Hejsan.
Jag ska försöka hjälpa min mor sätta fast ett nytt tvättställ. Men jag är skeptisk hur fasen jag ska få det att fästa i väggen? Här är produkten: https://www.hemfint.se/mobelpaket-barcelona-100-cm

Hela stället med sina hyllor och enorma handfat av porslin väger kolossalt mycket. Det enda man fick med sig i paketet var 4 skruvar och 4 betongpluggar.

Hennes vägg är någon sorts masonit... Dom glömde dessutom bidra med en manual, så dom skickade bilden till oss.

PNGLsED.png

Så här ska det se ut när det är klart:
0O3nrRh.jpg

Det enda jag kan tänka mig är att göra en himla massa hål och sätta 20 mollyplugg i väggen och hoppas att hela väggen inte rasar ner. När handfatet är fullt med vatten är hela konstruktionen enormt tung, det är massivt trä i lådorna och handfatet är knappt så man kan lyfta själv.

Hur ska jag göra?

Krilleman
Om du vet att befintlig väggkonstruktion inte kommer att hålla så rekommenderar jag starkt att du köper en produkt med ben i framkant för er säkerhet.

Denna typ av produkt som är stor och tung kräver bra vägg att fästa i. (Våtrumsinnervägg, betong, kortlade reglar osv...)

Vad är det för ytskikt på väggarna å är det tätskikt även där handfatet skall häng? Är det inte det så hade du ju kunnat såg upp ett hål i väggen bakom handfatet där vinklarna du skall skruva fast skåpet med är placerade och sen lägga in kortlingar där i form av reglar sen bygga igen hålet. Har dom skickat med dom där vinklarna och skruvarna så får du ju utgå ifrån att det håller bara du kan fästa det i nått vettigt. Att bomba en massa hål å sen köra med Molly plugg funkar nog inte.

S Snickarkirre skrev:
Vad är det för ytskikt på väggarna å är det tätskikt även där handfatet skall häng? Är det inte det så hade du ju kunnat såg upp ett hål i väggen bakom handfatet där vinklarna du skall skruva fast skåpet med är placerade och sen lägga in kortlingar där i form av reglar sen bygga igen hålet. Har dom skickat med dom där vinklarna och skruvarna så får du ju utgå ifrån att det håller bara du kan fästa det i nått vettigt. Att bomba en massa hål å sen köra med Molly plugg funkar nog inte.
Vinklarna sitter redan monterade i skåpet, jag tror man ska skruva igenom dom för att färsta i väggen, men inte helt hundra.

Jag är inte någon snickare precis, känner mig lite out of my depth med det här...
Att sätta fast ett vanligt handfat är ju inga problem, men att få fast något så här tugnt I en vägg som definitivt inte är gjort för det känns klurigt.

Ev. kanske man kan försöka köpa och sätta fast några improviserade fötter och ha under?

Jo jag uppfattade det som att du skall fästa skåpet i vinklarna. Så tror inte det hjälper att dra Molly i bakstycket bara. Vet du vad det är bakom masoniten? Har du tur är det ju panel/råspont bakom? Du kan ju köpa vanliga köksben om dom räcker till. Dock inte det snyggast annars finns det kromade ben på många bygghandlar. Det går ju att fästa en regel under skåpet som du kan fästa i reglarna som hjälper till att avlasta lite vikt.

S Snickarkirre skrev:
Jo jag uppfattade det som att du skall fästa skåpet i vinklarna. Så tror inte det hjälper att dra Molly i bakstycket bara. Vet du vad det är bakom masoniten? Har du tur är det ju panel/råspont bakom? Du kan ju köpa vanliga köksben om dom räcker till. Dock inte det snyggast annars finns det kromade ben på många bygghandlar. Det går ju att fästa en regel under skåpet som du kan fästa i reglarna som hjälper till att avlasta lite vikt.
Jag vet inte exakt hur det ser ut bakom, dom säger att det är "rejäla träväggar" men jag är skeptisk efter att ha försökt fästa en skruv innan som praktiskt taget bara drogs loss vid minsta lilla ansträngning.

Jag ska åka dit och försöka göra något litet hål så jag kan titta hur det ser ut, men jag vill inte skada väggen för mycket såklart. Tack för hjälpen

Ja det låter konstigt att de skulle bara vara masonit i badrummet. Det är nog säkrast att borra å kolla annars kanske du kan plocka loss ett foder till dörren å kika där om de går att se va de e för nått i väggen (y)

S Snickarkirre skrev:
Ja det låter konstigt att de skulle bara vara masonit i badrummet. Det är nog säkrast att borra å kolla annars kanske du kan plocka loss ett foder till dörren å kika där om de går att se va de e för nått i väggen (y)
Japp jag återkommer, det är en rätt så gammal kåk men jag har bara kollat en innervägg än så länge, inte ytterväggen, dom brukar väl vara av starkare virke.

• Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Verkade vara mycket mer trä i ytterväggen, satte ett par skruv och får hoppas skiten håller :P Kändes stabilt

UBJ3Loc.jpg

• Gilla
Snickarkirre och 1 till
  • Laddar…
Härligt! Drog du fast ställer genom vinklarna? Du kan ju även dra nån skruv ifrån stället in i högskåpet så hjälper de ju oxå till att ta upp lite vikt. Skönt att det löste sig (y)

S Snickarkirre skrev:
Härligt! Drog du fast ställer genom vinklarna? Du kan ju även dra nån skruv ifrån stället in i högskåpet så hjälper de ju oxå till att ta upp lite vikt. Skönt att det löste sig (y)
Ja precis jag drog där i vinklarna och även några i mitten för säkerhets skull, vågade inte dra för många skruv för det går rör i väggen. Tack för din hjälp!

Okej d borde det sitta om det drog bra! De va så lite så!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.