Håller på att renovera ett badrum och efter konstens alla regler och råd från försäkringsbolaget.
För att allt ska bli rakt använder jag laservattenpass och tar en vägg åt gången men när jag ska kakla sista väggen upptäcker jag att laservattenpassets streck inte är vågrät. Mycket riktigt när jag kontrollmäter laser vattenpasset skiljer det sig på ca en cm runt hela toaletten. Så jag måste knacka ner alla kakelplattor.
Var nästan omöjligt att få tag i de kakelplattorna jag ville ha men lyckades knacka ner plattorna för fixet verkar inte fästa så bra i våtrumsfoliet. Men fixet sitter stenhårt i plattorna.
Fungerar säkert att ta en vinkelslip och slipa bort fixet men blir ett skitjobb. Går det på något vis att lösa upp fixet så jag bara kan skrapa loss fixet och återanvända plattorna.
Får nog använda en vattenslang för att kunna rita upp en lodrät linje runt hela toaletten och slänga skitet till laservattenpass.
Med tanke på elsäkerheten kan jag lägga plattorna i vatten en vecka och slipa bort de genomvåta fixet utan att slipmaskinen blir blöt och jag får en elchock.

Tyvärr brukar det vara så att fixet sitter som berget på själva kaklet. Att lägga dem i blöt gör nog ingen skillnad efter det härdat, oavsett hur länge det får ligga. Tror heller inte det finns någon syra eller dylikt som löser fixbruk på det sättet.

Blir nog tyvärr att slipa med vinkelslip och vara mycket varsam, men även det är jag tveksam till. Det måste ju inte bli perfekt rent, räcker med att få bort det värsta.

Du har inte sån tur att du kan köra något annat kakel på den väggen, lite "fondvägg" typ?

Laserpass är för övrigt skräp, ja. Precis som du har jag lurats av dem.

Blir nog smidigaste att riva ner alla kakelplattor och sätta upp nytt våtrums folie. Så får jag ta en vattenslang så jag kan rita upp flera vågräta linjer med ca 50 cm mellan linjerna så jag får att i våg.

N nallepu skrev:
Blir nog smidigaste att riva ner alla kakelplattor och sätta upp nytt våtrums folie. Så får jag ta en vattenslang så jag kan rita upp flera vågräta linjer med ca 50 cm mellan linjerna så jag får att i våg.
Då får du dubbla tätskikt och det är heller inte bra. Köp en vanlig 3 punkt laser. Kostar typ 2-3k med stativ och är absolut enklast.

• Bosch professionell lasernivelleringsutrustning, röda linjer, GL L 380, blått och svart hölje, verktygsdesign, isolerad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nallepu skrev:
Håller på att renovera ett badrum och efter konstens alla regler och råd från försäkringsbolaget.
För att allt ska bli rakt använder jag laservattenpass och tar en vägg åt gången men när jag ska kakla sista väggen upptäcker jag att laservattenpassets streck inte är vågrät. Mycket riktigt när jag kontrollmäter laser vattenpasset skiljer det sig på ca en cm runt hela toaletten. Så jag måste knacka ner alla kakelplattor.
Var nästan omöjligt att få tag i de kakelplattorna jag ville ha men lyckades knacka ner plattorna för fixet verkar inte fästa så bra i våtrumsfoliet. Men fixet sitter stenhårt i plattorna.
Fungerar säkert att ta en vinkelslip och slipa bort fixet men blir ett skitjobb. Går det på något vis att lösa upp fixet så jag bara kan skrapa loss fixet och återanvända plattorna.
Får nog använda en vattenslang för att kunna rita upp en lodrät linje runt hela toaletten och slänga skitet till laservattenpass.
Med tanke på elsäkerheten kan jag lägga plattorna i vatten en vecka och slipa bort de genomvåta fixet utan att slipmaskinen blir blöt och jag får en elchock.
La plattorna i vatten ett par dagar och så var det bara att ta vinkelslipen med en diamantskiva så kunde jag slipa bort fixet på en minut på varje platta eftersom fixet var mjukare än plattorna.
Verkar som fixet inte binder så hårt i våtrumsfolien och hydrofixen så våtrumsmattan sitter fast på väggen eftersom jag slog in en plåt av fjäderstål och med lätt avrundade hörn så det inte blev skador på folien. Verkar som om hydrofix och våtrumsfolie fäster hårdare på våtrumsgipps.. Verkar vara en myt att man inte kan byta ut en kakelplatta utan att göra om hela badrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.