Hej!
Vi tog bort våran dusch och satt dit ett badkar istället, innan vi monterade badkaret så förbättrade vi fogarna. Det vi nu har insett att vi kan ha tagit fel fog, silikonfog för våtrum.
Duschen är ej använd på ett par veckor och innan dess torkade vi runt golvbrunnen med en fläkt. Sen la vi silikon över de befintliga fogarna som är vanlig hårdfog.
så vi har alltså silikonfog ovanpå hårdfog.
Anledningen till att vi förbättrade var att det var hårdfogen var sliten på sina ställen.
vi har alltså inte ersatt hårdfog mot enbart silikonfog.
De ställen som var slitna har fått silikonfog.
Röret från badkaret går ner i avloppet och jag har inte upplevt att vatten kommer upp på golvet från brunnen.
Kommer antagligen stänk från badkaret när det badas men det kommer ej lika mycket som det hade gjort om det varit en dusch.
Jag lägger lite bilder på hur det ser ut, så man förstår lite bättre vad jag menar.
Så nu till min fråga, jag har tyvärr nu i efterhand läst till mig att silikonfog har inget göra runt golvbrunnar.
Är min lösning en risk för fuktskador?
Borde jag försöka få bort silikonfogen och ersätta
med hårdfog?
silikonen vi har använt.
Röret som går ner i brunnen och med silikonfog på ovanpå hårdfog.
Hårdfogen hur den såg ut runt brunnen innan vi la över silikonfog på.
Vi tog bort våran dusch och satt dit ett badkar istället, innan vi monterade badkaret så förbättrade vi fogarna. Det vi nu har insett att vi kan ha tagit fel fog, silikonfog för våtrum.
Duschen är ej använd på ett par veckor och innan dess torkade vi runt golvbrunnen med en fläkt. Sen la vi silikon över de befintliga fogarna som är vanlig hårdfog.
så vi har alltså silikonfog ovanpå hårdfog.
Anledningen till att vi förbättrade var att det var hårdfogen var sliten på sina ställen.
vi har alltså inte ersatt hårdfog mot enbart silikonfog.
De ställen som var slitna har fått silikonfog.
Röret från badkaret går ner i avloppet och jag har inte upplevt att vatten kommer upp på golvet från brunnen.
Kommer antagligen stänk från badkaret när det badas men det kommer ej lika mycket som det hade gjort om det varit en dusch.
Jag lägger lite bilder på hur det ser ut, så man förstår lite bättre vad jag menar.
Så nu till min fråga, jag har tyvärr nu i efterhand läst till mig att silikonfog har inget göra runt golvbrunnar.
Är min lösning en risk för fuktskador?
Borde jag försöka få bort silikonfogen och ersätta
med hårdfog?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
silikonen vi har använt.
Röret som går ner i brunnen och med silikonfog på ovanpå hårdfog.
Hårdfogen hur den såg ut runt brunnen innan vi la över silikonfog på.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det är rätt som du också upptäckt att man inte ska använda silikon eller annan tät fog runt klinkerramen. Syftet är att vatten som rinner under plattorna mem ovanpå tätskiktet ska kunna leta sig ned i brunnen och inte bli stående på tätskiktet. Om du bara har lagt lite silikon ytligt uppepå den gamla fogen är det i praktiken liten risk för några problem. Samtidigt kan man tycka att det är ett ganska enkelt fel att rätta till.
Tack för snabba svar
En liten tanke,
Eftersom det är ytligt uppe på den slitna hårdfogen, det är inte så att man ”isolerar” hårdfogen så hårdfogen inte kan ”andas” och släppa ut fukt under ifrån?
Eller Hårdfogen funkar kanske inte så?
En liten tanke,
Eftersom det är ytligt uppe på den slitna hårdfogen, det är inte så att man ”isolerar” hårdfogen så hårdfogen inte kan ”andas” och släppa ut fukt under ifrån?
Eller Hårdfogen funkar kanske inte så?
Okej, jag kommer att åtgärda detta för att minimera risken för fukt.
Tänker att jag får skrapa bort silikonfogen och ersätta med hårdfog. Vilken fog ska jag använda runt golvbrunnen istället?
Det har varit såhär i ett halvår ungefär.
Badkaret används ca 1-2 gånger i veckan med relativt lite vatten i fyllt så det används ej dagligen.
(Vi har en dusch i annat utrymme)
Är det bråttom att åtgärda detta?
Tänker att jag får skrapa bort silikonfogen och ersätta med hårdfog. Vilken fog ska jag använda runt golvbrunnen istället?
Det har varit såhär i ett halvår ungefär.
Badkaret används ca 1-2 gånger i veckan med relativt lite vatten i fyllt så det används ej dagligen.
(Vi har en dusch i annat utrymme)
Är det bråttom att åtgärda detta?
Liknande trådar
-
Plattsättning runt golvbrunn. Är det fackmannamässigt gjort?
Badrum -
Angående silikonfog i våtutrymme, våtutrymmets "anatomi" och spricka i fog mellan golvbrunn/klinker
Badrum -
Kan jag lägga silikonfog ovanpå hårdfog, runt inbyggt badkar?
Badrum -
Silikonfog runt takfönster i badrum
Badrum -
Svartnad silikonfog runt toalett
Badrum