Badrum
tyomka: Kan mycket möjligt vara avloppslukt. Dvs att luften läcker via golvbrunn, wc- eller handfatsstos Skulle säga att 5 av 10 badrum har det problemmet. Det är bara att olika badrum läcker olika samt att i vissa fall blir folk vana vid vissa lukter. Värt att undersöka.
Globetrot: Börja med att åtgärda taket så det slutar snöa in 😄 Ser ut som fukt ja. Men ta det i rätt ordning. Skalet först (tak)
Olofsson89: [citat] Precis jag lyckades ha kvar 10mm uppstick av 110 röret och då gick det precis fritt med stosen. Känns konstigt men så är enda sättet.
Demmpa: Vi har haft följande torkställning (170 cm, över badkaret), där vi har hängt blöta/dyngsura vinteroveraller på galje på själva stången utan problem, https://ericsindustrier.se/produkt/torkhiss-eric-vaggmonterad/ Genom att välja en så lång stång som möjligt så blir det störst överlapp mellan de två rördelarna i stången, på så sätt blir det stabilast.
Ilona Autio: Angående munstyckena såg jag nu att det skall vara vita packningsringar bakom bollarna. 2 av 3 saknas. Kan det finns reservdelar till sådana?
Frida Li: Hej En flisa av mitt klinkergolv har lossnat på grund av klantighet (tappat en tandborstmugg i golvet). Någon som har tips på hur man bäst och snyggast lagar detta? Flisan som lossnat finns inte kvar, blev bara smulor kvar av den.
YuGi: Hur gick det? Finns det någon som eller förlikning?
Jakob Berglund: [citat] Efter att ha pratat med rörmockaren så håller han med dig. Så nu blir det att försöka byta ut så mycket av avloppet som möjligt. Jippi! Men då blir det att hugga upp rören och inte hela plattan. Är det bäst att sedan gjuta in de nya rören eller ska jag låta dem ligga öppet? Hur isolerar jag grunden sedan när detta är gjort? Någon form av plast och sen mineralull innan
cranberrygrantorino: [citat] Det blev så att vi tog ut en besiktningsman via brf:en. Kom fram till att det var fler i området som hade samma problem och att det troligtvis var en sättning. Hittade inga tecken på förhöjda fuktvärden. Kan absolut vara miss när det byggdes men bara kosmetiskt fel så inget vi bryr oss om att åtgärda.
Rickard.: Det är relativt vanligt och största praktiska fördelen är att man slipper borra igenom duschväggar. Jag upplever det som lite lättare att hålla rent också men det är inte avgörande. Estetiskt tycker jag det blir snyggare i duschen med rören i tak men det är inte säkert det blir snyggare i resten av badrummet utan det beror på. Vid tak går det åt mer rör, klammer och delar än vid
tomtebolycka: [citat] Tack för svar. Jag hittar flera leverantörer och hantverkare som skriver att det går att applicera direkt på nya tätskikt men precis som du skriver så ska det vara material som är godkända att använda ihop. Tycker personligen att microcement är vackrare än kakel/klinkers och det verkar finnas fördelar när det kommer till fukt-biten. Men det är svårt att veta om sidorna som
BirgitS: Det går bra med vilket silikon som helst som är avsett för våtrum, kan även kallas för sanitetssilikon. Välj en sort på ett ställe där du i alla fall ska handla saker för att göra det enklare.
Er Ar: [citat] Har kollat runt lite på sprängskisser av andra takduschar och på vissa ser det ut som att man bara ska "skjuta ned" röret i hållaren utan någon skruv eller annan fästanordning. Det verkar ju trots allt som att det var så den var ditsatt tidigare så jag kan väl göra så. Men vill helst göra "rätt".
BirgitS: Det här är visserligen skrivet för silikonfog i kök men borde väl fungera bra i badrum också: https://www.byggahus.se/forum/threads/perfekt-siliconfog-varje-gang-handledning.285556/ Du ska följa Hafas anvisning när det gäller längden, dock så bör du ju inte förhindra att vatten som är utanför duschen kan rinna in i duschen och det beror på hur golvet lutar.
Andersson86: [citat] Vår verkar heta DEVI 550, men de funkar ju säkert på liknande vis oavsett märke..Tack för svar!
Jacob H: [citat] "Direkt anslutning till kar- eller duschblandare" är det som är godkänt i duschutrymme. [citat] Tack för svar! Känns som att det blir till att undersöka om det hela egentligen är godkänt från början. Att få in vår efterlängtade dusch verkar ju tyvärr få vänta...
KajPeter: [citat] Sen är det så att den ständigt visar att den är på. Kommer liksom inte upp i temperatur.
RobertAspl: Tack ändå :) För tydlighets skull om någon annan läser, inser jag att jag också uttryckte mig fel. Det ska såklart stå "När jag nu tittade så ser det ut som det är någon form av plastskikt som går ner på klämringen".
ToppeA: [citat] Tror knappast jag har någon dränering alls? Huset är från 1940.
Teresestridsberg: Tjena! Jag har problem med att duschen läcker i taket när kranen är avstängd. Vad kan detta bero på? Hittar inte vad min modell heter, men har hittat 2st liknande. Tapwell LEQ268-160 och LEQ168. Men vet inte vilken jag har eller skillnad på dessa två exempel. Vet ni vilken modell detta är och vad det är för reservdelar som behövs för att åtgärda mitt problem? [bild] [bild]
Sorrowless: Hej, Ska renovera badrummet på övervåningen och hade velat koppla på vårat befintliga golvvärme till det nya golvet där uppe. Är det möjligt på min set up nu? Hade helst velat kunna styra det separat om det hade varit möjligt? Någon som har koll på om det går och vad behövs isåfall? Bifogar bild! Tack!
JanneJanne123: Kakel och fog är bara pynt. Tätskiktet är det viktiga och det sitter under kaklet. Låt det vara, eller gör som föreslaget ovan, det finns absolut ingen anledning att köpa en kabin på grund av att fogen har släppt lite.
Mattias L.: Jag har försökt hitta en blandare som kan ersätta den ettgreppblandare som sitter monterad i duschkabinen men jag vill ha en som har inbyggd termostat, finns det? Det behöver såklart inte vara en ettgreppsblandare men den måste kunna monteras i befintligt hål i duschkabinen.
proffsrik: Ok, jag fattar. Jag litar ju egentligen på montagelim till mycket även om jag inte hitta någon ny favorit efter att pl400 slutade vara lösningsmedelsbaserat. Men om de undre fästpunkterna inte tar nämnvärd last utan bara håller in skåpet kommer det ju funka jättebra att göra som du skriver Tack för tipset!
Paul-Staffanstorp: [citat] Jag ser ingen blå markering men det heter ju att där rörmanschetten kommer att hamna där ska man ha en slät yta, men sen kan man ju inte trolla med höjderna och hamnar det precis på muffen så anser ju jag det också vara en slät yta, så allt är ju relativt. ;)
Paul-Staffanstorp: [citat] Men fuktskyddet mot en väggnära brunn ansluts ju mot en plan yta. 🤔
Top Chef: [citat] Själv letar jag efter #10 för min skitstol sprang läck ikväll. Men vi har fixat så att den inte rinner i alla fall. Tur man har 2 dass. Får ringa skithyresvärden på tisdag.
BirgitS: En nackdel med vattenburen golvvärme är väl att det bygger mer på höjden. Jag ser inte heller att det skulle vara något problem med att ett badrum är ouppvärmt samtidigt som resten av huset. Tycker man att det är alldeles för kallt om fötterna så är badrumsmattor bra.