Badrum
karlmb: [citat] Lite sött ändå med de där småbitarna!
docboy: Detta är väl ett epoxigolv. Borde de inte kunna blanda i pigment i ny epoxy och lägga på nytt?
apotekarnes: Säker vatten säger: "Vid avsättningar i golv för till exempel WC-stol, tvättställ eller andra avloppsenheter eller vid genomföringshylsa ska mått mellan rör eller hylsa och väggens tätskikt inte vara mindre än 60 mm" När det gäller rent 110-rör eller stos upp ur golv kan nog andra svara bättre än jag. Jag har själv gjort på båda sätten i olika badrum, men jag är ingen
Tomas Tomplast Gustavsson: [citat] Nej, ser inte ut så. Köpte ett billigt skjutmått och ser ut att vara 10 eller 12. Jag har gjort något test att fylla upp en hink direkt från blandaren via en släng och det gick nog okej men tycker både trycket i takduschen och handdusch munstycket är väldigt klent i alla lägen. Har han som installerat det gjort fel? Den anslutande stammen från varmvattenberedaren har 20 mm
Sittställning: Jag skulle behöva lite assistans med vad för manchett jag ska till denna toalett. https://www.bauhaus.se/toalett-gustavsberg-nautic-1510-p-las-hygienic-flush#go-to-description Jag har tagit upp ett hål något större än 110mm och ska köpa in det som behövs för att koppla. 110 rör och någon manchett som håller vattentätt. Någon snäll själ som kan peka mig i rätt riktning ?
whak: [citat] Chansen är större att du vinner på lotto ikväll. Varför skulle dom helt plötsligt bli ärliga och kompetenta?
Hemmakatten: Specialbyggda dörrar låter dyrt, framförallt om kommoden är 22 år gammal. En ny kommod blir kanske inte mkt dyrare.
Derbyboy: Någon som kan tipsa om en mjukfog som passar i färg till Bricmate: 1) Limestone light grey/Ardex Manhattan 2) Norrvange light grey/Ardex cement grey Ska lägga 15x15 granitkeramik framför öppna spisen och vill ha en mjukfog mellan platta och golv. Fogen mellan plattorna blir den som Bricmate rekommenderar dvs Ardex Manhattan respektive cement grey.
Anders_Gustafsson: [bild] Så här blev resultatet Flexrören från blandaren räckte inte ända ner till vägganslutningen, så jag fick böja lite rör. Är väl halvnöjd, får tänka till lite mer nästa gång
jonaserik: Det gör inget att ett band går igenom isoleringen, inga råtthål som det kan bli där,. det gäller bara att få rören att ligga stil. Känns det som att dom kommer att göra det och gå på känsla. Det med lite tunn betong ( sluring ) som fyller upp är bara bra och lämpligt då vid någon skarv ( muff ), då håller det igen även på längden. Att fylla med skum är klar överkurs och
Samir_88: Jag måste bara fråga så här 7 år efter gjorde de om taket för dig? [citat]
TheGame: Ja man får/kan koppla om. Däremot om man inte vet vad/hur man gör måste du ta elektriker för säkerhetensskull.
Demmpa: Handdukstork får vara i område 1, om tillverkaren medger det, se sida 10, https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandard_Badrum-1.pdf
EPG: Jag har ett helkaklat badrum som genomgick en helrenovering årsskiftet 2015-2016. När detta arbete gjordes så byttes även toalettdörren till en i fullbredd. Tröskeln som följde med dörrkarmen gick inte att använda så den fick istället bytas ut mot en så kallad "våtrumströskel". Vid tidpunkten hade jag fortfarande inte gjort något med hallen, det arbetet pågår nu och klinkers
Karlia: Materialet i duschdraperiet påverkar - till att börja med hade jag ett vanligt tunt som varje gång smet åt på ett läbbigt sätt. Sedan jag bytt till hårdare i plast gör det inte det längre. (och däruppe bytte jag till duschbadkar med glasväggar, funkar också)
prototypen: [citat] Nu är jag ingen van spekulant men det är en pandemi just nu och då är det bara en spekulant i taget. Förr så kunde man släppa in nästan hur många som helst som fick titta nästan hur länge som helst. Men på 15 minuter kan man säga om man är intresserad och kan troligen få mera tid. Protte
arnehavre: Kort uppdatering så här 13 år senare :-) Monterade 2"*2" på timmerväggen (med vindpapp å isolering) sedan 2*13 glasroc+guck+gummimatta+mer guck.... sedan kakel, har funkat finfint än så länge :-)
Johhhan: Kalkborttagningsmedel och andra rengöringsmedel som innehåller fosforsyra eller saltsyra förstör ytor som är förkromade. Den gulare och mattare ytan man ser på bilden är antagligen det underliggande nickelskiktet. För kalkborttagning på förkromade ytor kan man istället använda utspädd ättika.
Altaböke: [citat] Det finns säkert flera alternativ men jag satt in den i länken. Den är självhäftande men jag provade (efter tvätt med isopropyl) och tyckte den satt för löst så jag tätade med badrumssilikon också. https://swe.grandado.com/products/badrum-och-kok-vattenpropp-oversvamningsbarriar-gummidamm-kisel-vattenblockerare-torr-och-vat-separering-vattenhallarremsa
Mazen: Oljepluggs bit kan vara ett alt om du finner lämpligt dim.. går att dra med långt spärrskaft för xtra kraft. https://www.esska.se/shop/Oljeservenskiftnyckel-invandig-fyrkantdrift-12-5-mm-1-2-invandig-fyrkantdrivutgang-utmatningsprofilsstorlek-8-till-14-mm--9441xxxx1016-12690?adsource=gs&hlid=944110161000&gclid=EAIaIQobChMIhPrlmYPP8gIVx-J3Ch2ysAFbEAQYDCABEgKID_D_BwE
Rickard.: [citat] En garanti är helt frivillig att ge ut och kan täcka precis vad man vill eller praktiskt taget ingenting alls. Reklamationsrätten är lag och finns i konsumenttjänstlagen och om vi tar ditt exempel där dom har gett en garanti på vad som verkar vara samma som rätten "täcker" så är bevisbördan skillnaden. Utan garanti måste kunden bevisa att företaget gjort fel efter 5år och
Stefan1972: Jag skulle nog först kolla ifall det gråa röret kanske är nerstucket i en muff och demonterbart? Tycker inte det ser ut som fogen och det ligger dikt mot röret så det kan ju tänkas att det gamla är en bit ner och sen har de bara förlängt med en bit rör .
Skärgårdsbyggare: Undrar samma sak. Är det verkligen ingen som har tips? Fanns en som hette typ Tece compact men jag undrar om den finns kvar för jag hittar den inte någonstans. Sen är det väl någon av Grohe Rapid också. Men det är svårt att fatta hur djupt det blir i praktiken bara genom att titta på måtten. Själv har jag 365 lättbetongblock i yttervägg som jag vill ha in den i..
Abbii: Köp fog och spackla i samtliga skarvar på klinker plattorna som lossnat. Även under de som lossnat helt. Köp silikon och spruta i sprickan vid plastmattan. Limma fast golvbrunnenns ramplåt. Dock måste detta påtalas till ny ägarna/budgivarna kommer klassas som ett dolt fel annars.
Fotografen: Håll den på plats med tejp tills limmet härdat.
Catharina Åberg: Kan man lägga en våtrums primer under en golvfärg på plastmatta i badrum som mjukmedel är borta på
Maxidex: Jag har ingen egen erfarenhet, men kan tänkta mig att resultaten varierar kraftigt beroende på förutsättningarna. Alltså hur den är monterad, om mynningen är den smalare eller den bredare, vattenflöde från själva duschmunstycket. Sen finns det ju insatser som inte jobbar med samma membranteknik - alltså en mer mekanisk lösning - och där kan ju flödet säkert vara bättre, på