J
Jeanettean: Vad fint tack
7 svar · 1,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det normala är att företagen kommer och kollar innan de skriver offerter. De kommer då att fråga er om sånt som de behöver veta. Det kan t.ex. vara fråga om isolering under/över betongplattan så att de vet vad för isolering de själva ska räkna med. Ni bör ha koll själva så att de inte fuskar med för lite isolering så att ni sen får höga uppvärmningskostnader. När det gäller
1 svar · 608 läst
O
olof63: Tack @Disktrasan, här är det ju solklart att byggaren slarvat, så då vet jag vad jag skall göra.
97 svar · 18,8k läst
·
Dundersson
Dundersson: [citat] Ingen aning. Det var tidigare ägare som renoverade badrummet för säkert 8-10 år sedan. Antar att man måste riva upp för att kolla det
14 svar · 2,4k läst
·
H
Hampusca: [citat] Yes stämmer bra! Du kan rengöra om du vill spelar ingen roll. 👍
11 svar · 1,3k läst
·
A
Anonymanvändare99: [citat] oj smart ide ska prova, måste först införskaffa en dörr :)
2 svar · 743 läst
·
pacman42
pacman42: Har du haft upp vattenlåset och rengjort det och inre delarna av brunnen?
5 svar · 910 läst
Hep
Hep: Jag gjorde något liknande i en dusch med konstant kallt golv. Plattor av något mörkt träslag på plastgaller med klickfästen, som nog var tänkta för balkonger. Kanske 30*30 cm. En del jobb med att fila ner plastfötterna under träplattorna för att få det jämnt, men efter det var det ett skönare golv som såg helt ok. Man får vara noga med att spola av tvålrester om man vill hålla
7 svar · 2,6k läst
·
J
jonaserik: Pluggen ska gängas ur från bottendelen, två stora mejslar ner mot botten och vrides. Har du tur så lossnar den. Den kan ha ärgat fast och då är det bara att skrota den, ersätta med ny.
1 svar · 4,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: [citat] Det är ingen faktura.
49 svar · 18,2k läst
·
A
A.G: 32 PEM-slang borde räcka.
5 svar · 731 läst
R
rivaner: [citat] Den! Har totalrenoverat ett hus med tre toaletter och liknande platsproblem. I en regelvägg använde jag Villeroy&Bosch tunnaste fixtur (https://www.villeroy-boch.eu/en/bathroom-and-wellness/products/ViConnect-installation-systems-Toilet-installation-system-Compact-92247600.html). De andra fick TECE. Det som begränsar djupen är avloppet. Kan du inte gå¨rakt ned eller in i väggen så
24 svar · 8,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Vad är det för sorts utbuktning på väggen? Om det är för inbyggnad av cisternen till toaletten så har väggbiten där rören kommer ut normalt inte tätskikt.
3 svar · 873 läst
·
useless
useless: Rost skapar inga vibrationer om det är det du undrar? Däremot kan ju vibrationer från t ex tvättmaskinen fortplanta sig till andra rum via rören.
1 svar · 720 läst
H
hippas: Är det någon som vet vilken RPM som rekommenderas för budgetvarianten av diamanthålsågar (drygt 100 mm diam) från t.ex. Biltema eller Jula (länkar nedan)? Jag hittar ingen rekommendation eller dokumentation om detta. Kan man använda en vinkelslip (typ 12 000 rpm) eller måste man köra med en kraftfull borrmaskin med lägre rpm? I mitt fall handlar det om glaserat kakel och när jag
5 svar · 1,9k läst
·
B
Björkskär: [citat] Hej Jag har en sådan i min källare i ett litet wc-rum. Den har fungerat klanderfritt i 9 år nu. Modellen med inbyggd pump är dock markant mindre än standard så jag skulle välja en ”vanlig” wc med bakåtutlopp och separat saniflo bakom istället. / Björkskär
3 svar · 4,1k läst
A
A.G: Möjligtvis om golvbrunnen i tvättstugan är på kollat rak uppifrån som det kan bli problem. Men svårt att tro det. Hur det är kopplat för övrigt vet jag inte. De kanske får filma. Även kolla hur det gamla röret från 1947 mår.
7 svar · 724 läst
·
P
pa138: Ska sätta bänkskiva i ett hörn av badrummet (kaklat, lgh byggt 2015) över TM/TT. Ena hörnet mot vägg, det andra "fritt" mot kommod. Sätter troligtvis konsoler + väggkonsol (Gustavsberg mfl har lämpliga) Bredden blir ca 140cm Bör väl räcka med 2 konsoler + 1 väggkonsol? Lägger jag silikon mot vägg likt tvättställ? Nåt annat att tänka på? För att slippa mer håltagning kanske
0 svar · 807 läst
B
Bonnlepp: Misstänker denna: sid.23, RSK 7137020 https://www.jafo.eu/fileadmin/user_upload/JAFO/PRODUKTBLAD/JAFO-Gamla-golvbrunnar.pdf
2 svar · 1,1k läst
·
Amar Houssaini
Amar Houssaini: [citat] Det är ett badrum.
6 svar · 1,6k läst
·
H
He Cl: Har ni något tips på annan fogmassa än Kiltto? Finns det ingen färdig på tub som kan funka?
9 svar · 2,1k läst
·
KJD
KJD: Det pratas mycket om installationsväggar, men jag hittar ingen tydlig info om hur man bygger en installationsvägg med en infälld wc-fixtur, särskilt hur man gör med tätskiktet förutom just där wc-fixturen ska sitta. Bakom wc-fixturen så nämner ju GVK tätskit+kakel+vägg alt tätskikt +vägg + kakel. Jag väljer nog den första lösningen där. Men min fråga är hur man lämpligast
0 svar · 950 läst
·
H
hempularen: Jag vet att kravet att den skall vara fäst i bjälklaget fanns redan då från brunnstillverkaren. Men det finns många fler aspekter på korrekt montering. För att korrekt montera en golvbrunn, så behöver man läsa både monteringsinstruktionerna för golvbrunnen, Spånskivetillverkarens monteringsregler (brukar krävas stöd under alla kanter av en spånskiva, även runt en brunn),
1 svar · 699 läst
Alle Nil
Alle Nil: Jaha men de där uppe under fixet är de tätskikt som släppt eller bara fix som ser tunn ut?
8 svar · 2,8k läst
·
P
Pannkakor: [citat] Tack för svar! Förstår inte varför han sa att det är ballofixer då… antar att han kmr installera de sen när röret till handfatet dras?
2 svar · 1,1k läst
·
M
mekarkenneth: [citat] Bumpar denna tråd, hur gick det Skånepöjk? Fick du reda på vad lukten berodde på? Har liknande doft i ett relativt nygjort badrum.
3 svar · 4,9k läst
A
AdelVillan: [citat] Det skall slipas sen hand spacklas lite, har pausat badrummet just nu kör på med kök, kan visa slutfinnishen på badrummet sen😋
39 svar · 4,8k läst
·
S
sofftis: [citat] Ta inte kokande vatten, jag gjorde det och något sprack.
13 svar · 54,1k läst
·
Pernilla Bengtsson3
Pernilla Bengtsson3: [citat] Hej, tack för svar! Har kollat övre högra nu, de är uttag till tvättmaskin som satt där sen tidigare. Uttaget ät mycket mindre än de andra nya. Så plattsättaren verkar använt en standard storlek och hålet i kaklet är för stort. Den går kant i kant till vänster (inget hål snett under kaklet alltså) Elektriker säger att det inte gör nåt för att tätskikt är i kant
2 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.