Hej

1. Jag är inte säker på hur jag ska stänga vattentillförseln till min lägenhet så jag tog med några bilder för att hjälpa dig att hjälpa mig.

2. Jag undrade vad jag skulle behöva för att installera toalettfästet bidé som går mellan sätet och basen. Behöver jag en adapter till slangen? Kommer jag också behöva byta ut någon styv del av röret med en flexibel slang?

3. Jag vet att det här inte är en vanlig sak att göra i Sverige, jag köpte bidén från Amazon.se och det är verkligen det enda stället du kan hitta den här typen av bidéer.

Slösar jag bort min tid här? Jag installerade några av dessa typer i USA och det gick så bra och fungerade också bra. All hjälp är uppskattad. Tack.

• Kromad vattenkran med ansluten slang i ett kaklat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innehållsförteckning för paket med ultra-slim bidé, flexibel slang och installationskomponenter.
    Skapa konto
  • VVS-installation med metallrör och ventiler på en vägg. Anslutna rör inger industriell känsla.
    Skapa konto
  • Vit och grå rör, avlopp, vattenledningar, installation, rörkopplingar, vägg, tekniskt utrymme.
    Skapa konto
Du har ju 3 avstängningar på 3:e bilden. De stora skruvarna på mitten av ventilerna.

• Gilla
Holypain och 1 till
  • Laddar…
Det känns logiskt. Det enda problemet jag har kvar är att komma på hur man ansluter bidéslangen till vattenförsörjningen. På bilden med 3 vattenrör är den gyllene toppen på varmvattenledningen, men i USA kopplade jag till kallvattenledningen.

Ska jag överväga att byta ut någon stel del för att passa T-ventilen?

Jag är osäker på den men det kan vara en strypventil. I så fall är det en insekt anslutning under locket.
Är rätt så säker att det är en strypventil/injusteringsventil.

Redigerat:
Då får du byta den mot ett T.

Går det till en handdukstork? Kan vara därför det sitter en strypventil. Då blir inte föreningen glad om du tar bort den och inte dina grannar heller! Du kan inte använda den vattenledningen i så fall. Du får spola vv och se vilken av de 2 undre blir varm och koppla på dig där.

Redigerat:
  • Gilla
linkup90
  • Laddar…
Ja, det finns en handdukstork på den linjen. De två översta heta rören bildar en ögla som böjer sig tillbaka med den gyllene delen på den öglan. Okej jag antar att det inte kommer att fungera att ansluta den där och jag ser ingen annan plats tillgänglig.

Så jag ska fråga hyresföreningen om anslutning av EU 3/8 T-adaptern och hoppas att de vet hur man gör. Finns det något mer jag bör fråga dem om när jag kontaktar dem?

Ska den inte kopplas till både kallt och varmt vatten, eller efter en blandare? Hur ska man annars undvika att man bränner röven?

• Gilla
whak
  • Laddar…
"18. Njut av din nya bidé!"

Är det så njutningsfullt med iskallt vatten?

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska den inte kopplas till både kallt och varmt vatten, eller efter en blandare? Hur ska man annars undvika att man bränner röven
Till kallt men en blandare låter bra.

Unikt namn
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hos farsan har de en variant som monteras på tvättställsblandaren med hjälp av en t-koppling, så man enkelt kan justera värme.
Man aktiverar underredesduschen med knappen på det handhållna munstycket.

Typ en sån här: [länk]
Vi har en liknande som var i ett paket med blandaren: https://www.fmmattsson.com/sv/tvättställsblandare/9000e/80670000
Dock bör väl tvättstället då vara nära toaletten.

Tveksamt om dusch med slang får användas nära toaletten. Måste finnas ett luftgap/backventil om man tappar handtaget i toastolen.

BirgitS
L lat skrev:
Tveksamt om dusch med slang får användas nära toaletten. Måste finnas ett luftgap/backventil om man tappar handtaget i toastolen.
Den jag länkade till har ett dödmansgrepp så tappar man taget så stängs en ventil inne i handduschen så att det inte kan gå vatten åt något håll.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.