Hej!

Jag har ett problem med att få min nya dushanslutning att hålla tätt.
Jag har tagit bort den gamla blandaren och ska i stället installera en ny duschkur.

För att göra detta har jag införskaffat en övergångsnippel M26x1,5 UTV till G1/2 UTV.
Därefter har jag kopplat på en kulventil och ska därefter koppla på anslutningen till duschen.
Mellan kulventilen och övergångsnippeln har jag en gummipackning men jag har ingen gummipackning mellan M26 muttern och övergångsnippeln. (se bilden)

Problemet är nu att jag får ett minimalt droppande från M26 muttern.
Frågan är nu om det är så att det ska vara någon tätning/packning mellan M26 muttern och Övergångsnippeln?

Tacksam för all imput!

Bild på kopplingen:
Närbild av en kulventil och övergångsnippel med märkningar för dimensioner och en liten läcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övergångsnippeln:
Två silverfärgade metalliska rörgängor isolerad mot vit bakgrund.
Skapa konto

Uppdatering.

Så här ser anslutningen i väggen ut.

Är det fel nippel jag använder mig av därav att det läcker? Eller ska jag putsa upp anslutningen?

Har skruvat isär detta säkert 10 ggr bytt nippel... Men fortfarande samma problem...

• Vägganslutning med en kromad nippel som visar tecken på läckage och fukt.
    Skapa konto
Slät ände vill ha packning, konisk vill ha konisk anslutning. Din vägganslutning ser ut att vilja ha en konisk ventil.

• Gilla
MurreNinja
  • Laddar…
Har du en äldre installation så kan du nog gänga ut hela gamla blandarfästet ur fästet i väggen. Då kan du sen gå på med annat valfritt för att ansluta resten. Det du har nu är ett blandarfäste och ansluts bara till blandare.

Slutgiltig uppdatering:

Jag insåg att jag inte dragit åt nippel tillräckligt hårt. Jag hade "bara" dragit åt muttern utan att hålla emot nippeln med en sexkantnyckel inifrån. När jag gjorde detta så är allt tätt och fint!

MurreNinja MurreNinja skrev:
Slutgiltig uppdatering:

Jag insåg att jag inte dragit åt nippel tillräckligt hårt. Jag hade "bara" dragit åt muttern utan att hålla emot nippeln med en sexkantnyckel inifrån. När jag gjorde detta så är allt tätt och fint!
det är ju bra men som sagt. Dessa komponenter hör inte ihop och du har antagligen inte ens ett säte för en tätningskona i adaptern. Nu har du bara dragit så hårt att metallerna har malts ihop så pass att det är tätt.

• Gilla
Christer G.V.
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.