Badrum
Paul-Staffanstorp: [citat] Ok. Tänk då bara på så rören kommer ut korrekt än om du inte behöver fuktskydda där... 60cc 🙏🏼
BirgitS: Nej, föreningen betalar för att bryta upp golv och väggar, se till att det ställs dit torkfläktar och att återställa betongen och ev. träkonstruktion. Du är ansvarig för att bekosta tätskikt, synlig rördragning, kakel, klinker, toalett, kommod etc. Om badrummet verkligen totalrenoverades för 15-18 år sen får du en viss ersättning av ditt försäkringsbolag, men eftersom
AG A: Hej! Ligger i faggorna för att starta upp våran badrumsrenovering. Kakel/klinker är valt, och blir mossgrön marmor på väggarna och vit marmor på golvet. Problemet är att vi inte hittar några snygga och lyxiga kommoder. Vi har tittat på Vesanis produkter, som förvisso är snygga. Men vi behöver fler val. Har ni själva relativt nyrenoverat badrum, så vore jag enormt tacksam om du
Farstatjej90: [citat] Forum av det här slaget bygger på att man ger och tar. Ingen hade varit här om man aldrig fick återkoppling på något. Det är en del av dealen.
Rickard.lj: Skulle nog slipa ner färg , spackla 5 mm å sen lägga en folie å få de riktigt med allt, om olyckan är framme så blir försäkrings bolaget glada att de ligger folie
BirgitS: GVK beskriver det rätt bra här: https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/tatning-av-rorgenomforingar/
Thomas_Blekinge: Jag behöver köpa en duschblandare som inte skriker/väsnas/tjuter. Har monterat en HAFA men den för så mycket oväsen att man får tinnitus. Höga tutande frekvenser. Innan dess satt en annan blandare där som jag tyvärr skrotade och inte kommer ihåg märket. Den var helt tyst. Någon som har ett tips? 160 mm.
Nils45: Har haft en droppande kran länge på en Damixa Tradition tvågreppsbladare till handfat. Jag har inte åtgärdat någon läckande kran tidigare. Skickade efter ny keramisk insats /spindel på nätet för 470:-. Tänkte det var ett enkelt byte, men jag fick inte loss den gamla insatsen. Jag provade med varmluftspistol och genom att slå med gummiklubba på den fasta 17 mm nyckeln. Det var svårt
Simonsnow: [citat] Hej, Tack för hjälpen. Nu när jag vet att det finns proppar, så vet jag vad jag ska fråga om iallafall! Får se om jag återkommer för råd eller om jag frågar vvs killen som kommer och tittar på läckan.
leesund: [citat] Fixturens skiva sitter i liv med gipsen. Det följde med en mall av cellplast som var 5mm större än skivan. Jag ritade av den och sågade hålet. Sedan sitter det 4st metallstänger på skivan som man skjuter in i fixturen. Allt är invägt med laser. Nu har jag tagit bort den och väntar på den nya.
jonaserik: Herrejösses vad delar, dett måste finnas/vra packning på insidam och utsidan om porslinet, det kan inte bli tätt annars.
Karrock: Jag tror att det är planpackning av gummi i ändarna. De ska inte dras så hårt. En fiberpackning stoppar på ett annat sätt, men gummi kan du dra ca ett halvt varv för långt, och då uppstår nog problemet att den snurrar runt.
Karrock: [citat] Tex ta ut en del av den. Mäta tre halvmeter på 1,65-måttet, fyra halvmeter på 2,63-måttet och kontrollera att det blir fem halvmeter mellan de punkterna.
ZipLock: Renoverade ett badrum i en BRF 2020 och då drogs rören nära taket och klämmorna skruvades. Tycker rör nära taket är bäst - enda nackdelen är lite ful rördragning ned till toalett och handfat.
nezze: Tänkte fylla med weberfloor 450 på befintligt fyll (sand, granulerad slagg) och sen flyta uppepå det. Står att man minst ska ha 20mm weber 140 uppepå det. Gäller det om man ska lägga weber 120 reno med? Är det 20mm vid golvbrunnen som gäller, eller måste man ha ännu tjockare då det blir svagaste punkten? Eller rekommenderas nån annan produkt istället för Eps? Är källare under med
SteffeTornado: [citat] Nu gjorde jag rent delen som jag pekar på, där i fanns en oring. Hoppas detta löste problemet. Jag har en läckagesensor så får se om den klagar nu.
cpalm: [citat] Precis, det kommer inte att funka, listen kommer att suga åt sig vatten och bli ful i änden. Dessutom, hur ser det ut bakom smyglisten? Inte helt snutet ur näsan att få till ett tätt ytterhörn så där.
Bror Irgens: Tack för svaret, lutar åt att jag avstår. Så viktigt känns det inte.
Paul-Staffanstorp: [citat] Enda nackdelen är att du måste köra med 1200mm breda skivmaterial som är ganska jobbiga att hantera. Plywood 15mm samt ett lager gips på cc600 är en godkänd konstruktion både för böjstyvhetens skull och för att kunna göra godkända infästningar överallt. Jag hade dock fällt in reglar på cc300 så jag kunde jobbat med 900mm skivor och de nya väggarna hade jag reglat cc450.
tank77: Sockel hela vägen runt och släpp ett mellanrum för duschdörrprofilen. Bara att mäta ut var den hamnar.
Höjken: [citat] TACK! Det fanns ett lite håle med insexskruv under. Det löste det! Glad att slippa åka till Bauhaus! Ha en fin dag och tack ni andra också!
Rickard.: Du kan dra 10mm hela vägen då du kommer ha så lågt flöde och förhoppningsvis korta avstånd. *METRO Minex 11 ger ungefär en tredjedel av vattenflödet jämfört med en normal dusch. Principen med produkten är att flödet styr varmvattentemperaturen, därför rekommenderar vi särskilt att se över “Max temperatur vid flöde” under teknisk information.*
Kuslake: När jag skulle byte en toastol frågade jag om skillnaden, den ena kunde man behöva mellanspola om man sket som en karl blev svaret. Jag valde den andra, Gustavsbergaren.
hempularen: För en del år sedan när vi kollade speglar för en badrumsombyggnad. Så kom jag fram till (personlig smak) att speglar med inbyggd belysning ger en mörk spegelbild. Alltså speglar där ljuset kommer ut runt kanten på spegeln. Bara något att fundera på.
Globetrot: Låter som att det kan vara felbyggt. Det skall vara fall mot golvbrunnen på tätskikt. Vet ni om det var det? Besiktigade ni? Kanske kontakta en besiktningsman?