Hej,
Har en popup ventil i badkaret som plötsligt fastnat i stängt läge (tomt badkar). Kan inte förstå hur man kan få upp den, alternativt ta bort hela ventilen då jag antar att den skruvas i uppifrån vilket man nu inte kommer åt. Några tips på vad man kan göra?

• Pop-up ventil fastnat i stängt läge i ett tomt badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av ett badkar som visar avloppet och popup-ventilen som sitter fast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
T Tomasvh skrev:
Hej,
Har en popup ventil i badkaret som plötsligt fastnat i stängt läge (tomt badkar). Kan inte förstå hur man kan få upp den, alternativt ta bort hela ventilen då jag antar att den skruvas i uppifrån vilket man nu inte kommer åt. Några tips på vad man kan göra?
Kan man inte lossa ventilen genom att vrida på rörvinkeln på undersidan?
Möjligen kan en liten sugpropp fungera.

Stickan

Y
I och med att den inte har ögla för snöre, så borde det vara sådan man trycker ner den ytterligare, så fjädrar den upp igen (vilket jag såg i efterhand att du nämner att det är). Jag hade försökt lirka upp den uppifrån med knivspets eller liten skruvmejsel. Sedan hade jag tagit upp proppen helt från badkaret och sett så det inte är fett och smuts som kanske gör den kärvande samt tittat på proppens skruv om den inte går att skruva ut lite längre. Att lossa hela bottenventilen vore sista försök.

Hej,

Har en likadan som ibland också trilskas med att fastna. Du kanske redan testat lite olika saker, men för oss brukar den släppa om man slår på den lite med något hårt. Brukar få se till att den inte är så hårt åtakruvad när vi trycker ner den, då fastnar den inte alls så lätt.

T Tomasvh skrev:
Hej,
Sätt på en sugpropp och dra upp

• Gilla
janohman
  • Laddar…
Sug upp den med dammsugaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.