Har sökt andra trådar i ämnet, men hittar inte riktigt svar på min fråga. Känner mig aningen orolig då vi gjutit över vårt nya avlopp men nu börjar undra om röret till toaletten sitter för nära inpå väggen. (Utmätt och lagt av rörmokare). I nuläget är det 15 cm från betongvägg till rörets ytterkant, men på det kommer 70-reglar + byggplyfa, gips och kakel. Vi räknar med att det går bort 11 cm (sneda väggar) och att det endast återstår 4 cm. Jag läser att avståndet ska vara minst 6 cm mellan väggens tätskikt och röret enligt branschregler Säker vatten. Har det blivit fel här och kommer toalettstolen (golv) gå att montera?

janwide
Det ska vara 60 mm mellan rör och tätskikt. Tätskiktet ligger bakom kakel och fix så de ska inte räknas in.

• Gilla
Em’s hus
  • Laddar…
ja muggen kommer gå att montera, men tätskiktet kommer ej vara gjort enligt säkervattens regler. 60mm "regeln" är för att man skall kunna montera tät manchetterna som det är tänkt.

• Gilla
Em’s hus
  • Laddar…
janwide
Du kan sätta tunnare reglar i väggen för att få ett godkänt tätskikt. Max 65 mm reglar. Eller har rörmokaren räknat med att du bara ska sätta gips och ingen plywood?

• Gilla
Em’s hus
  • Laddar…
P Patzie skrev:
ja muggen kommer gå att montera, men tätskiktet kommer ej vara gjort enligt säkervattens regler. 60mm "regeln" är för att man skall kunna montera tät manchetterna som det är tänkt.
Tack för svar! Då var det som jag trodde, känns ju inget vidare...

janwide janwide skrev:
Du kan sätta tunnare reglar i väggen för att få ett godkänt tätskikt. Max 65 mm reglar. Eller har rörmokaren räknat med att du bara ska sätta gips och ingen plywood?
Tack för svar! Reglarna är redan på plats och 70 behövdes enligt rörmokaren för att få plats med fästena. Vet faktiskt inte hur han räknat för han visste vad vi ska sätta som underlag.

Krilleman
Måste du ha 70-regel mot betongväggen? Duger inte 45?

Varför ska du ha en regel där överhuvud taget?
Vattnet dolt?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Måste du ha 70-regel mot betongväggen? Duger inte 45?

Varför ska du ha en regel där överhuvud taget?
Vattnet dolt?
45 var det vi hade tänkt, men 70 standard enligt rörmokaren för att få plats med de fästen som ska finnas (vad de kallas vet jag inte). Rören ska byggas in och vi ska kakla så hela rummet är reglat.

Krilleman
Regla om den väggen som toan står mot med 45mm! Enklast och billigast.

70mm är för montage av PEX med väggbockstöd. Det är den varianten jag också gillar mest då den ger minst skarv. Men krisar det så får man ta till väggdosor. Dom kräver bara 45mm regel.

Hälsa din rörmokare det!

Nedan exempel är från LK:

70mm regel:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...ggbockstod/lk-vaggbockstod-grip_77746947.aspx

45mm regel:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...mring/lk-vaggdosa-uni-eco-enkel_77788681.aspx

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Regla om den väggen som toan står mot med 45mm! Enklast och billigast.

70mm är för montage av PEX med väggbockstöd. Det är den varianten jag också gillar mest då den ger minst skarv. Men krisar det så får man ta till väggdosor. Dom kräver bara 45mm regel.

Hälsa din rörmokare det!

Nedan exempel är från LK:

70mm regel:
[länk]

45mm regel:
[länk]
Tack Krilleman! Rörmokare? PEX-prylar är det jag har som exempel här hemma.
Är det vår bästa och enda lösning att byta till 45 mm? Bättre än att montera toaletten som det är, är det framtida problem med försäkring tex som vi riskerar? Vår längsta vägg och många stålreglar att riva ner. Skit med begränsad budget. Ingen planerad renovering, stambyte pga översvämning. Dessutom får vi då inte in avloppsröret till handfatet i väggen som planerat. Se bild i nästa inlägg.

Redigerat:
Avloppsrör och skyddshattar vid en vägg i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband som visar höjden på en vägg och golvanslutning vid byggprojekt.
Skapa konto
Måttband visar avstånd mellan garageport och betonggolv med sprickbildning.
Skapa konto

janwide
Du får inte ett godkänt tätskikt utan att byta reglar eller flytta toaröret. Mest ett försäkringsproblem vid ev vattenskada. Jag skulle frågat rörmokaren hur han tänker lösa det. Förstår jag dej rätt så är det han som mätt / räknat fel.

• Gilla
Em’s hus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.