Hej alla kunniga!

Renoverade mina badrum för lite mer än två år sen. I ena badrummet har knoppen som håller duschhuvudet blivit väldigt löst, detta är väl inte bra iom att vatten rinner in i väggen? Se inringad del på bild för vilken del jag menar.

Här är Tapwells instruktioner också, den som är mest lik är nog TVM300 (Sida 7 av 22) där det är del 8 som då är lös.

Tips på hur jag kan fixa det?

• Duschset med löst fäste för duschhuvud inringat i rött, liknande Tapwell TVM300 del 8.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Instruktionerna verkar saknas?
Är hållaren fastskruvad men vickar?

BirgitS BirgitS skrev:
Instruktionerna verkar saknas?
Är hållaren fastskruvad men vickar?
Hej! Förlåt, var borta igår, men här är länk till deras PDF med monteringsanvisningar:
https://www.tapwell.se/storage/4B37...bce86ec58bd3bdf2788/MDUA1-210204-ALL_MBLF.pdf

Sida 7 är en annan modell med samma typ av hållare. Del "8" är den som då är lös.

Precis lös och vickar, ska försöka få tag på en hexagon-verktyg för att skruva fast och se. Ringde även Tapwell och tydligen ska man inte kunna snurra på den alls (har kunnat göra det trots att den satt helt fast, så antog att den hade den designen)

BirgitS
Låter ju lite som att man har använt en för kort skruv, inte skruvat i något massivt/stabilt, inte fyllt hålet med silikon etc. Du får se om det blir bättre när du har dragit åt skruven. Annars får du nog göra om punkt 5 i anvisningarna och fylla det gamla skruvhålet med silikon.

• Gilla
sisenor nosenorita
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Låter ju lite som att man har använt en för kort skruv, inte skruvat i något massivt/stabilt, inte fyllt hålet med silikon etc. Du får se om det blir bättre när du har dragit åt skruven. Annars får du nog göra om punkt 5 i anvisningarna och fylla det gamla skruvhålet med silikon.
Lyckades få av sexkantsskruven och märkte att det var de vanliga skruvarna där bakom som var lösa. Är detta något man får lösa själv (iom att detta rör tätskikt etc) eller ska man kräva att byggarna som renoverade får komma tillbaka och fixa?

Bifogar en bild (Vänstra satt lite tajtare, men högra var inte ens helt inne)

• Två skruvar i väggfäste, en inte helt inskruvad, i en kaklad duschvägg.
    Skapa konto
BirgitS
Det kan ju vara bra att kontakta hantverkarna för det verkar ju tveksamt om hålen är ordentligt fyllda med silikon innan inskruvningen, silikon fungerar ju lite som lim och då borde inte skruvarna skruva upp sig.

• Gilla
sisenor nosenorita
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju vara bra att kontakta hantverkarna för det verkar ju tveksamt om hålen är ordentligt fyllda med silikon innan inskruvningen, silikon fungerar ju lite som lim och då borde inte skruvarna skruva upp sig.
Provar höra av mig till dom. Det var ganska lite silikon på skruven som jag tog ut

BirgitS
  • Gilla
sisenor nosenorita
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan läsa här om hur man ska göra när man ska skruva fast något i badrum: [länk]
Hmm, verkar som att problemet är att hålet är för stort. Tror du extra silikon/skum hjälper eller vad kan man göra?

Tillägg: dessutom är hålet genom hållaren precis lite större än den ursprungliga skruven, så vet inte vad bästa lösning är. Tror hantverkaren dessutom blockat mig ^^'

Tråplugga, tandpetare kan man limma fast i hålet som är i träet.
Gäller bara att såga/bryta av de så att de slutar i jämnhöjd med befintliga träet.

• Gilla
sisenor nosenorita och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tråplugga, tandpetare kan man limma fast i hålet som är i träet.
Gäller bara att såga/bryta av de så att de slutar i jämnhöjd med befintliga träet.
Hänger inte helt med. In med en träplugg som man limmar. Vad menas med "befintliga träet", träregel/vägg bakom allt?

En badrumsvägg "ska" vara uppbyggd enligt följande bild,
Diagram som visar uppbyggnaden av en våtrumsinnervägg med keramik, gips, och träreglar.
Skapa konto

Då har du gips bakom kaklet och trä dikt bakom gipset.
Om hålet i träet är förstort för skruven så kan man fylla igen hålet med en träplugg eller flera tandpetare.
Men för att inte träet ska komma för nära tätskiktet så bör det sluta i bakkant av gipset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.