janwide
Kan jag ansluta en toa med p-lås så här. Eller är det risk att skit som kommer uppifrån stänker in i vattenlåset så att toan kommer att lukta illa? Eller kan det bli andra problem? Vad jag ser finns det inte plats att ansluta mot en 110-45 gren. Anslutningen kommer för högt upp. Jag vill slippa att bila upp golvet.
Schematisk illustration av en toalettanslutning med p-lås och frågetecken kring korrekt montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Mikael_L
Tar inte Mr Poop alltid bakvägen?

:crysmile: :rofl:





edit:
Jag gillade din bild, fantastisk.
Tyvärr vågar jag dock inte svara på din egentliga fråga, jag förstår dock oron.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 7 till
  • Laddar…
Precis som el så tar vatten enklaste vägen fram. Så länge du inte har stopp bör det rinna rakt ner.
 

Bästa svaret

P
Vi har haft exakt den inkopplingen på några ställen i våra fastigheter. Det har funkat bra, för det mesta.

Dock slutade det med ombyggnad på ett par ställen för att slitvargen tryckte in, när det passerade och gjorde vattnet i toastolen äckligt och illaluktande.

Så kort sagt, det kan gå bra, men risken finns att du får skit uppifrån, som på vilken arbetsplats som helst!
 
  • Gilla
  • Haha
KalleKe och 8 till
  • Laddar…
janwide
Scouten skrev:
Vi har haft exakt den inkopplingen på några ställen i våra fastigheter. Det har funkat bra, för det mesta.

Dock slutade det med ombyggnad på ett par ställen för att slitvargen tryckte in, när det passerade och gjorde vattnet i toastolen äckligt och illaluktande.

Så kort sagt, det kan gå bra, men risken finns att du får skit uppifrån, som på vilken arbetsplats som helst!
Då blir det nog att vi monterar in toaletten på prov enligt min skiss innan vi ger oss på att lägga in nytt klinker på golvet och övrig renovering. Funkar det bra i ett par månader så är det bara att köra på med resten av renoveringen då. Det blir så att säga ett skittest!
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
janwide
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tar inte Mr Poop alltid bakvägen?

:crysmile: :rofl:
Jo, i varje fall på vardagar :surprised:
 
  • Wow
Mikael_L
  • Laddar…
Beror nog på hur långt röret fortsätter neråt.
Vi har en 90-graders krök inte långt nedströms en sådan där konstruktion, och ibland är det lite brunt vatten i botten på muggen.
 
janwide janwide skrev:
Hittade denna. Kommer att bli perfekt!
[bild]
[länk]
Det ända med den är att du kommer längre ut från väggen då du behöver sätta en wc stos i det grenet men om det avståndet inte är något problem så funkar det. Med den jag länka till så funkar den direkt på wc anslutningen
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Eric Öbo
Scouten skrev:
Vi har haft exakt den inkopplingen på några ställen i våra fastigheter. Det har funkat bra, för det mesta.

Dock slutade det med ombyggnad på ett par ställen för att slitvargen tryckte in, när det passerade och gjorde vattnet i toastolen äckligt och illaluktande.

Så kort sagt, det kan gå bra, men risken finns att du får skit uppifrån, som på vilken arbetsplats som helst!
Slitvargen tryckte in när han passerade.

Älskar T9.
 
Går det inte att sätta någon form av backventil?
 
Går och går visst gör det det. Finns avloppsbackventiler som man brukar ha i backen men det skulle vara en väldigt okonventionell lösning och säkerligen skulle den ställa till med mer oreda än nytta.
Gör en riktig avsättning enligt tidigare länk så ska du se att det kommer gå galant.
 
P
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Slitvargen tryckte in när han passerade.

Älskar T9.
jädra slitvargar!
 
  • Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
KalleKe
Lyckad rubriksättning iaf, gick ju inte att undvika att öppna tråden :p

Kan tyvärr inte bidra med svar :p
 
  • Haha
janwide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.