13 985 läst ·
42 svar
14k läst
42 svar
Kan man dra VVS-rör från toaletten i skarp vinkel?
Börja med en lokal byggfirma som anlitar en lokal rörfirma .smicloud skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Nog mer regel än undantag att omdömena där och hos liknande tjänster är falska.smicloud skrev:
En kollega anlitade golvläggare via just offerta, åt sin dotter. Det vara några få kvm i ett kök. Det kom två aspackade finnar, som på 8h (fast pris) lyckades lägga 3 eller 4 kvm klickparkett. Resultatet blev ok….
Han hade tänkt göra det själv, men vi fick lite stress på jobbet med arbetsdagar på 16-20h under en tid.
4.4.1 b visar vikten av att toaledningen är rakast. Det är det avloppet som är känsligast för stopp och som därför också bör vara enklast att t ex spola rent med spolbil framöver.smicloud skrev:
Har haft bekanta där de gjort lösning liknande den först föreslagna (i nybyggt hus!). De fick problem med att toavattnet sökte sig upp i duschen när det efter något års användning blev trögt längre ner i stammen.
Att bila en rak ledning för toan i detta skede är timmar som underlättar väsentligt framöver.
Är det den röda linjen så förstår jag inte varde de bilat i en sväng istället för rakt nersmicloud skrev:
Jag har hantverkare hemma som har bilat upp för avloppsrören. Tidigare har avloppsdragningen från toalettstolen gått enligt blå linje men ska nu dras enligt röd linje. Den gula linjen är från duschen och den blåa linjen kommer vara från handfatet.
Jag tycker att det är en ganska skarp vinkel på avloppet från toaletten. Kommer det fungera i praktiken eller blir det risk för stopp? Kan det åka upp i delen som går mot duschen på ett sådant sätt att det spelar roll?
Haha… men va fan… är det en florist som planerat dragningen
Det här en är anledning till att jag rådfrågar dom som jag vet kan sitt arbete och så gör jag arbetet själv (Oftast, ibland behöver man hjälp o vara två)
Bättre än den som arbetar för att den måste, jag arbetar för att jag ska bo där själv.
Vem som helst kan starta en firma o ta åt sig jobb men det behöver inte betyda att man kan arbetet man åtar sig.
Prova själv se hur många steg det är att registrera ett bolag.
Bättre än den som arbetar för att den måste, jag arbetar för att jag ska bo där själv.
Vem som helst kan starta en firma o ta åt sig jobb men det behöver inte betyda att man kan arbetet man åtar sig.
Prova själv se hur många steg det är att registrera ett bolag.
I slutändan bilade de upp och drog röret rakt mot utloppet. Nu är hela projektet klart och det blev bra i slutändan men har fått plugga på Säker Vatten och legat på dem som en hök. Planering, koordinering och kommunikation var inte de ansvarigas starkaste sida. Dock får nog de som gjorde själva jobbet rätt bra betyg. Han som bilade hade nog inte fått rätt instruktioner, fler fel uppstod innan bilning och fräsning i väggarna var klart. M.m.
Roligt med återkoppling och skönt att det löste sig bra efter allt strul! ✅✅✅smicloud skrev:
I slutändan bilade de upp och drog röret rakt mot utloppet. Nu är hela projektet klart och det blev bra i slutändan men har fått plugga på Säker Vatten och legat på dem som en hök. Planering, koordinering och kommunikation var inte de ansvarigas starkaste sida. Dock får nog de som gjorde själva jobbet rätt bra betyg. Han som bilade hade nog inte fått rätt instruktioner, fler fel uppstod innan bilning och fräsning i väggarna var klart. M.m.
Klicka här för att svara