N
nochl: [citat] Klinker har jag lagt. Som jag mnns det så skulle jag ha valt vanlig spånskiva och skippa plåtarna ja pga enklare system och troligtvis billigare.
11 svar · 8,2k läst
·
L
Liljeros: [citat] Jag tror att det före 2021 endast var något man avrådde från i instruktionerna. Från 2021 och framåt skall det tas upp som avvikelse
10 svar · 2,6k läst
·
IlTotoRiina
IlTotoRiina: [citat] Tack! Får bli ett helgprojekt att stänga vattnet och rengöra!
2 svar · 770 läst
L
Leif i Skåne: [citat] Där det knarra😉 i princip hela vägen uppifrån och ned, eller med små sprayar där man tror att det kan vara men det slutar alltid med att allt får en dusch silikon.
5 svar · 4,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Måste väl rimligen vara 2000-tal vad gäller ytskikten. 2005?
7 svar · 2,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ja man kan ju anta olika kritiska perspektiv. Det är ju rätt utbrett i vårt samhälle att många tror på korporativistiska lösningar, alltså att samhällets privata branschorganisationer växer ihop med staten och det är ju också lite av ett signum för den samhällsmodell som vi i grund och botten har. Känns igen av medelålders+ från klassiska kritiska texter som t ex Ebba Gröns
64 svar · 11,2k läst
·
X
xxargs: Det man ser om avlagring på väggplattorna mitt på kakel är med största sannolikhet från vattnet och ev. schampo som används i samband med tvagning - problemet med dessa avlagringar är att nästa omgångs imma och droppar stannar på samma ställe för att vattnet får fäste just där och slutar att rulla ned för väggen och bygger på avlagring var gång man duschar. Om det är
4 svar · 1,1k läst
·
HappyDigger
HappyDigger: [citat] Hej Nisse, Hade glömt att jag la en fråga här :-) Men det blev stålreglar och våtrumsskiva under kaklet och blev rätt bra. Nu gillar min fru växter så själva hyllan runt badkaret syns inte så mycket ;-) [bild]
2 svar · 5,7k läst
·
nino
nino: Ska du spackla själv och låta nån annan lägga mattan? Min erfarenhet av mattläggning är att dom är jäkligt petiga, jag har jobbat rätt länge med plattor och spacklat många golv men när jag har gjort badrum där det ska vara matta så har jag spacklat så bra jag kunnat och sen sagt att det är grovspacklat för dom har alltid hittat nåt fel och kompletterat med spackling 😄 Så
9 svar · 1,5k läst
J
jonaserik: En stickpropp ska gå att dra ut i sin helhet och inte demonteras. Gör ett hål i hörnet genom skivan som stickpropparna kan träs igenom. Eller om dom är för korta, ett hål strax vid fönstret.
2 svar · 570 läst
·
BirgitS
BirgitS: Om ni vill ha möjligheten att bada utan att renovera så finns det flyttbara badbaljor som man ställer i duschen, ex. här: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/badrumsinredning/badkar/badbalja-021674/ Just den verkar vara onödigt liten för utrymmet mellan toaletten och duschblandaren men det finns fler modeller.
18 svar · 3,8k läst
·
K
knoen: Denna bild hittade jag på Forbo hemsida och tycker att det ser bra ut men hittar inte vilka produkter det är; är det någon som vet? [bild]
6 svar · 3,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är fullt tillåtet att ha avloppet från handfatet ner i golvet. Om lägenheten har betongväggar är det ofta omöjligt att dra ett avloppsrör i väggen eftersom det blir för tunn vägg kvar runt röret.
1 svar · 1,6k läst
M
Måke: Hej, jag ska nu sätta kakel på väggarna men läste att man inte skall ha våtrumsspackel bakom duken där man ska montera kakel. Har dock skarvat en skiva och spacklat (se bild från innan jag satte upp duken), samt i ytterhörnet. Grönt inringat: Där ska jag måla Lila: Kakel. Är det så pass begränsat att det inte bör vara några problem tror ni? Risken skulle väl vara att spacklet
0 svar · 954 läst
Globetrot
Globetrot: Någon som har en ni är nöjda med? Ifö Sign?
1 svar · 786 läst
K
Kirre2: [citat] Självklart vet jag att man inte duschade varje dag förr i tiden, men i det här fallet är ju inte fönstret placerat vid duschen. Då borde det inte kunna bli några problem.
9 svar · 6,3k läst
thomarv
thomarv: [citat] Att golvbrunnen i tvättstugan ligger för lågt, är i bakfall då?
20 svar · 3,6k läst
·
thomarv
thomarv: Jag vill ha en låg bygghöjd när jag ämnar byta från plastmatta utan värme till klinker med värme under i ett litet badrum ca 3,5 m2. Golvbjälklag är cc 450 mm. Tror det går få slang dia 12mm. Men hur få tillräcklig stabilitet? Jag har nu rivit ut nästan klart ned till blottat bjälklag. Tänker att lösningen är golvspånskiva med spår för 12 mm slang sedan 30 mm flytspackel i
0 svar · 730 läst
·
K
Kane: [citat] Det var ju inte @hempularen som hade problem med tröskeln.😉
17 svar · 32,8k läst
H
hempularen: Det där med rör igenom duschen kan vara tveksamt vad gäller regler. I duschutrymmet får det bara finnas genomföringar (igenom tätskiktet innanför kaklet) för duschblandaren. Ledningen du vill dras kommer att behöva rörklämmor som normalt sätts upp med skruvar in i väggen. De skruvhålen blir då "onödiga" hål i tätskiktet. Det finns klämmor som limmas på väggen, osäker på hur
10 svar · 1,6k läst
·
R
Rickard.lj: Om du tar in firma som skall göra om badrummet så brukar de kontakta VVS å löser frågan med dem. På min firma så sköter vi hela badrummet och tar sedan in VVS och el , ex vi bilar upp ny ränna för stam och brunn , VVS sätter rör och brun , vi gjuter igen allt och mäter in brunnen så den kommer där vi vill ha den och så den är rak
3 svar · 1,4k läst
Karrock
Karrock: Kan inte exakt. Men jag gissar 70-tal plus/minus ett par år tills någon äldre/hantverkare som har sett massor kommer förbi... Tittar på följande: Kakel: Mustig färg som 70-tal. Form på tvättställ som 70-tal, dock diskret vit färg (inte gul/grön/brun/blå som hade varit mer avslöjande). blandare med varm och kallvred, har inte sett det på 80-tal och fram. Radiatorn, osäker på
1 svar · 731 läst
·
M
Moz187: Jag har ett problem i mitt fritidshus där den tidigare toaletten gått sönder och reservdelar inte längre finns. Har införskaffat en ny liknande men där dimensionen på toalettens avloppsrör är samma som utgående i huset. De är bägge 100 mm. Förra toans avloppsrör var 80 mm. Detta måste ju ha inträffat tidigare men jag kan inte hitta någon bra lösning på det. Kan jag kapa
0 svar · 861 läst
B
BSOD: Bauhaus har ett hyggligt sortiment med reservdelar, kanske finns något där. Annars är det ju enkelt och relativt billigt att byta hela.
2 svar · 987 läst
Globetrot
Globetrot: [citat] Tack! Jag ska kolla upp det 🤗
11 svar · 1,3k läst
·
B
buhu: Hittade anledningen. Tydligen en svacka nere i hörnet av att nån regel inte sitter som den ska.
11 svar · 2,0k läst
·
K
Kirre2021: [citat] Det som kan hända är att man får baksug exempelvis uppe vid huven om fler rör sitter där uppe i samma huv, dvs blir rundgång. Man kan också riskera att blåsa ut luft någonstans om det är flera rör som går ihop. Men om jag tolkar dig rätt så luktar det endast i badrummet, så det kan ju vara så att det kommer från brunnen/handfatet så gör ordentlig rengöring och se om
8 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.