Bakgrund:
Trähus, övervåning, förstärkt träbjälklag. Badrum i burspråket med låglutande tak.
60x60 klinker både på golv och vägg. Snözon 2. Golvet är lagt först så väggplattor kommer ovanfrån.
Om jag googlar på fogbredder så får jag fram följande regler/riktlinjer:
Golv-vägg 3-5 mm "golvplatta ska inte gå dikt mot väggplatta"
Minsta fogbredd 1.5-2 mm, går avtala om mindre. < 1 mm ej lämpligt.
Bild 1 visar på 0 fogbredd vid dusch (plattor på golv)
Bild 2 visar väggplatta direkt stående mot golvplatta (förekommer på flera ställen)
Hantverkaren säger
"det är inga problem, det finns garanti, ni får våtrumsintyg"
"ingen annan klagar"
"syns inte efter fogning"
Är jag för petig? Är det sådant här man kan förvänta sig som ovetande kund?
Är detta "hantverkarmässigt?".
Mina tankar:
Rörelsefogar är viktiga av någon anledning.
Styv vägg med punktkontakt. Värmerörelser, yttre laster etc kan ge höga punktkrafter. Håller tätskiktet? Håller plattorna?
0-fogbredd. Hur ska man foga? Hur håller tätskiktet om det står ständigt vattenbegjutet (vatten som alltid fylls på via fogarna utan torkmöjligheter) ?
Synpunkter?
mvh
Trähus, övervåning, förstärkt träbjälklag. Badrum i burspråket med låglutande tak.
60x60 klinker både på golv och vägg. Snözon 2. Golvet är lagt först så väggplattor kommer ovanfrån.
Om jag googlar på fogbredder så får jag fram följande regler/riktlinjer:
Golv-vägg 3-5 mm "golvplatta ska inte gå dikt mot väggplatta"
Minsta fogbredd 1.5-2 mm, går avtala om mindre. < 1 mm ej lämpligt.
Bild 1 visar på 0 fogbredd vid dusch (plattor på golv)
Bild 2 visar väggplatta direkt stående mot golvplatta (förekommer på flera ställen)
Hantverkaren säger
"det är inga problem, det finns garanti, ni får våtrumsintyg"
"ingen annan klagar"
"syns inte efter fogning"
Är jag för petig? Är det sådant här man kan förvänta sig som ovetande kund?
Är detta "hantverkarmässigt?".
Mina tankar:
Rörelsefogar är viktiga av någon anledning.
Styv vägg med punktkontakt. Värmerörelser, yttre laster etc kan ge höga punktkrafter. Håller tätskiktet? Håller plattorna?
0-fogbredd. Hur ska man foga? Hur håller tätskiktet om det står ständigt vattenbegjutet (vatten som alltid fylls på via fogarna utan torkmöjligheter) ?
Synpunkter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mvh
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det är viktigt att konstruktionen bakom/under tätskiktet är tillräckligt styv och det är där som t.ex. Säker vatten-väggen kommer in.
De håller bra mycket bättre än hårdfogarna som däremot kan spricka om underlaget rör på sig för mycket.L largab skrev:
Tätskiktet är normalt alltid vattenbegjutet eftersom hårdfogar inte är vattentäta. Det är gjort för att tåla det. Det är normalt att det finns fukt på tätskiktet i ett par månader efter att man har slutat att duscha.L largab skrev:
Våtrumsintyget gäller (så vitt jag förstår det) bara tätskiktet. Kakel, klinkers och fog har egna standarder för vad som är godtagbart, men jag tror inte att det ska kunna påverka tätskiktet som sådant. Jag tror att det finns de som bara köper/levererar tätskikt med montering och sedan lägger kunden kakel och klinker själv. Om du får ditt våtrumsintyg och firman är godkänd, så ska du kunna vara trygg.
Däremot tycker jag det ser bedrövligt ut och hade inte accepterat det. Hur den där "0-fogen" i duschgolvet inte ska synas efter fogning förstår jag inte. Vi har gjort allt kakel- och klinkersarbete själv i mitt hem. Det är långt ifrån perfekt och har sina skönhetsmissar både här och där, men hade det blivit sådär efter att jag kapat skivor för att sätta, hade jag underkänt mig själv och gjort om.
Däremot tycker jag det ser bedrövligt ut och hade inte accepterat det. Hur den där "0-fogen" i duschgolvet inte ska synas efter fogning förstår jag inte. Vi har gjort allt kakel- och klinkersarbete själv i mitt hem. Det är långt ifrån perfekt och har sina skönhetsmissar både här och där, men hade det blivit sådär efter att jag kapat skivor för att sätta, hade jag underkänt mig själv och gjort om.
Våtrumsintyg: Är ett meningslöst dokument. Om det blir läckage i framtiden så kommer F-bolaget besiktiga skadan. Om det är OK byggt så är det ersättningsbart. Om det är felbyggt men med våtrumsintyg -> ingen ersättning från F-bolag. Man får vända sig till firman som utfärdat intyget, om den finns kvar.S Sam_u_El skrev:Våtrumsintyget gäller (så vitt jag förstår det) bara tätskiktet. Kakel, klinkers och fog har egna standarder för vad som är godtagbart, men jag tror inte att det ska kunna påverka tätskiktet som sådant. Jag tror att det finns de som bara köper/levererar tätskikt med montering och sedan lägger kunden kakel och klinker själv. Om du får ditt våtrumsintyg och firman är godkänd, så ska du kunna vara trygg.
Däremot tycker jag det ser bedrövligt ut och hade inte accepterat det. Hur den där "0-fogen" i duschgolvet inte ska synas efter fogning förstår jag inte. Vi har gjort allt kakel- och klinkersarbete själv i mitt hem. Det är långt ifrån perfekt och har sina skönhetsmissar både här och där, men hade det blivit sådär efter att jag kapat skivor för att sätta, hade jag underkänt mig själv och gjort om.
Det var brist på rörelsefogar som jag reagerade mest på. Inget bra med punktbelastningar från yttre krafter (värmeförändringar, snölast) på golvklinkers. Trodde att plattläggare tänker på sådant. Icke…
Angående 0-fogen så åtgärdades det mycket bra. Med en tunn diamantklinga så sågades ett fogspår upp!
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Fogbredden är nog inget problem för tätheten, det är ett estetiskt problem. Jag blir lite fundersam över att noll fogbredd skall se bra ut efter fogning. Fog kan inte täcka en plattkant , möjligen kan man dölja om en platta flisats lite i kanten vid sågning.
Ja det får de hoppas på. Det borde inte vara speciellt svårt att med en liten vinkelslip slipa upp en 2 mm spalt. Man behöver ju inte ens gå genom hela plattan. Men med tanke på brist/slarv/okunskap om rörelsefogars betydelse så är jag inte helt bekväm heller!Krilleman skrev:
Klicka här för att svara
