Badrum
Posselosse: Ni borde ju kunna ha en röd tråd mellan dem även om ni väljer olika stilar. Plocka upp färger, struktur, mönster etc
nevinator: [citat] Prova att dra åt muttrarna innan du ringer någon, det kan vara så enkelt.
mexitegel: Fördelen med standarder är att det finns så många att välja på 😂.
Quist: Det är i emaljerad plåt så jag funderar bl.a. på hur det låter när vatten faller ner på det.
Anonymiserad 682486: [citat] Tack så mycket för ett prompt svar!!!!! 🙏
Kashi: [citat] Tack så mycket för det tydliga klargörandet!
Utsliten och utdömd: 60x60 förutom i duschen, där är det 30x30 med kuvertskärning
imported_Tessan: [citat] Brunnen kommer inte flyttas utan vara kvar på samma ställe. Ja, jag har valt att tänka ekonomiskt men ändå få det fint och fräscht. Jag tycker också att offerten är rimlig. Tack för din input!
Byggfunderingar2: Ska installera ny toalett med p-lås. Dvs. Utlopp in i väggen. WC avlopp är 10.5cm. Avloppsrör är 11cm. Gamla röret satt hyfsat tight. Men ny känns instabilt och att det kan finnas risk för läckage. Typ vid stopp eller liknande. Jag köpte en manchett, men den vill bara glida av/trycka röret bakåt. Någon som vet hur detta rör lämpligare monteras. Är det med manchett eller ej och hur
Globetrot: [citat] Det är på tapeten…men om jag förstår rätt måste man skarva avlopp vid stammen och då växer projektet för mycket då de nog ligger i angränsande kök 😐
Farstatjej90: Jag hade inte oroat mig. Fyll det med silikon.
jonaserik: Det med kostnad säger jag inget om. men det finns dom som talar om på nästa centimetern var felet är. Så det med klinker i lika färg kan vara svårt, men kan vara att lägga en annan kulör lite brett, ser inte hlt fel ut, annat i eget öga.
anders07: Jag har haft blött golv i badrummet under en lång tid, trodde det var för dåligt ventilation men efter att ha förbättrat den så är det ändå blött... Sen förstod jag att det var från den inbyggda toan det kom vatten... Jag har fått upp lådan runt den inbyggda cisternen och kan se att det sitter en flexibel slang, sån med metallnät, typ:
Kobran: Hej, Har en sargmonterad duschslang (Svedbergs) som jag ska byta ut. Men jag förstår inte vilken typ av verktyg som ska användas för att lossa kopplingen. I mässingskopplingen är ”slangen” iskruvad. Hur gör jag för att montera loss den?
Jonatan79: Hade varit enklare om det går att sätta en annan brunn, typ Unidrain mot väggen så kanske plattsättaren inte behöver skära plattorna i duschen?
Demmpa: @sopha rita upp rummet skalenligt på ett rutat papper (5*5 mm), rita sedan upp inbyggnadstoa, traditionell toa, tvättställ, dusch skalenligt på annat rutat papper och klipp ut. "Pussla" sedan med massor med olika placeringar. Man kan tex placera toan 45⁰ vinkel i ett hörn. Tänk även på var ni vill ha toapappershållaren, bakom ryggen är jobbigt, står toan för nära en sidovägg så
yonna: Har man varit med om att, som hos mig, varmvattenberedaren spruckit var man mycket tacksam för den extra golvbrunnen.
BirgitS: U-duschar där båda dörrarna sätts fast på samma vägg är som gjort just för tillfällena där duschen är nära fönstret. Jag förstår att du bara vill ha ett glas som avgränsning men det funkar ju inte så bra i ditt fall. Man kan även tänka sig att du har en duschdörr närmast fönstret som skydd och sen en duschvägg på lagom avstånd från det. Eller att du fortsätter med ett
AngelFB: Gammalt inlägg, men fick du bort det till slut? Vad funkade bäst?
Globetrot: [citat] Det är det jag tänker. Man borde kunna fästa en profil som dörren kan gå mot…
Linus Hållander: Ja matta blir det inte vid renovering. Sen har det legat sen huset byggdes i 40 år och det är en annan femma😅
Globetrot: [citat] Finns det något sätt att ta reda på var det är? Utan att bryta upp golvet?
anders07: Bild Google'ade knappen och fick fram att det är en geberit sigma 21, sen var inte manualen svårt att hitta. Men det var en lite skruv som satt i sidan som jag inte märkte. Sen var det att dra uppåt och utåt.
Rebeckaf: Vi vill bygga ut vår toalett med en "duschdel". Utbyggnaden är planerad att bli strax under 2 kvadratmeter och bara innehålla en kaklad dusch. Resten av badrummet står på en källargrund, men vi ser av praktiska skäl framför oss att utbyggnaden sannolikt får bli annan grundläggning, förmodligen plintgrund då det är lätt att få rätt höjd på utbyggnaden och priset är acceptabelt.
Robban8: Jag har ingen koll på vilken som är mest slät men både Flugger och Caparol har en G900V i sitt system
Fredrik-: För monteringen tänkte jag 2 eller 4st vanliga 260mm handfatskonsoller, på det en skiva, och på det limma plattan. Den klinkerplattan jag har är slät. Gera kanten har jag tyvärr inte verktyg/maskiner för, har sett duktiga plattsättare här som gör det med vinkelslip men det är långt över mina skills. Så det kvarstår att sätta någon kantlist i kanske aluminium, men även om kanten
Ucklahoma: Ett annat tips men kanske blir samma funktion? Gör ytan där duschen är ett steg ner i förhållande till övriga badrummet. Då håller sig vattnet från duschen där och ev. övrigt vattenläckage kan rinna ner i golvbrunnen.