Badrum
Paul-Staffanstorp: [citat] Ett fastpris är just vad det heter... ETT fast pris och det specar man inte upp i detalj. ;) 350k låter ju sanslöst högt om det bara är för arbetet fram till fuktskyddsnivån. Läget i innerstan ställer säkert till mycket extra tidsåtgång och besvärligare leveranser etc. kan jag tänka mig och det blir färre och färre företag som vill ta sig an arbete inne i städerna.
JohanFredrik: [citat] Tack, jag har hittat en. Fixat nu (efter provisoriska lösningar i 15 år…)
JoeJoeJoe: [citat] OK, då är det bäst att bara låta dörren vara då antar jag. Tack för era synpunkter.
yonna: Något som kan vara värt att tänka på när det gäller skillnaden mellan tillgänglighetsanpassning och handikappsanpassning när man nu ändå renoverar ett befintligt gammalt badrum. Det är vettigt att ta hänsyn till bredd på badrumsdörr och utrymme för rullstol och om möjligt få detta att fungera. Skulle det i senare skede uppstå behov av anpassning och framför allt
Dingdoong: Bytte framdelen och det löste problemet
Therese Elfving: [citat] Åhhh tack, jag är väldigt oroligt lagd😂 Inte sovit mycket inatt. Och jag har tänkt att behålla badkaret så det är inget som syns då. Tusen tack🌸
Farstatjej90: [citat] Om det läcker från ovanvåningen så borde det vara koncentrerat till en del av taket, eller i varje fall mer på ett ställe.
BirgitS: Det var ju inte så länge sen 40 mm var standard och det kanske fortfarande är mycket vanligt i andra länder. Genom att sätta väggenomföringarna diagonalt (på snedden) så kan man få 60 mm mellan genomföringarna men ändå ha 40 mm mellan rören. Se här: https://www.byggahus.se/forum/threads/handdukstork-40-cc-till-60-cc.479457/
Anonymiserad 405730: Behövs ingen gips om du flytspacklar och använder ett rotnät i spacklet..
Thomas Cedergren: [citat] Googlat runt lite om Shelly. Perfekt lösning. Finns hos Kjell o Co här i stan. Åker förbi idag och inhandlar. Tack.
BörjeF: Vi har IKEA Tisken krokarna. Av fem krokar är det en som har ramlat ner. De har suttit uppe i drygt 18mån. Den som ramlade ner satte jag upp igen och har suttit kvar sen dess.
droopy: [citat] Ser svårt ut att hålla rent runt underdelen av handfatet.. Inget för mig.. Det är betydligt enklare att hålla ett vanligt handfat rent och snyggt.
SM7FBJ: [citat] Köksfläkten och "skorstenen" är nyligen rengjorda men fläkten är annodatzumal och kommer att behöva bytas när vi renoverar köket och det ligger lägre fram i tiden. Att öppna fönstret för att få in mer luft till fläkten ska vi testa nästa gång vi steker något eller lagar mat som ger lite mer matos än vanligt.
jonaserik: Troligtvis VV-röret som rör sig då VV kommer. Exspanderar. Vet du om det är plaströr eller koppar i rören. Är dom i en trävägg, så kan det ha gett sig i infästningen och rör sig där, vet inte om det bra eller dåligt.
Villan på Villagatan: [citat] Blev det någon dekorplast på badrumsgolvet? 🫣😂
yaesomi: Hej ! jag är tacksam för rekommendation om vad är bäst att göra . är inne för att limma badrumsskåp 80 cm bredd och 48 cm djup mot kakel med hjälp av 2 framben ( ikea ) . ska addera en träskiva i baksida och måla vit . köpt dessutom monteringsbricka från cabinex och de rekommenderade tec7 men där kommer frågan .... har sett att det finns också tec 7 x-tack som enligt video verkar
yaesomi: [citat] tandtråd fungerar super bra 👌, jag tog bort även speglar som satt fast som berg ! lycka till
yaesomi: [citat] jag också är inne för att limma badrumsskåp 80 cm bredd och 48 cm djup mot kakel med 2 framben. ska addera en träskiva i baksida och måla vit . köpt dessutom monteringsbricka från cabinex och de rekommenderade tec7 men där kommer frågan .... har sett att det finns också tec 7 x-tack som enligt video verkar belasta mer tyngd och är kraftiga en tec 7 🙄 ni som är kunniga
buhu: Om man nu gör golvet före. Hur gör man då med plywooden. Ställer man den på golvet och drar upp den 3mm? Gipsen efter plywood, ska den stå på golvet eller ska den också dras upp några millimeter? Jag tänker att om jag gör golvet med ca 10mm rörelsefog från väggreglarna, då går plywooden med gips ca 2cm förbi rörlsefogen mellan golvspånet och väggreglarna. Om inget(plywood
droopy: [citat] Finns siporex bruk och bitar kan man såga till. Sedfan murar du upp dem ev gör ett helt schakt runt rören då du håller på. Armeringsjärnen är ju hela så det är bara att mura igen med rätt bruk. Ytorna skall vattnas ordentligt innan du lägger på bruket.
Hanna.S: [citat] Hej Ronja, Vad kul att du också är intresserad! Jag har faktiskt fegat ur lite just för att jag inte heller vet hur jag ska gå tillväga. Jag har också massa synliga rör som jag behöver göra något åt. Jag tänkte spraya de svarta för att fräscha upp de, men vet inte hur jag ska komma åt ordentligt heller. Undrar om någon har någon bra dyi video som är idiotsäker 🤣
Anna_H: Ja, det är ett tunt plastlager på den, inget som utgör något tätskikt eftersom det är satt kant i kant, men det är är dumt att slipa på sådan tapet.
tank77: Inte en till tråd om detta ämne, blir väl 300 svar i denna tråd då också🫣 Nu är det ju inte så förlåtande med svart fog som visar minsta lilla differens mot en vit platta med det sagt så tycker jag att det ser bra ut.
Maximilian Grudin: [citat] Samma hos mig fast mina plattor mörkar över hela. Så länge tätskiktet finns bakom ska det vara lugnt (enligt experterna). jag var i kontakt med Byggkeramikrådet, se nedan svar. "Det där är ett fenomen som vi har sett till och från men vi vet inte med 100% vad orsaken beror på. Vad vi vet är att kakelplattor har en absorption i godset ”kroppen” som absorberar
Ed98777: Tack för hjälpen! Blir att införskaffa en plugg och en renspiral då.👍🏼
BirgitS: Jag har för mig att det i någon tråd har varit någon som skrivit att de har kontaktat BKR för att få reda på om något var enligt branschreglerna. [citat] Då behöver du nog få det skriftligt från en mäklare.
Globetrot: Vi hade en försäkring skada där entreprenör renoverade vårt badrum på ca 12 kvm för ett par år sedan. Vi lade på golvvärme, flyttade en vägg litegrann, och lite smått. Vårt försäkringsbolag betalade ca 300-350 kkr för kalaset och vi runt 120…..exklusive möbler/inredning. Det blev d-vligt dyrt badrum. Som inte gick igenom slutbesiktning pga ej inspektionbar golvbrunn men fb
Daniel 109: Det är för att skydda påfyllningsventilen, inte för att hålla skit borta från tanken.