Hej, under min badrumsrenovering har allt gått bra förutom att i sista sekunden innan att lägga fogen råkade jag slå sönder en kakel i duschen. Tätskikt (rullade tätskikt system Probau, PB2) är lagt på betongbjälk. Vad ska jag göra i denna situationen? Hela badrummet är färdigkaklat.

Kan jag bara byta ut kakeln eller fötstårs det tätskikt. Probau Fix (som ingår i tätskiktets systemk) är använt som kakelfix.

Tack för hjälpen och input.

• Denna bild visar en väggdel med synlig konstruktion och isolering vid en halvfärdig installationsöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...du har ju inget fix under plattan och därför har den gått sönder.....ser det likadant ut under resten av plattan är det antagligen rätt enkelt att knacka bort den. Om du är försiktig när du skrapar bort fix-resterna så går det antagligen att göra detta utan att skada tätskiktet.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller utbyte av kakelplattor och lagning av tätskikt så brukar det finnas med ett avsnitt om det i anvisningarna för det tätskiktssystem som har använts.

Välkommen till forumet!

Tillägg:
Se sidan 21: https://www.bauhaus.se/media/pdf/Probauvatrum.pdf

Sida 18 punkt 4 står det att man ska kontrollera att fästmassan täcker hela baksidan av plattorna.

Redigerat:
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...du har ju inget fix under plattan och därför har den gått sönder.....ser det likadant ut under resten av plattan är det antagligen rätt enkelt att knacka bort den. Om du är försiktig när du skrapar bort fix-resterna så går det antagligen att göra detta utan att skada tätskiktet.
Frågan är väl hur det ser ut under resten av plattorna, bom överallt?
Chansen att man råkar slå till just den enda dåliga plattan känns långsökt

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar hittils. Anledningen varför jag råkade sönder plattan är att jag slog ur dragfickorna från nivåsystemet (Lantelme) som jag använde i hela badrummet. Varje platta har fått en dragficka i hörnen som behövs slår ut med gummi hammare. Har verkligen gått bra vid alla plattor troligt här en bit där fixet inte riktigt fastnat.

T
Krossa plattan med en hammare på flera punkter på plattan så du får en massa småbitar, dessa pillar du sedan bort led en liten spackel eller ett gammalt stämjärn. Fixet kan du sedan knacka bort med en engelsk spackel samt hammare.

hansulainen hansulainen skrev:
Tack för alla svar hittils. Anledningen varför jag råkade sönder plattan är att jag slog ur dragfickorna från nivåsystemet (Lantelme) som jag använde i hela badrummet. Varje platta har fått en dragficka i hörnen som behövs slår ut med gummi hammare. Har verkligen gått bra vid alla plattor troligt här en bit där fixet inte riktigt fastnat.
Där det är inringat med rött fanns det inget fix under plattan och då blir den väldigt ömtålig. Fundera på om du har fler plattor där det inte är rätt mängd fix bakom.....
En delvis skadad vit vägg med en exponerad underliggande struktur, markerad med röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.