Hej!
Har ett badrum som behöver lite omvårdnad. Det är halvbra gjort av tidigare ägare och hade helst renoverat allt men nu finns inte pengarna. Så vill i alla fall göra det som går för att fräscha upp. Undrar om någon vet vad man kan göra för att få bort det gula som är på bilderna? Är även en typ av skada (bild 4) på golvet, så undrar om den mattan kanske måste bytas?
Tips och tankar välkomnas mvh pank husägare (skämt åsido men ett nytt badrum har vi inte råd med)
Har ett badrum som behöver lite omvårdnad. Det är halvbra gjort av tidigare ägare och hade helst renoverat allt men nu finns inte pengarna. Så vill i alla fall göra det som går för att fräscha upp. Undrar om någon vet vad man kan göra för att få bort det gula som är på bilderna? Är även en typ av skada (bild 4) på golvet, så undrar om den mattan kanske måste bytas?
Tips och tankar välkomnas mvh pank husägare (skämt åsido men ett nytt badrum har vi inte råd med)
Ser ut som silikonfog som har gulnat tycker jag. Tänkte precis själv skriva en fråga om det. Har i flera år retat mig på gulnad silikonfog mellan tvättställ och vägg. Idag tog jag en kniv och rensade bort det. Vad bör jag göra innan jag lägger en ny fog, det finns säkert lite rester kvar? Är det skrapa noga som gäller, eller finns det något medel som tar bort silikon? Ska jag förbehandla med något?Radhusistan skrev:
Hej!
Vilken fog rekommenderar ni att jag köper som inte gulnar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Om du har tur så kan en mattläggare laga mattan. Men om mattan är kring 20 år eller mer är det bättre att byta ut den innan den spricker på fler ställen.Radhusistan skrev:
Jag tror att det bästa är att skära och skrapa bort så mycket som möjligt och sen tvätta med ättika för att få bort de sista resterna.R realdexter skrev:Ser ut som silikonfog som har gulnat tycker jag. Tänkte precis själv skriva en fråga om det. Har i flera år retat mig på gulnad silikonfog mellan tvättställ och vägg. Idag tog jag en kniv och rensade bort det. Vad bör jag göra innan jag lägger en ny fog, det finns säkert lite rester kvar? Är det skrapa noga som gäller, eller finns det något medel som tar bort silikon? Ska jag förbehandla med något?
Vilken fog rekommenderar ni att jag köper som inte gulnar?
I badrum ska man ha sanitets/våtrumssilikon eftersom det är vattentätt och mögelresistent. Om du använder någon annan sorts fog är det högre risk för att den möglar fortare. Men man får byta ut silikonfogen kanske vart 10:e år. Silikon finns i flera färger och har man t.ex. en grå i stället för vit eller transparent så syns färgförändringarna mindre.
Klicka här för att svara