Det finns ett flertal svarta märken i silikonen på golvet inne i duschhörnan. De går inte att tvätta bort, fläckarna sitter fast i silikonen.
Är det svartmögel, och är det något som jag behöver vara orolig för?
Och innan jag fixar till det, är det något speciellt som jag bör känna till innan jag tar bort det och ersätter silikonet med nytt?
Och innan jag fixar till det, är det något speciellt som jag bör känna till innan jag tar bort det och ersätter silikonet med nytt?
Det ser ut som svartmögel. Är det bara några fläckar på fogen så är det i princip bara ett estetiskt problem. Byter du ut silikonet så kommer det att mögla igen om du inte ändrar på förutsättningarna som gör att möglet trivs på just den platsen.
Ni tänker alla fel! Ställ er först frågan om 22mm spånskiva kan öka 15 mm och lyfta golvet när det dessutom finns 80K cellisolering under att trycka ner mot. Med brunnen där borta i hörnet och det allmänt kända kravet på 30 mm flytspackel på spånskiva, och ja jag vet att man i skrift gärna går ner till 22mm osv men vedertaget i 25år har varit 30mm på spånskiva och med fall mot brunn ger detta ca 300-350kg på ett 5kvm badrum med ett interpolerat fall.M miks62gbg skrev:Det finns ett flertal svarta märken i silikonen på golvet inne i duschhörnan. De går inte att tvätta bort, fläckarna sitter fast i silikonen.
Vilket innebär att mitt i badrummet så skall det ligga minst 40mm fiberspackel och ja det är mycket förhöjningsringar till brunnar säljs i mängder glöm inte den viktiga primningen 2ggr 1:7 och 1:3.
Och slutsatsen att spräcka 40mm armerat fiberspackel med fukt i spånskiva eller vatten i golvet och lyfta 15mm. Tyvärr det är fel gör om och gör rätt.
Fel tråd?T Tareson skrev:Ni tänker alla fel! Ställ er först frågan om 22mm spånskiva kan öka 15 mm och lyfta golvet när det dessutom finns 80K cellisolering under att trycka ner mot. Med brunnen där borta i hörnet och det allmänt kända kravet på 30 mm flytspackel på spånskiva, och ja jag vet att man i skrift gärna går ner till 22mm osv men vedertaget i 25år har varit 30mm på spånskiva och med fall mot brunn ger detta ca 300-350kg på ett 5kvm badrum med ett interpolerat fall.
Vilket innebär att mitt i badrummet så skall det ligga minst 40mm fiberspackel och ja det är mycket förhöjningsringar till brunnar säljs i mängder glöm inte den viktiga primningen 2ggr 1:7 och 1:3.
Och slutsatsen att spräcka 40mm armerat fiberspackel med fukt i spånskiva eller vatten i golvet och lyfta 15mm. Tyvärr det är fel gör om och gör rätt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tror det är ganska standard i dagens våtrumssilikon att den är antimögel. Men slå till på ett bättre märke än dem billigaste, så håller dem lite längre i alla fall. Sen är det väl fog som gäller mellan golv/vägg och silikon i hörnet vägg/vägg?
Jag skulle tagit bort silikonet och fogat istället!
Jag skulle tagit bort silikonet och fogat istället!
Klicka här för att svara