Närbild på rörkoppling och väggfäste för badrumsmöbler i silverfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Testar igen, behöver ytterligare input av tidigare känt och postat problem.

Renoverar badrummet och tycker att själva monteringen av röranslutningarna ser lite konstiga ut.

Ska det verkligen se ut så här? Att plaströren syns när det är monterat och klart? Pratade med entreprenören efter mitt tidigare inlägg och fick berättat att det inte var ngt fel utan bara olika sätt att utföra jobbet på.

Någon med erfarenhet som kan komma med synpunkter och ev. lösningar? Tacksam för hjälp!

Nu är då jag inte någon säker vattenexpert men jag har svårt å se att det ska vara godkänt. Väggbrickan ska vara tät mot väggen och ska väl skruvas fast. Förstår inte varför dom använde vatettes väggbrickor....https://www.vatette.se/system-vatette/vaggbrickor-v6

Nej jag tycker det är jättemärkligt!

BirgitS
Om företaget är ansluten till BKR eller GVK så kan du kontakta den organisationen och be om ett utlåtande och att de kontaktar företaget med en tillsägelse.

Om inte det inte hjälper får du ta in en besiktningsman.

Okej tack! Då ska jag göra det!

BirgitS BirgitS skrev:
Om företaget är ansluten till BKR eller GVK så kan du kontakta den organisationen och be om ett utlåtande och att de kontaktar företaget med en tillsägelse.

Om inte det inte hjälper får du ta in en besiktningsman.
Är PER ngt liknande?

BirgitS
Krilleman
Först och främst ska ju tätskiktet (oavsett våtrumsmatta eller kakel) vara tät mot ytterkanten av skyddsröret, inget annat.

Men jag tycker mig se 16mm LK PAL som mediarör?
Bekräfta om möjligt!

Är det så är saken biff, det är felinstallerat enligt monteringsanvisningen från tillverkaren LK Systems.

Sidan 12 i installationsanvisningen (läs hela, mycket matnyttigt där!):
https://www.lksystems.se/globalasse..._installationslosningar-enligt-nt-vvs-129.pdf
Installation av LK PE-X och PAL Universalsrör RiR med fasade kanter och vinklad övergång, monterat under vit bänk.
Skapa konto

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
V Vector skrev:
....eller säker vatten. [länk]
Säkervatten är inget lagkrav man måste följa. VVS får man utföra hur man vill, men det betyder inte att det är försäkringsmässigt korrekt.

Men för att få ut något på en eventuell försäkringsskada så underlättar det enormt att man följt detta regelverk. Givetvis uppmanar jag alla (även hemmapulare) att läsa på och följa detta till punkt och pricka! (y)(y)

Observera nyheterna 2021 med 60cc vid dubbla genomföringar i våtutrymme och 6-9mm utstick på skyddsrör/prisol/väggdosa.

Illustrationer som visar VVS-installationer och tätningsteknik för våtutrymmen enligt branschregler 2021.
Skapa konto

https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Nu var det ett svar på birgitS inlägg om att kolla upp om företagen var medlemmar i nån av dessa...

Krilleman
V Vector skrev:
Nu var det ett svar på birgitS inlägg om att kolla upp om företagen var medlemmar i nån av dessa...
Min sensmoral var inte riktad direkt till dig @Vector ursäkta om det blev fel! :surprised:

Min tanke var bara att förtydliga och enkelgöra för andra forumister/läsare att göra rätt på första försöket. (y)

• Gilla
Vector
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Först och främst ska ju tätskiktet (oavsett våtrumsmatta eller kakel) vara tät mot ytterkanten av skyddsröret, inget annat.

Men jag tycker mig se 16mm LK PAL som mediarör?
Bekräfta om möjligt

Är det så är saken biff, det är felinstallerat enligt monteringsanvisningen från tillverkaren LK Systems.

Sidan 12 i installationsanvisningen (läs hela, mycket matnyttigt där!):
[länk]
[bild]

Jag är inte hundra på vad du menar (kan absolut ingenting om VVS) men såhär ser det ut. Det är ett grått plaströr (pax?) och i det ett vitt plaströr, det som synd på bild.

Jag har bara aldrig sett en liknande installation där plaströren sticker ut sådär..

Närbild av vattentillförselrör och anslutningar under handfat med synliga muttrar och tätningsmaterial.
Skapa konto
Närbild av vattentillförselrör och anslutningar under handfat med synliga muttrar och tätningsmaterial.
Skapa konto
T Tuhe skrev:
Jag är inte hundra på vad du menar (kan absolut ingenting om VVS) men såhär ser det ut. Det är ett grått plaströr (pax?) och i det ett vitt plaströr, det som synd på bild.

Jag har bara aldrig sett en liknande installation där plaströren sticker ut sådär..

Rördelar och kopplingar som är monterade i en vägg.
Skapa konto

Krilleman
Grått skyddsrör = LK PAL

Vad står det på din faktura?

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.