 skrev:
Varför är det en massa killgissningar i tråden?

Ja, det ska vara duk på golvet också när det är träbjälklag, samma som på väggen. I detta fall är det bara rollat gummi och man ser inte om där är någon ångspärr vilket är en primer-liknande vätska som man rollar på innan gummimassan.

Egentligen ska det rivas för att vara godkänt men så här gjorde man för 10-15 år sedan innan dukens tid och då var det godkänt och höll tätt så att det skulle läcka hos dig tror jag inte så behåll badrummet som det är skulle jag säga.
men om det nu är en firma som gjort detta och det inte är rätt så borde firman få göra om än att låta det vara tills det kan bli ett dolt fel den dagen han säljer, om de nya skulle få fuktskada.

H Hallerudsbo skrev:
men om det nu är en firma som gjort detta och det inte är rätt så borde firman få göra om än att låta det vara tills det kan bli ett dolt fel den dagen han säljer, om de nya skulle få fuktskada.
Exakt så vi tänkte, men företaget har gått under jorden. Konkat förmodligen, ingen som svarar på telefonen.

Vi kommer förmodligen va extremt iaktsamma och sedan ordna detta om vi säljer huset i framtiden. Skulle man få bättre ekonomi så kommer vi säkert åtgärda det innan vi säljer också. Vill kunna sova gott om natten. Samt mitt samvete skulle inte tillåta och sälja det under premissen om att badrummet inte följer branchens standard. Tråkig läxa bara. Men man lär sig så länge man lever.

Det får bli nytt hus nästa gång, aldrig jag orkar renovera ett hus igen. Beundrar de som köper hus efter hus och renoverar. Aldrig jag orkar med arbetare i hemmet under tiden man bor där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.