Badrum
Nygge72: [citat] Anade att det var så, men tänkte att det är bäst jag frågar utifal det fanns något uttryck jag kunde lära mig :)
TypRätt: [citat] The problem is that you might puncture the water proofing while tiling so I’m not sure any company will leave any guarantees if they themselves don’t do the tiling as well. Just my guess though, so feel free to look around but don’t be surprised if you are only getting “no”.
hollstrom: FGV verkar inte ha dessa på sin webbsida och svårt att hitta i handeln. Några tips på fungerande utbytesmodell? Dessa sitter i en badrumsmöbel och man kan se att platsen nötts ut så att den inte längre kan låsa fast.
Anonymiserad 405730: [citat] Ja några mm. Bör man lyfta.. Tror inte att det finns någon regel om det..
KJD: [citat] Är det från Säkervatten antar jag? Sitter inte så jag kommer åt min ritning, men tror frågan uppkom när vi sagt att vi skulle ha 4m ”installationsskikt”/vägg, men att den skulle bli så djup (behöver rymma 110-rör), men att vi samtidigt inte ville få handfatet så långt ut, utan ville sänka höjden på väggen där, och då fick vi massa konstiga hörn och vinklar, som ju
BirgitS: Tack så mycket och jag håller med dig om forumet! Hur du besvarar mina inlägg spelar absolut ingen roll och jag har inte ens tänkt att du har gjort på något konstigt sätt.
Jonatan79: [citat] Säkert ingen stor sak, försök skrapa bort så mycket fog ni kan och foga om.
Jonatan79: Fukten kommer leta sig fram någon annanstans i källaren (om det är stora mängder). Men det är inte säkert att det är ett problem alls, kan ta väldigt lång tid innan det märks också...
Rickard.lj: [citat] Då har du Wermlands golvavjämning i Filipstad , ring och hör med Anders som äger firma
SueCia: [citat] Kolla inlägg tre :D Du reagerar argt över ett tips åt TS, vad var du arg för där? Inlägget du blev arg över hade ju inte fel.
Snoffi: Hej alla! Jättetack för tips och funderingar. Huset är byggt 2020. Som ni säger så går inte schaktet att använda men jag tror nog det går att få plats med en liten toa om man nöjer sig med mindre smalare hall. Finns gott om plats lite längre in där man kan ha ny garderob. Men som jag anade så verkar det knepigt. Riva upp nya fina badrummet gör jag helst inte förstås. Ska kolla
Jimman811: Ja om det går, inte kollat på det ännu. Först ta reda på vad som är möjligt
Rickard.lj: Om nu röret måste vara kvar och du inte klarar att gå upp med en ny pex å rör i väggen . Så skall de vara 6 cm från vägg och gärna 12cm från toa rör så att du kan montera en manschett korrekt på pex röret,
Anonymiserad 405730: [citat] Nej det är så man gör om det är platsbrist😊
Kjellcod: Bra tack då kör jag med nätet på slangen.
Krilleman: Dom två skruvarna har bara till uppgift att fixera brunnen så den inte kan röra sig i purusplattan.
leasken: [citat] Tack för svar. Får ta och titta i stadgarna. Pratat med hans försäkringsbolag, styrelsen och HSB nu och det lutar åt det du säger: trots att det är föreningen som ansvarar för utrymmet och stammen där läckan uppstått så drar sig försäkringsbolaget att betala pga skrivelse i försäkringsbrevet.
Rabbithole: Skulle nog tycka det va riktigt lyxigt med nån sorts kombibastu med infravärmare och dusch Funktion likt dessa? https://www.saspa.se/product-category/bastu/kombibastu-anga-infra/ [bild]
droopy: [citat] Sätt upp några skivor tillfälligt så tätt du kan mot rören som "form" sedan fogskummar du och tar bort formen och skär rent. Målar över det så bör det kunna bli snyggt. Går även att tejpa rören så att skummet inte fastnar allt för mycket på rören. Lite formsläpp spray på formskivorna gör det enklare att få bort formen.
Mariette B: [citat] Jo:/ Hittade till slut expansionskärlet och tömde ut en liter där. Sen gick det bättre:) Man tackar för att så många vill svara. Det är guld värt och man blir så glad av det:) Tack ,nu är det gjort
pa138: Tack, skåpet är uppe 👍nya & gamla hål fyllda Blev bra, men högskåpet (IKEA) glipar lite från vägg i ovankant, 2-3mm. Efter lite testande upp och ner gav jag upp och drog fast det. Vattenpasset säger att väggen inte riktigt är i lod sista biten upp mot tak... IKEA's lilla montageskena flexar väl lite också... Good enough🤷♂️
tergo: kan vara att du har en vattenfördelare i den som blivit igenkalkad https://www.rskdatabasen.se/kategori/sanitet-blandare/sanitetsporslinduschar/wc-stolartoaletter/tillbehorreservdelar/cera-7925401-448 https://catalog.ifo.se/sv-SE/systems/CH2_386925/spare-parts
BirgitS: Svedbergs specificerar att profilen klarar av rördragning där rören är inom 30 mm från väggen och om man behöver mer så får man komplettera med byggprofiler på 30 eller 50 mm, mer detaljer i monteringsanvisningen: https://www.svedbergs.se/produkter/duschar/horndusch/skoga-horndusch/?dimension=70+x+70
Mariette B: [citat] Jag vill ha ett nyare finare element bara. Det som sitter där är fult som gatan;) och rostigt.Behöver inte ha värme i de andra elementen. Stänger ner allt så att säga. Finns luft värme pump.
Stuff: Som redan sagts. Kontakta mattläggare redan nu, företrädelsevis en som har koll på branschreglerna. Då kan ni bolla med honom/henne redan nu och få koll på hur han anser att underarbetet ska vara utfört. Finns stor risk att man får ett sämre resultat och/eller åker på en massa extrajobb om man springer iväg och gör för mycket underarbete innan man involverar den som ska slutföra.
ILoveFunkis: [citat] Nej, däremot en massa matfett och tomatsås som sprätter upp. 😄
BirgitS: [citat] Det ser nog inte så lyxigt ut med tjocka avloppsrör längs väggarna heller. Hur gamla är rören i källaren? Kanske dags att byta dem också så att du inte behöver riva upp det nya badrummet för att det har gått hål någonstans under golvet.
Langostanten: [citat] 1, Jo jag vet vad jag ska göra men frågan är vad som är bäst. Avlopp upp, vattenlås till badkar direkt till avloppet och därmed aldrig översvämning vattenlås utan bara badkarets vattenlås som måste rengöras. Däremot kvarstår frågan hur man gör med spillt vatten ur själva badkaret. Ska det rinna 4m till duschen? Funkar moderna badkar så att man får torka upp allt man