Jag har en fundering. Jag ville byta tröskeln till badrummet. När jag river bort skiten ser jag hur slarvigt det är gjort. Badrummen är gjorda 01 i hela föreningen. Jag kan inte mycket om badrum men tätskikt vet jag måste göras efter regler. Men får man verkligen borra hål I klinkergolv sådär? Det var silikonat runt men ändå, silikon håller väl inte för evigt?
Dom har alltså inte bytt originaltröskeln utan byggt på en ny. Så jag fick göra en ny tröskel som såg likadan ut men jag limmade enbart, hoppas det håller tills det blir dags för nytt. Inte snyggt med en sån bred men vad gör man...

• Tröskelbyte i badrum, visar gamla trätrösklar med borrhål på klinkergolv och en ny tröskel limmad på plats, tillsammans med skruvar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en delvis borttagen tröskel i ett badrum. Klinkergolvet har borrade hål, och tröskeln har delar av silikon som tätning runt hörnet.
    Skapa konto
  • Närbild på badrumströskel där en gammal tröskelplatta med borrhål har avlägsnats och en ny trätröskel är installerad. Brunt klinkergolv och grått golv ses.
    Skapa konto
BirgitS
Hål i klinker spelar ingen roll utan det är hål i tätskiktet man inte ska ha. Det är fullt godkänt att täta hål i tätskikt med silikon och det är inget som försäkringsbolag tycker är felaktigt eller orsakar skador.

Det var helt andra branschregler som gällde 2001 än idag.
Åtminstone idag ska tätskiktet vara limmat mot tröskeln så man kan inte byta tröskel hur som helst.

BirgitS BirgitS skrev:
Hål i klinker spelar ingen roll utan det är hål i tätskiktet man inte ska ha. Det är fullt godkänt att täta hål i tätskikt med silikon och det är inget som försäkringsbolag tycker är felaktigt eller orsakar skador.

Det var helt andra branschregler som gällde 2001 än idag.
Åtminstone idag ska tätskiktet vara limmat mot tröskeln så man kan inte byta tröskel hur som helst.
Okej. Tack för bra svar. Blev klokare nu. Dock var det inte silikonat i borrhålen. Nu är det de

BirgitS
Hålen kanske inte går igenom tätskiktet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.