Hej alla!

Vi går i planerna på att renovera och bygga om vårt badrum. Idag har vi ett badrum i huset, men hade gärna sett att vi fick ett badrum och en gästtoalett, så totalt två toaletter. Men för att komma vidare i planeringen och kunna uppskatta tid/kostnad lite bättre så skulle jag vilja få lite input från er.

Tanken är att vi sätter igen öppningen mellan nuvarande toalett och dusch-delen (gult område på bilden). Sen sätter vi en ny toalett, gissningsvis en vägghängd, på den högra sidan om denna nya väggen och lika så en ny toalett, den blir troligtvis vägghängd även den, till vänster om den gula väggen. På den sida tänker jag att vi bygger upp en vägg (den blåa på bilden) där vatten och avlopp kan gå. Om det nu blir vägghängda så tänker jag att fixturerna byggs in i blå resp gul vägg.
Nu till min fråga. Skulle det vara möjligt att få till avloppet utan att behöva ta upp hål i betonggolvet? Nuvarande avlopp är den svarta cirkeln. Avståndet till centrum bak på den vänstra toaletten blir ca 25-30 cm och till den högra ca 1,2 m Jag tänker att en 45 graders böj i nuvarande avloppsrör blir lite väl mycket vinkel vilket gör att röret kommer alldeles för högt vid toaletterna, iaf den högra av dem. Och sätta 2 st 45 graders böjar känns som att det bygger lite väl mycket i höjdled. Alternativet är att ta upp hål i golvet så det kan gjutas in, men då känner vi att det är lite mer jobb än vad vi hoppas på. Tips tas tacksamt emot!

• Skiss av badrumsrenoveringsplan med nya väggar och toalettplacering markerad i gult och blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.