Hej Byggahus!

Jag håller på att renovera mitt badrum med en firma som jag fått ett fast pris av (en bra bit över 100k). Firman har skissat och ritat upp det nya badrummet och startat renoveringen.
Nu under renoveringens gång skriver firman att det under 2021 blivit krav på en speciell inspektionslucka om schaktet hamnar i våtzonen vilket är en LK Våtzonslucka. Detta kommer kosta mig 7000 kronor extra.Vill jag inte ha detta måste jag skriva under ett papper att de kommer avstå från denna regel.

Jag menar att detta borde ingå i arbetet eftersom att jag har ett fast pris på ett godkänt badrum? och nu tar jag gärna input vad ni anser?

Stort tack!
 
Redigerat:
Ja det låter ju inget konstigt i det direkt..........de har ju presenterat nya extra kostnader som var okända tidigare. Annars får du lusläsa avtalet? Ni kanske har kommit överens om ett pristak som gäller i flera år oavsett vad som händer och sker?
 
S Stefan1972 skrev:
Ja det låter ju inget konstigt i det direkt..........de har ju presenterat nya extra kostnader som var okända tidigare. Annars får du lusläsa avtalet? Ni kanske har kommit överens om ett pristak som gäller i flera år oavsett vad som händer och sker?
Nej men vi har kommit överrens om ett fast pris och skrivit på ett avtal under 2022.
 
A
O osverigeo skrev:
Hej Byggahus!

Jag håller på att renovera mitt badrum med en firma som jag fått ett fast pris av (en bra bit över 100k). Firman har skissat och ritat upp det nya badrummet och startat renoveringen.
Nu under renoveringens gång skriver firman att det under 2021 blivit krav på en speciell inspektionslucka om schaktet hamnar i våtzonen vilket är en LK Våtzonslucka. Detta kommer kosta mig 7000 kronor extra.Vill jag inte ha detta måste jag skriva under ett papper att de kommer avstå från denna regel.

Jag menar att detta borde ingå i arbetet och nu tar jag gärna input vad ni anser?

Stort tack!
Om förutsättningarna är som du skriver ovan så ska självklart du bekosta detta.
Rimligheten i 7000kr är en annan fråga men verkar rimlig enligt mig.
En lucka kostar runt 2000kr sedan är det självklart extra arbete med avväxlingar samt skärningar av kakel plattor, fogning m.m.

Bara för ni har köpt ett komplett jobb innebär ju inte att allt ingår.
Är det ej kalkylerbart i det skedet man lämnade priset så är det självklart en ÄTA.
Förutsättningarna har helt enkelt ändrats från kalkyl skedet = tillkommande kostnad.
 
Tack för input!
 
  • Gilla
Aunty
  • Laddar…
Om du får ett badrum renoverat enligt Säker vatten för drygt 100 k så kommer du väldigt billigt undan. Just saying.
När fick du offerten? Före eller efter datum för regeländringen?

O osverigeo skrev:
Hej Byggahus!

Jag håller på att renovera mitt badrum med en firma som jag fått ett fast pris av (en bra bit över 100k). Firman har skissat och ritat upp det nya badrummet och startat renoveringen.
Nu under renoveringens gång skriver firman att det under 2021 blivit krav på en speciell inspektionslucka om schaktet hamnar i våtzonen vilket är en LK Våtzonslucka. Detta kommer kosta mig 7000 kronor extra.Vill jag inte ha detta måste jag skriva under ett papper att de kommer avstå från denna regel.

Jag menar att detta borde ingå i arbetet eftersom att jag har ett fast pris på ett godkänt badrum? och nu tar jag gärna input vad ni anser?

Stort tack!
 
  • Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Om du får ett badrum renoverat enligt Säker vatten för drygt 100 k så kommer du väldigt billigt undan. Just saying.
När fick du offerten? Före eller efter datum för regeländringen?
Det är ett väldigt litet badrum och jag behåller all inredning. Kostnad cirka 130k efter ROT.
Offerten fick jag i december 2021 och kontraktet med priset etc skrev jag på under 2022.
 
Jag håller inte med om att det är ny information, senaste Säker Vatten började väl gälla 1 januari 2021. Det finns undantag under en övergångsperiod men startade kontakten med entreprenören i slutet av 2021 finns inget sådant att luta sig mot. Fråga gärna vilken ny regeländring som avses.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om den här nya regeln fanns då så skulle jag nog ta strid. Fråga varför de inte inkluderade detta om kravet fanns när du fick offerten, iaf om du har en offert som uttryckligen säger att resultatet är ett badrum utan anmärkningar enligt rätt version av Säker vatten.
Kolla med din hemförsäkring om du har rabatt på en timme juridisk rådgivning? Du kan få bra råd då angående en möjlig tvist.

O osverigeo skrev:
Det är ett väldigt litet badrum och jag behåller all inredning. Kostnad cirka 130k efter ROT.
Offerten fick jag i december 2021 och kontraktet med priset etc skrev jag på under 2022.
 
A
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag håller inte med om att det är ny information, senaste Säker Vatten började väl gälla 1 januari 2021. Det finns undantag under en övergångsperiod men startade kontakten med entreprenören i slutet av 2021 finns inget sådant att luta sig mot. Fråga gärna vilken ny regeländring som avses.
Fast vi svarar ju utifrån TS förutsättningar och där skriver han
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag håller inte med om att det är ny information, senaste Säker Vatten började väl gälla 1 januari 2021. Det finns undantag under en övergångsperiod men startade kontakten med entreprenören i slutet av 2021 finns inget sådant att luta sig mot. Fråga gärna vilken ny regeländring som avses.
Fast vi utgår ju från vad TS säger i trådstarten.
Hen nämner ingenstans att det är avtalat Säker vatten är avtalat, kan ju vara GVK, BKR, Säker Vatten eller ingen av dom.

Har det kommit till nya uppgifter efter lämnat anbud som är var kalkylerbart så är det en äta.
Totalentreprenad innebär inte att allt ingår som många tror, har inget med det att göra.

Dock går det inte att avgöra med den informationen vi fått om det är en äta eller inte.
Men om vi antar att den information som står i trådstarten att den kommit till nya regler efter avtalet så är det en ÄTA.
 
Säker vatten är det.
 
A
O osverigeo skrev:
Säker vatten är det.
Då är det bara för dig att undersöka vad som står i ditt avtal och har kravet på lucka kommit till senare är den en äta, har kravet inte tillkommit senare skall det ingå.
 
A Aunty skrev:
Fast vi svarar ju utifrån TS förutsättningar och där skriver han


Fast vi utgår ju från vad TS säger i trådstarten.
Hen nämner ingenstans att det är avtalat Säker vatten är avtalat, kan ju vara GVK, BKR, Säker Vatten eller ingen av dom.

Har det kommit till nya uppgifter efter lämnat anbud som är var kalkylerbart så är det en äta.
Totalentreprenad innebär inte att allt ingår som många tror, har inget med det att göra.

Dock går det inte att avgöra med den informationen vi fått om det är en äta eller inte.
Men om vi antar att den information som står i trådstarten att den kommit till nya regler efter avtalet så är det en ÄTA.
Nä man får förstås bygga badrummet hur man vill men jag tolkade entreprenörens hänvisning till nya krav som att några branschregler skulle följas. Och inga av de som är relevanta har vad jag vet kommit med något nytt om luckor sedan december.

Du utgår från att ”informationen som står i trådstarten” är att det tillkommit nya krav. Jag utgår från att entreprenören har slarvat i projekteringen och vill att kunden ska betala.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A
Vi renoverade vårt badrum innan sommaren 2021, och fick också veta att vi behövde betala för en s.k. våtzonslucka (6000 kr kostade den då), eftersom det tillkommit nya regler som börjat gälla mellan att vi fick offerten och arbetet skulle påbörjas.

Så att de inte skulle känt till detta i december 2021 är skitsnack. Luckan är dyr eftersom LK förmodligen har ensamrätt på den. Det är en vanlig plåtlucka med tätningslist, men med ett fastsatt membran runt om som byggs ihop med tätskiktet, innan man kaklar runt om.
 
A
Bernieberg Bernieberg skrev:
Nä man får förstås bygga badrummet hur man vill men jag tolkade entreprenörens hänvisning till nya krav som att några branschregler skulle följas. Och inga av de som är relevanta har vad jag vet kommit med något nytt om luckor sedan december.

Du utgår från att ”informationen som står i trådstarten” är att det tillkommit nya krav. Jag utgår från att entreprenören har slarvat i projekteringen och vill att kunden ska betala.
nä du antar att kunden alltid har rätt, vilket ofta inte är fallet.

varför antar du att entreprenören har projekterat?
kunden kanske lämnat ett underlag där det inte framgår någon lucka, har entreprenören då prissatt underlaget utan lucka så ska det självklart betalas extra för den.
 
A Aunty skrev:
nä du antar att kunden alltid har rätt, vilket ofta inte är fallet.

varför antar du att entreprenören har projekterat?
kunden kanske lämnat ett underlag där det inte framgår någon lucka, har entreprenören då prissatt underlaget utan lucka så ska det självklart betalas extra för den.
Det står i trådstarten att firman ritat upp badrummet.

Vi har uppenbarligen olika syn på vad som brukar vara struligt när privatpersoner tar in hjälp för att göra badrum men det kan få vara så. TS har i alla fall fått lite olika synvinklar på saken att gå vidare med.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.