Har nyligen gjort en badrumsrenovering. Efter en besiktning anmärktes det på tätskiktet vid brunnen.

Hur stor påverkan har det att brunnsmanschetten sticker ut under klämringen? Enligt besiktningsmannen släpper detta in fukt och behöver åtgärdas. Hantverkaren som gjorde jobbet säger emot att det inte har någon betydelse. De har skurit enligt den speciella mallen och monterat det korrekt osv.

Hur tycker ni det ser ut och är det något jag bör trycka på för att få det fixat? Finns det några hänvisningar eller föreskrifter som tydliggör detta också så man har något att övertala hantverkarna med?
 
  • Golvavlopp i kök, vatten står, smuts och partiklar, silverkant, grå kakelplattor, svart behållare ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskinens sigill med smuts, tätning skadad, underhåll behövs, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på närbild av svetsfog mellan metallsektioner, troligen en del av en rörledning eller maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsfog närbild, metallstycken sammanfogade, blått värmebetingat färgskiftning, strukturerad yta ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar nej. De har absolut inte skurit efter en mall. Då hade man inte sett brunsmanschetten. Alla framtida besiktningar kommer säga samma sak, att det är fel. Sen kan hantverkaren säga att det inte är någon fara hur mycket han vill. Slå en pling till ditt försäkringsbolag imorgon. Det är de som eventuellt inte kommer ersätta/inte ersätta om detta orsakar skada. Vet att Folksam någon gång höjt självrisken till 10 000kr på liknande fel.
 
  • Sektionsritning som visar installation av tätskikt med klämring i koniskt brunnssätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Goggis och 3 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Svar nej. De har absolut inte skurit efter en mall. Då hade man inte sett brunsmanschetten. Alla framtida besiktningar kommer säga samma sak, att det är fel. Sen kan hantverkaren säga att det inte är någon fara hur mycket han vill. Slå en pling till ditt försäkringsbolag imorgon. Det är de som eventuellt inte kommer ersätta/inte ersätta om detta orsakar skada. Vet att Folksam någon gång höjt självrisken till 10 000kr på liknande fel.
Ska höra med försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Tror inte att det är något praktiskt problem att den sticker ut, JAFO brunnen med skruvad ring klämmer ihop bra. Dock blir jag lite orolig om dom har skurit med kniven för då borde duken vara för kort på andra sidan istället.
Men som föregående talare skriver kommer F-bolaget ha synpunkter så det behöver nog göras om tyvärr.
 
Det är mycket möjligt att det i praktiken fungerar. Men det bryter mot monteringsanvisningen för brunnen. Och det visar att hantverkaren inte kan sitt jobb. OM han nu verkligen använder skärmallen korrekt, så blir det så vitt jag vet "alltid" rätt. Och skulle det då trots mall bli fel vid ett enstaka tillfälle, så är det lätt att åtgärda när man precis har misslycktas (ta en ny manschett). Nu när klinker är på plats så är det "lite mer komplicerat".

Om man tittar på den korrekta bilden i inlägg #2, så ser man att OM manschetten går ned så den ligger mellan ringen och dess säte, så kommer inte ringen att nå ända ned när man spänner den med skruvarna. Trycket mellan den koniska ringen och den koniska brunnsväggen blir lägre än vad tillverkaren konstruerat brunnen för. Tätningen blir sämre. HUR mycket sämre det blir kan nog ingen säkert säga. Men det blir sämre än vad tillerkaren har tänkst sig, det uppfyller inte kriterierna för ett typgodkänt tätskikt. Typprovningen som godkänt golvbrunnen är provad med korrekt monterad klämring.

OM hantverkaren fuskar med det här så kan man fundera över vad mer som är fel.
 
  • Gilla
Beef och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.