H
Harald Blåtumme: Jag hade en snarlik duschkabin av märket Bacho, monterades ner och sedan upp på annan plats. Inga som helst problem. Ingen särskilt kul duschkabin iofs pga racklig plast i väggarna men ja den funkade helt ok för sitt syfte när vi hade bruk av den.
4 svar · 4,3k läst
·
N
Nyblivenhusägare123: Filma och lägg upp ?
2 svar · 1,6k läst
HarryDynamitA
HarryDynamitA: [citat] inte svårt att dra ut pluggarna, för här har det tydligen aldrig varit någon tätning innan
3 svar · 1,6k läst
·
M
megen: Det gick oerhört smidigt. Jag mailade återförsäljaren (VVSochBAD.se) igår och skickade bilder på skadan. Idag skickade de en som kom och bytte den delen som var trasig. Det tog mindre än fem minuter.
6 svar · 3,7k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] 40cm låter stort, jag tror vi har ca 30-35 i vår toa som är 110cm bred. Det går, men är inte "gott" om plats direkt. Vid renoveringen skall jag byta till ett mindre handfat tänkte vi som är mer långsmalt (ca 25cm brett)
1 svar · 2,0k läst
T
Treutqvist: Svarar på min egna fråga ifall någon i framtiden har samma fundering: 1) 18mm från väggen fungerar som det ska, trots att rören inte bottnas enligt instruktion. 2) Ordningen är stödhylsa, förminskningshylsa, kona.
1 svar · 1,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] En stort handfat är praktiskt i betydelsen att det blir mindre stänk utanför. Men det får inte bli så stort att man inte kommer åt att städa bakom det på ett vettigt sätt, i den första bilden så är det i stort sett omöjligt att hålla rent i ett så väldigt trångt hörn eftersom man knappt får ner fingrarna där. [citat] Det är inte praktiskt att ha handfatet väldigt
3 svar · 1,2k läst
·
C
cpalm: [citat] Nä precis. Pillra bort löst och lägg i med bruk bara. Och som sagt, anledningen till att blocken spruckit just där är säkerligen för att man mejslat ur dem för infällda rör eller liknande på badrumssidan.
5 svar · 1,4k läst
·
z28rikard
z28rikard: [citat] Tack. Ska försöka iallafall.
30 svar · 46,5k läst
·
S
Simon Hellsten: [citat] Toppen! Tack
4 svar · 5,0k läst
·
J
jonaserik: Allt är bra, tänk bara på att få till minst 30 cm isolering i bjälklaget , gärna liiite till, sen det med anslutningen till väggarna, se till att isoleringen går under och ända ut till ytterkant. Väggarna står på syllen så ett utrymme finns där
1 svar · 1,5k läst
I
InsidersUnited: Lägg röret längs med den bortre väggen och låt vattnet gå rätt ut på golvet i hörnan. Har du fall så kommer det leta sig ner i brunnen ändå. Blir det en för stark "stråle" ur avloppet så sätt en diffuser exvis en liten påse av myggnät..
1 svar · 1,4k läst
·
H
Harald Blåtumme: Hur de löser problemet är inget du ska behöva fundera på, bara att de åtgärdar. Att ha bubblor i nylagd väggmatta är oacceptabelt helt enkelt.
3 svar · 2,4k läst
·
K
_KirderF_: Som de skriver tidigare. Kör igång återvinningen och byt filer så de är fina. Stäng av tillskottet av värmen bara. Du kommer få ett helt annat inne klimat. Sen skulle jag vrida igen till luften till badrummet för man bygger ej så idag, och du kommer få ut värmen i dessa rum ändå för badrummen suger luft igenom frånluftdon. Som sedan tar in luft igenom dörren.
12 svar · 1,7k läst
·
J
jt_kian: Bra tips. Det blir att försöka senare
4 svar · 2,6k läst
·
S
Stefan1972: Lite svårt att se typen av koppling i vägg men har du slätände på den nya kranen så kan du betrakta det som en rörände. Då behöver du kanske bara komplettera med två nya muttrar och konor till bef koppling på väggen.
1 svar · 1,0k läst
·
G
GustafZ: Hej forumet. Happ då har hemmafixare varit framme och insett sitt misstag. Väggar i källare är putsade och sen primade 2 ggr. Därefter börjades väggmålning med grön silikatfärg. När det skulle till att rollas så visade det sig att färgen sögs in i väggen så pass att jag kommer behöva köpa 3ggr så mycket färg som beräknat. Aja nu till frågan, kan jag prima väggarna 2 gånger
0 svar · 1,4k läst
·
Hojte
Hojte: Kan den vara en sånhärr han menade? "Monteringsverktyg för reflektorlampor | Clas Ohlson" https://www.clasohlson.com/se/Monteringsverktyg-f%C3%B6r-reflektorlampor/p/Pr366595000 Så du sätter fast sugproppen och vrider
1 svar · 617 läst
·
BirgitS
BirgitS: Det var inte vanligt med glasfiberväv i badrum på 90-talet, då var det vanligast med våtrumstapet och kakel. Vad menar du med att glasfiberväven skiktar sig?
3 svar · 891 läst
R
Roobiiiiin: Håller på med badrummet och har lagt bostiks tätskiktsfolie på golv o väggar. Har kaklat färdigt väggarna och ska nu börja på golvet. Har täkt golvet men lite fog o fix har runnit ner på tätskiktet på golvet och när jag skrapade bort det försiktigt löstes lite av ena lagret på folien upp.. Har mycket membrane kvar, tycker ni jag ska rolla på membrane ovanför folien?
0 svar · 1,1k läst
J
J-O: På rivning spar du ju in en del, sen beror det ju en del på förutsättningar i övrigt. Är det massiva väggar, typ betong, tegel etc? Man spar ju in en del materialkostnad på att slippa bygga upp nya väggar, inga jättesummor, men många bäckar små. Tillskjutande fukt? Inte nödvändigtvis något som gör det dyrare, men kan ju vara lite lurigare med ventilation och tätskikt osv. Ta in
3 svar · 1,8k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] För tunn fog, dvs. hur mycket har du gröpt ur?
9 svar · 14,9k läst
·
irexus
irexus: Jo, golvstående modeller är designade annorlunda och brukar vara tysta. De upphängda har en kant som gör att det stänker upp på sitsen och golvet. Anståndet mellan vattenbehållaren och inloppet till toaletten är och mycket större vilket orsakar otroligt mycket oväsen. Det låter som om ingen utför några kvalitetstester på dessa produkter nuförtiden. Det finns inte något sätt att
6 svar · 9,8k läst
consan br
consan br: [citat] Aj då, allt detta för att ta ner en hylla... Förmodligen ska det nog vara våtsäkrat då det är duschrum fast just på den väggen är det inte direkt kontakt med vatten men det blir ju fuktigt i badrummet när man duschar
4 svar · 2,3k läst
·
Axelida
Axelida: [citat] Jag hade ett bygge gjort av IKEA:s Beståserie och lite hempul i ett tidigare sovrum. Har tyvärr för lågt i tak för detta bygge nu, saknar det faktiskt. Ville visa det då jag tyckte att blev så bra med nischen istället för sängbord. (De undre dörrarna är skjutdörrar, därav överhänget på överskåpen). [bild]
48 svar · 36,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det är skillnad på en besiktningsman som gör en överlåtelsebesiktning av ett gammalt hus och en besiktningsman som ska granska om ett nygjort badrum uppfyller de krav som finns t.ex. korrekt fall på golv och max fogsprång.
6 svar · 3,3k läst
Krilleman
Krilleman: Jag känner inte igen aktuell brunn, men jag skulle start rekommendera ett byte till en brunn av luktfri variant som tål urtorkning. tex Purus med NOOD-vattenlås. Jag har gjort precis samma tidigare: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-987#post-2603311
1 svar · 1,3k läst
·
Ronny Johansson6
Ronny Johansson6: Det drar kallt genom tak ventilationen / har i alla år varit självdrag/ Men det kan bero på att det blåser ordentligt 10-15 m/sek/ Funderar på att få en fläkt monterad för att säkerställa att det inte drar kallt..
2 svar · 1,0k läst
U
Utsliten och utdömd: [citat] som sagt då tror jag att skillnaden är nära noll. Gör du en säker vatten vägg med plyfa, gips och sen plattsättning på väggar då blir de tyst ändå. Vanligaste problem med ljud från badrum är antingen genom billiga dörrar eller rör/installationer inne i golv och väggar. Och ingen av de två problemen kommer sylltätning att hjälpa. Vanligtvis används syllisoleringen för
36 svar · 6,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.