Hej igen.
Vi håller på med renovering av gästtoalett. Avloppsröret till handfat består av ett plaströr rätt genom golvet och påskarvat på avlopp i källaren.
Allt funkar ju bra men oftast brukar det ju vara nån muff i golvet man sätter röret i? Behöver vi ändra på detta innan vi tätskikt ar och lägger klinker?
Rörstående, sågspån, verktyg, blå förvaringslåda, oordnat arbetsutrymme eller garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PVC-rör står på randig yta med sågspån runt basen, nära hushållsföremål.
Skapa konto

Efter att jag fått ut plastmattan och boarden där under ser det annorlunda ut. Där finns det en koppling liknande dem jag är vs att se i badrum. Det är bara att allt detta ligger under golvytan, alltså i golvet. Där vill man väl inte ha skarv/koppling?
Vit rör genom golvet, otät öppning, mörkt gap, träplankor, renoveringsbehov, avfall spår.
Skapa konto

Genomskuren golvbräda, vit rörgenomföring, tätning, rost, spår av skadedjur, behov av underhåll/reparation.
Skapa konto

Det finns inget i branschreglerna som förbjuder dolda skarvar på avloppledningar. Det skulle bli svårt att bygga i så fall...
Däremot bör man bygga så att det går att byta ut/lossa tvättställets rör utan att förstöra tätskiktet, så jag hade fixat till/bytt ut grejerna från övergången och uppåt så att det kom upp ett 50-mm rör genom golvet som mattan kan sättas mot.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
En röris jag har haft kontakt med har dömt ut rör för vatten/värme pga ålder, så därför verkar som att jag får leja ett proffs att dra om allt. Jag kan inte göra den typen av jobb själv men om det ändå görs känns det ju lite mer framtidssäkert än att bygga runt befintliga 70-tals-lösningar. Tänker vi rätt nu?

Det är klart att de säger så men på vilken nivå vill ni att renoveringen ska vara? Ska man göra det "by the book" och uppfylla alla regler så kanske det blir byte av mycket ledningar. Ska ni bara snygga till och inte har nå planer på nya handfat och dylikt på länge så kan det ju vara som det är. Inget är automatiskt dåligt för att det är gammalt på det viset. Avloppet ser ju ut att vara relativt nytt och då är det ju bara vatten in då isåfall och det ser ju ut att vara äldre.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Du får inte bygga in gummi muff/ nippel

Dömt ut pga. ålder låter skumt. På 70 talet användes huvudsakligen kopparrör för tappvatten, de blir inte ”gamla”av ålder på 100-200 år. Det kan givetvis finnas skador osv. Men bara för att de är 50 år finns normalt ingen anledning att byta ut dem. Värmeledningar brukar inte heller åldras även om de är av stål, det finns inget syre i vattnet där.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag ska inte med säkerhet säga att det är 70-talsgrejer. Jag vet faktiskt inte säkert när gästtoan fixades.

J joppz skrev:
Jag ska inte med säkerhet säga att det är 70-talsgrejer. Jag vet faktiskt inte säkert när gästtoan fixades.
skarven på röret som syns där skvallrar garanterat 70tal. Det där är skarvar där man konade rören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.