1 343 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Konstruktion för badrum i källare med golvvärme
Nästa problemställning i renoveringen kommer här.
Har en källare med betongplatta utan isolering i hus från -65. Ska göra ett badrum med dush samt tvättstuga. Har i dessa rum tänkt köra vattenburen golvvärme. Dålig ide kan tyckas med tanke på tillskjutande fukt men eftersom dessa rum endast utgör 20% så bör det fungera. Har bilat bort "toppen på plattan" som är ca 7cm betong och har nu den hårda ojämna plattan kvar och får nöja mig med det som underlag då jobbet att bila upp även denna är för krävande.
Vad hade ni kört för konstruktion nu? Jag kan bygga max 10cm inklusive kakel. Funkar det att köra 5cm cellplast för att sedan flyta in golvvärmeslingor uppe på det? Någon som gjort något liknande?
Tack
Har en källare med betongplatta utan isolering i hus från -65. Ska göra ett badrum med dush samt tvättstuga. Har i dessa rum tänkt köra vattenburen golvvärme. Dålig ide kan tyckas med tanke på tillskjutande fukt men eftersom dessa rum endast utgör 20% så bör det fungera. Har bilat bort "toppen på plattan" som är ca 7cm betong och har nu den hårda ojämna plattan kvar och får nöja mig med det som underlag då jobbet att bila upp även denna är för krävande.
Vad hade ni kört för konstruktion nu? Jag kan bygga max 10cm inklusive kakel. Funkar det att köra 5cm cellplast för att sedan flyta in golvvärmeslingor uppe på det? Någon som gjort något liknande?
Tack
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Om det inte ska bli väldigt dyrt med golvvärme bör man väl ha åtminstone 20 cm isolering, numera bygger man med närmare 30 cm isolering. Sen har vi det där med att det ökar risken för att fukten går upp i väggarna runt det isolerade området.
Ja för att uppnå optimalt resultat så ska det ju helst vara 20-30 cm isolering. Men eftersom det inte finns någon möjlighet så letar jag efter alternativa vägar. Har sett att LK har 30,50,70mm spårade cellplastskivor för golvvärme.. Därför jag letar efter förslag på lösning, om det finns någon...BirgitS skrev:
Jag hade precis dina funderingar, dessutom rätt mycket granit.
Eftersom det inte gick att få nät vettigt slätt underlag heller och jag ville ha hyfsat diffusionsöppet blev det mellan 5-30 cm EPS-cement och så armering, golvvärme (12 mm) och flytspackel på det. Det bygger en del bara för med min flytspackel-tjocklek+fall. Rummet har dock också element, min tanke är att använda golvvärmen mer sällan.
Eftersom det inte gick att få nät vettigt slätt underlag heller och jag ville ha hyfsat diffusionsöppet blev det mellan 5-30 cm EPS-cement och så armering, golvvärme (12 mm) och flytspackel på det. Det bygger en del bara för med min flytspackel-tjocklek+fall. Rummet har dock också element, min tanke är att använda golvvärmen mer sällan.
Okej. Ja EPS cement är ju faktiskt ett bra alternativ. Ska kika på den lösningen. Har du vattenburen golvvärme?N nb. skrev:Jag hade precis dina funderingar, dessutom rätt mycket granit.
Har läst att man helst ska ha värmen på året runt.
Ja, vattenburen golvvärme. Men den är inte inkopplad, blev klart för några veckor sedan. Ja, men även om den vore "på" är värmepumpen inte igång på sommaren, så då är den inte på ändå.G goosen skrev:
Det var f.ö. snustorrt under plattan. Vet inte hur jag skulle resonerat om det hade varit blött.
Okej. Sanden under min platta var inte snustorr. Vi ska även dränera huset och sätta isodrän på utsidan, förhoppningsvis blir det ännu bättre klimat i källaren av det. Har en gillestuga som också ska fixas till. Vet dock inte om jag vågar köra golvvärme där.N nb. skrev:
Klicka här för att svara